• 1
  • 2
2010-10-28, 10:05
Medlem
vaifridens avatar
Hej!

Jobbig grej som jag har försökt lösa men inte lyckas med;
Programmet "förhandsvisning" öppnar inga filer. Jag tänker att det kanske kan ha att göra med det faktum att jag avinstallerade Aperture med CleanMyMac?
Skitjobbigt, nu visar Förhandsvisning vare sig bilder eller pdf:er eller nå't annat, men programmet finns kvar. Eller ja, synbarligen i alla fall.

Och en annan grej, vet inte om de är relaterade; ikoner går inte att flytta på skrivbordet - de flyger tillbaka till platsen jag drog dem ifrån. Det går heller inte heller att dra in ikoner i mappar, de flyger tillbaka till usprungsplatsen.

Snow leopard.

Snälla nå'n? HAr jag missat nå't enkelt eller måste jag installera om operativet?
Citera
2010-10-28, 10:16
Medlem
TellA1000Liess avatar
För ikonerna så: högerklickar du på skrivbordet-->Visa visningsalternativ-->Droplistan längst ned, välj ordna efter inget.

Förhandsvisning: har du högerklickat på tex en PDF och kollat om du kan välja Förhandsvisning som program som ska öppna dessa filer?
Senast redigerad av TellA1000Lies 2010-10-28 kl. 10:27. Anledning: Tillägg
Citera
2010-10-28, 10:26
Medlem
vaifridens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TellA1000Lies
För ikonerna så: högerklickar du på skrivbordet-->Visa visningsalternativ-->Droplistan längst ned, välj ordna efter inget.

Jo, jag kollade det och den står på "inget" men beter sig ändå såhär. Det funkar inte som det ska med andra ord. (
Tack för svaret dock.
Citera
2010-10-28, 10:29
Medlem
TellA1000Liess avatar
Högerklicka på skrivbordet och ta visa info och se om skrivbordet är låst, då beter sig ikoner sådär också.
Citera
2010-10-28, 10:41
Medlem
vaifridens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TellA1000Lies
Högerklicka på skrivbordet och ta visa info och se om skrivbordet är låst, då beter sig ikoner sådär också.

Tack, men det får bli ominstallation. Jag startade om datorn och nu är den konstig på fler sätt, helt plötsligt. Ändrade typsnitt i systemfältet, mappar på skrivbordet syns inte alls, bara mappnamnet, etc. Hmm... den här känslan har jag inte haft sedan jag bytte från PC till MAc. Hade jag suttit på en PC så hade jag misstänkt ett virus.
Citera
2010-10-28, 10:42
Medlem
TellA1000Liess avatar
Ja det låter väl klokt, lycka till!
Citera
2010-10-28, 10:56
Medlem
systems avatar
Istället för att installera om – skapa ett nytt konto och kolla om det funkar där. Om så är fallet, flytta dina filer till nya kontot och kasta det gamla.
Citera
2010-10-28, 11:33
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Istället för att installera om – skapa ett nytt konto och kolla om det funkar där. Om så är fallet, flytta dina filer till nya kontot och kasta det gamla.
då går det väll snabbare att formatera
Citera
2010-10-28, 11:38
Medlem
systems avatar
Ja. Om du klarar en ominstallation på under 30 sekunder.
Citera
2010-10-28, 15:45
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ja. Om du klarar en ominstallation på under 30 sekunder.
ofta du kan flytta alla dina filer till det nya kontot på 30 sekunder
Citera
2010-10-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
ofta du kan flytta alla dina filer till det nya kontot på 30 sekunder
Kanske inte 30sek, men definitivt snabbare än att installera om OSX
Citera
2010-10-28, 22:16
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Kanske inte 30sek, men definitivt snabbare än att installera om OSX
att lägga allt på en extern disk med Tm, och sän formatera och bara lägga över tar inte speciellt lång tid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in