Citat:
Ursprungligen postat av
okers
Vet inte hur jag ska jobba med egot riktigt.
Genom meditation. Genom ett sinnelag som inte ältar det förgångna, framtiden eller nuet. Genom att bli bekväm med stillhet. Genom uppmärksamhet. Genom att lära dig och sedan glömma allt du lärt dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
okers
Funkar/ är det bra om man observerar ego tanken --> ifrågasätter den (vad ville egot få ut?) --> svarar tex, egot vill ha bekräftelse och få mig att känna mig orolig. Bara ett exempel.
Nej, det där tankesammelsuriet leder antagligen ingen vart. När en tanke uppstår så kan du fråga dig
Till vem har denna tanke uppstått? och stanna med frågan, men att fundera på tankens eventuella agendor på det sätt du beskriver vore att (riskera att) fullständigt missa målet. Du vill inte återidentifiera dig med koncept. "Egot vill ha bekräftelse" är ett koncept. "Egot vill få mig att känna mig orolig" är ett koncept. Koncept är allt vad egot är.
Who's this 'I'?
Om du har många tankar i huvudet, så att du omöjligt kan identifiera varenda en som dyker upp, är det förmodligen bättre om du t.ex. flytta över fokuset till andningen tills sinnet blir mer stilla. Det är förstås även möjligt att ta sig hela vägen till upplysning genom enbart andningsmeditation.
Prova dig fram, var målmedveten och lär dig att anstränga dig utan ansträngning.
Några mycket bra
pointers i översättning:
*
[W]hen you want nothing, seek nothing, expect nothing, then the Supreme State will come to you
uninvited and unexpected. - Sri Nisardagatta Maharaj
*
Sit, be still, and listen,
because you're drunk
and we're at
the edge of the roof. - Rumi
*
Just put your heart at rest and seek nothing outside. When things come towards you, look at them clearly. Have faith in the one who is functioning at this moment, and all things of themselves become empty. - Rinzai Gigen