2017-04-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Jag skulle säga på ett sätt ja, på ett sätt nej. Hävdelsebehov beror på hur man är formad/vad man gått igenom i livet. Blir man "enlightened" försvinner identifikationen med hävdelsebehovet, men egot har fortfarande kvar hävdelsebehovet. Alla negativa aspekter av egot försvinner inte bara för att man inte identifierar sig med dem längre, de blir mindre påtagliga över tid. Eller vad säger ni?
Om man läser vad som skrivits i dom senaste inläggen så framgår med all tydlighet att hävdelsebehovet beror på identifikation med en tanke. Egot är hävdelsebehovet.

Så länge hävdelsebehovet existerar så länge finns identifikation med tanken och då finns det vi kallar ego.
Citera
2017-04-17, 06:59
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Om man läser vad som skrivits i dom senaste inläggen så framgår med all tydlighet att hävdelsebehovet beror på identifikation med en tanke. Egot är hävdelsebehovet.

Så länge hävdelsebehovet existerar så länge finns identifikation med tanken och då finns det vi kallar ego.

Håller inte riktigt med. Kom ihåg att det inte är DU som blir enlightened när du blir enlightened. Det är "den" som observerar egot som förstår sitt sanna jag, och det sanna jaget är inte egot. Egot är ett resultat av ens upplevelser/uppväxt osv, och det ändras inte över en dag. Hävdelsebehov är inget val. Det är något man har pga hur man är formad.
Citera
2017-04-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Håller inte riktigt med. Kom ihåg att det inte är DU som blir enlightened när du blir enlightened. Det är "den" som observerar egot som förstår sitt sanna jag, och det sanna jaget är inte egot. Egot är ett resultat av ens upplevelser/uppväxt osv, och det ändras inte över en dag. Hävdelsebehov är inget val. Det är något man har pga hur man är formad.
Men den som observerar egot är inte det vad man bruker kalla ett "överjag"? Alltså en persom med god självinsikt som liksom kan syna sig själv. Kan man syna sig själv ökar ju ens självdistans och då borde ju hävdelsebehovet minska
Senast redigerad av TryggaRekan 2017-04-17 kl. 20:09.
Citera
2017-04-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Men den som observerar egot är inte det vad man bruker kalla ett "överjag"? Alltså en persom med god självinsikt som liksom kan syna sig själv. Kan man syna sig själv ökar ju ens självdistans och då borde ju hävdelsebehovet minska

Nä det är just detta som många kallar för medvetandet.
"Överjaget" handlar mer om självkänsla, skuld och moral inom Freudiansk psykologi.
Citera
2017-04-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Nä det är just detta som många kallar för medvetandet.
"Överjaget" handlar mer om självkänsla, skuld och moral inom Freudiansk psykologi.
Okej tack för hjälpen överjaget är alltså mer av typen en "rättelsefarbror" såna kan ju bli väldigt jobbiga Då kan jag fortsätta observera
Citera
2017-04-18, 01:54
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan

Den som observerar var fortfarande dåligt uttryckt av mig. Bättre uttryckt vore "observation händer" men ingen gör observationen. Jag menar inte att att hävdelsebehovet inte minskar, men hävdelsebehovet är ju en del av egostrukturen och själva egostrukturen är ju något som byggts upp under lång tid. Blir man enlightened kan man se sitt hävdelsebehov, men enlightenment betyder ju inte att ens egostruktur förändras över en dag.
Citera
2017-05-25, 11:59
Medlem
Mokshas avatar
Vill tipsa om två saker.

Gjort sökningar på Flashback, verkar som ingen nämnt John de Ruiter. Han har ett helt unikt uttryck och språk alltså. Kraften i varje mening är helt otrolig. Jag överlåter dig att titta på honom i andra video, men en bra introduktion är: https://m.youtube.com/watch?v=RFZv-bDo43w

Sedan vill jag även nämna en sida som försökt sammanställa videos i en kronologisk ordning i ett försök att uppnå det naturliga inre tillståndet, "egots död". Massor av spännande lärare för oss som utforskar detta ämne. www.vids2wake.com
Citera
2017-07-13, 16:41
Medlem
Alla dessa gurus.. tjänar de pengar på sina tal?

Adyashanti, mooji, Rupert Spira etcetera?

Jag har alltid betraktat det så oskyldigt! Men det måste väl driva det som business?

Känns som jag har varit naiv!
Citera
2017-08-26, 22:34
Medlem
Gralos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, men bliss är åtkomligt i varje ögonblick. Man kan inte vara permanent i tillståndet för då blir inte mycket gjort, men man kan närsomhelst bli "outblissed". Och även utan det något extrema tillståndet bliss är ju tillvaron, uppfattningen av den, underbar. Varför byta det mot en fylla? Eller vilken drogupplevelse som helst?
Droger är till för att lämna det tillstånd man är i. Att ständigt söka sig ur det tillstånd man är i betyder att man inte trivs med att vara där.
Längtan efter droger är heller ingen vanlig drift som sexdriften tex.
Skulle du kunna beskriva hur "bliss" känns? Är det något du känner i kroppen?
Citera
2017-08-27, 06:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gralo
Skulle du kunna beskriva hur "bliss" känns? Är det något du känner i kroppen?

Ja, som en helkroppsorgasm ungefär. Eller inte. Det är svårt att beskriva, men världens skönaste känsla x10 typ.
Citera
2017-08-27, 13:36
Medlem
Gralos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, som en helkroppsorgasm ungefär. Eller inte. Det är svårt att beskriva, men världens skönaste känsla x10 typ.
OK. Min kropp typ sprakar, surrar, vibrerar. Det ökar om jag mediterar. Är det något du känner igen?
Citera
2017-08-27, 16:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gralo
OK. Min kropp typ sprakar, surrar, vibrerar. Det ökar om jag mediterar. Är det något du känner igen?

Ja. Men "bliss" är också en mental, om vi ska kalla det för det, känsla/upplevelse. Sprak och surr och vibrationer upplever jag mer som energiförflyttningar i kroppen, bliss är väldigt lugnt och rofyllt även om det har en intensitet. Bliss sitter mer i huvudet än i kroppen egentligen, även om det absolut kan finnas ett lågfrekvent "hummande" eller "surrande" i kroppen. Bliss är en upplevelse/känsla av total lycka, iaf är det så jag upplever det och/eller tolkar ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in