• 1
  • 2
2010-10-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
att lägga allt på en extern disk med Tm, och sän formatera och bara lägga över tar inte speciellt lång tid
Att kopiera över till en extern disk, formatera den gamla, installera om OSX och sedan kopiera tillbaks allt går bra mycket långsammare än att skapa ett nytt konto och bara flytta över filerna ..
Citera
2010-10-28, 22:55
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaifriden
Tack, men det får bli ominstallation. Jag startade om datorn och nu är den konstig på fler sätt, helt plötsligt. Ändrade typsnitt i systemfältet, mappar på skrivbordet syns inte alls, bara mappnamnet, etc. Hmm... den här känslan har jag inte haft sedan jag bytte från PC till MAc. Hade jag suttit på en PC så hade jag misstänkt ett virus.

Låter lite som om det är problem med fontcachefilerna. Försök rensa dem (säker start med shift-tangenten intryckt) eller använd ett program typ "fontnuke" för att rensa fontcachen, och starta sedan om datorn, så får vi se om det kanske fungerar bättre sen.
Citera
2010-10-28, 23:06
Medlem
systems avatar
Citat:
att lägga allt på en extern disk med Tm, och sän formatera och bara lägga över tar inte speciellt lång tid
Filerna måste likförbaskat flyttas. Ett nytt konto skapas på bråkdelen av tiden som en nyinstallation och formatering tar.

OS X-nykomlingar är i allmänhet väldigt snabba på att formatera/installera om allt så fort något inte är som det ska. I de allra flesta fall helt i onödan.

Det var min poäng.
Citera
2010-10-28, 23:09
Medlem
tzjs avatar
Jag slänger här in min favorit:

Gör en säker start: Klicka på min signatur för mer information.
Citera
2010-10-28, 23:09
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Filerna måste likförbaskat flyttas. Ett nytt konto skapas på bråkdelen av tiden som en nyinstallation och formatering tar.

OS X-nykomlingar är i allmänhet väldigt snabba på att formatera/installera om allt så fort något inte är som det ska. I de allra flesta fall helt i onödan.

Det var min poäng.
Men det blir ju väldigt bra när man formaterar om allt, datorn blir ju som ny Testa vett ja! Du kommer älska det.
Citera
2010-10-28, 23:57
Medlem
Citat:
Men det blir ju väldigt bra när man formaterar om allt, datorn blir ju som ny Testa vett ja! Du kommer älska det.

Jag har aldrig formaterat om min över 2år gamla Macbook, den känns fortfarande som ny.
Det finns ingen anledning att formatera såfort det blir minsta lilla problem

Testa att inte installera en massa skit vett ja! Du kommer älska det.
Citera
2010-10-30, 12:56
Medlem
vaifridens avatar
det blev i alla fall en ominstallation. slängde i skivan och nu är datorn som ny igen - allting finns kvar, ingenting är konstigt. Det skötte sig självt under en timmes robinson på TV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in