2016-01-07, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Det är okej om ni tror på en ofri vilja. Använd bara inte detta som en ursäkt till att följa egots impulser, ge inte bort er kraft. Ni vet att ni skulle kunna avsluta allt lidande nu och börja leva som en mästare över era liv med kärlek och glädje, det enda som stoppar er är egot.

Man ska alltid försöka gå än mer hardcore när det gäller det här, då egots natur är att inta nya roller.
Och man kan inte "outsmarta" sin egen hjärna. Tro mig hjärnan kan skapa de mest smarta lögnerna som du sedan försöker lista ut. Därför rekommenderar man aldrig en med ocd att försöka lista ut tankarna.

Om du känner att du settlat så gå ett steg längre.
Citera
2016-01-07, 13:24
Medlem
Citat:
Det är okej om ni tror på en ofri vilja. Använd bara inte detta som en ursäkt till att följa egots impulser, ge inte bort er kraft. Ni vet att ni skulle kunna avsluta allt lidande nu och börja leva som en mästare över era liv med kärlek och glädje, det enda som stoppar er är egot.

Varken egot eller fri vilja finns och kan således inte påverka något. Insikten om detta leder ofta till den kärlek och glädje du nämner.

Jag frågade ju dig i inlägg (FB) Egots död ...
Citera
2016-01-07, 16:00
Medlem
Vet inte hur jag ska jobba med egot riktigt.
Funkar/ är det bra om man observerar ego tanken --> ifrågasätter den (vad ville egot få ut?) --> svarar tex, egot vill ha bekräftelse och få mig att känna mig orolig. Bara ett exempel.
Citera
2016-01-07, 17:33
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gils
Sägs ju av vissa att vi är signalen och TV:n bara mottagaren. När TV:n dör så lever signalen vidare. Jag har inte bjudit upp till någon show ännu i alla fall
Du lever bara en gång (enligt mig)!
Dags att bjuda till!
Have a good one...
Citera
2016-01-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Vet inte hur jag ska jobba med egot riktigt.

Genom meditation. Genom ett sinnelag som inte ältar det förgångna, framtiden eller nuet. Genom att bli bekväm med stillhet. Genom uppmärksamhet. Genom att lära dig och sedan glömma allt du lärt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av okers
Funkar/ är det bra om man observerar ego tanken --> ifrågasätter den (vad ville egot få ut?) --> svarar tex, egot vill ha bekräftelse och få mig att känna mig orolig. Bara ett exempel.

Nej, det där tankesammelsuriet leder antagligen ingen vart. När en tanke uppstår så kan du fråga dig Till vem har denna tanke uppstått? och stanna med frågan, men att fundera på tankens eventuella agendor på det sätt du beskriver vore att (riskera att) fullständigt missa målet. Du vill inte återidentifiera dig med koncept. "Egot vill ha bekräftelse" är ett koncept. "Egot vill få mig att känna mig orolig" är ett koncept. Koncept är allt vad egot är.

Who's this 'I'?

Om du har många tankar i huvudet, så att du omöjligt kan identifiera varenda en som dyker upp, är det förmodligen bättre om du t.ex. flytta över fokuset till andningen tills sinnet blir mer stilla. Det är förstås även möjligt att ta sig hela vägen till upplysning genom enbart andningsmeditation.

Prova dig fram, var målmedveten och lär dig att anstränga dig utan ansträngning.

Några mycket bra pointers i översättning:

* [W]hen you want nothing, seek nothing, expect nothing, then the Supreme State will come to you
uninvited and unexpected.
- Sri Nisardagatta Maharaj

* Sit, be still, and listen,
because you're drunk
and we're at
the edge of the roof.
- Rumi

* Just put your heart at rest and seek nothing outside. When things come towards you, look at them clearly. Have faith in the one who is functioning at this moment, and all things of themselves become empty. - Rinzai Gigen
Citera
2016-01-16, 23:06
Bannlyst
Mina upplysta vänner.

Även om upplysningen är det ultimata målet finns det även ett område som kallas fö rsjälvhjälp. Det vi sysslar med är givetvis inte något sådant egodrivet.

Om vi var egodrivna skulle jag rekommenderat actualized på youtube. Och nu sitter jag här och märker att jag de sensate månaderna har spenderat mycket tid på slösurfande. Och jag behöver plugga på en tenta den här månaden. Så jag skapade en tråd här i psykologi.
För oss som forfarande har ett ego och bara allmänt vill förbättra det.

Joina mig gärna.
Citera
2016-01-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Mina upplysta vänner.

Även om upplysningen är det ultimata målet finns det även ett område som kallas fö rsjälvhjälp. Det vi sysslar med är givetvis inte något sådant egodrivet.

Om vi var egodrivna skulle jag rekommenderat actualized på youtube. Och nu sitter jag här och märker att jag de sensate månaderna har spenderat mycket tid på slösurfande. Och jag behöver plugga på en tenta den här månaden. Så jag skapade en tråd här i psykologi.
För oss som forfarande har ett ego och bara allmänt vill förbättra det.

Joina mig gärna.

Äh, att vara egodöd innebär inte att tankar och känslor om förbättring upphör, inget konstigt med att skärpa sig i plugget även fast man vet att jaget är en illusion.
Citera
2016-01-17, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Äh, att vara egodöd innebär inte att tankar och känslor om förbättring upphör, inget konstigt med att skärpa sig i plugget även fast man vet att jaget är en illusion.

Är en balansgång på många plan

Hur hanterar ni press på er själva. Allting går ju i perioder och ibland är den där djävulen i huvet som påstår att bara du vore det och det så..
Citera
2016-01-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Varken egot eller fri vilja finns och kan således inte påverka något. Insikten om detta leder ofta till den kärlek och glädje du nämner.
Haha nej det räcker inte med en insikt för att bli av med egot, du lever i en fantasi Hur mår du?
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Är en balansgång på många plan

Hur hanterar ni press på er själva. Allting går ju i perioder och ibland är den där djävulen i huvet som påstår att bara du vore det och det så..
Ditt sanna jag transformerar mörker, bjud in den negativa känslan du känner, "välkommen in till ljuset", det är omöjligt att försöka slåss mot illusioner eftersom man endast ger energi till illusionen.
Citera
2016-01-18, 00:35
Bannlyst
Citat:
Haha nej det räcker inte med en insikt för att bli av med egot, du lever i en fantasi Hur mår du?

Ditt sanna jag transformerar mörker, bjud in den negativa känslan du känner, "välkommen in till ljuset", det är omöjligt att försöka slåss mot illusioner eftersom man endast ger energi till illusionen.

Tankar som tänk om, vad bra det vore.
Om jag bara gör det.
Visst så här ska man inte tänka men detta är annorlunda..

Nej jag vet det är egosnack med sig själv.

Sen måste man vara stark om man kommer i kontakt med totalt egodrivna människor som ens eget ego har skapat en negativ bild av.

Sant att det är menlöst att slåss mot tankarna eller lösa dem. Det har tom psykiatrin insett, ångset och tvångstankar ska accepteras inte lösas/bekämpas.
Citera
2016-01-18, 07:02
Medlem
Citat:

Jodå, räcker alldeles utmärkt.

Att "jag" lever i en fantasi/illusion är ju lite av poängen med hela den här tråden.
Citera
2016-01-18, 18:04
Jag tycker min psykiska ohälsa hjälpt mig att utvecklas inåt. Fysiska problem jag har är desto svårare att handskas med. Mina fysiska problem gör sig påminda under meditation, när jag skall sova och jag tänker på hur skönt det hade varit utan dessa problem. Skapar även rädsla över att jag skall trilla av pinn snart.

Någon som har tips på hur jag skall kunna acceptera mina fysiska problem och kunna meditera utan att störas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in