• 1
  • 2
2010-10-28, 09:22
Medlem
Vet inte om det här är rätt forum att vända sig till,men jag gör en chansning...

Jag och min sambo ska/vill gifta oss, och nu undrar jag följande...
Nån som kan ge nån slags riktlinje i hur mycket ett bröllop kostar,och nu pratar jag inte om ett tre millioner-bröllop, jag vill inte ha något jättebröllop,ett enkelt brllop?
Finns det någonstans man kan vända sig och få ekonomisk hjälp till bröllop?
Tacksam för svar, det här en viktig grej för oss, och vi vill verkligen gifta oss,men ekonomin sätter stopp för det, vill inte riktigt att det ska vara så,....

tacksam för svar!
Citera
2010-10-28, 09:23
Bannlyst
Svärfar
Citera
2010-10-28, 09:25
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Svärfar

Precis min tanke, om svärfar är brudens far...
Citera
2010-10-28, 09:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Du vill på allvar få bidrag till att utföra en meningslös religiös ritual?

Hör med det samfund ni tillhör i såfall, de är de enda jag kan tänka mig kan ha möjlighet att erbjuda sådan hjälp.

Mat och vin till gäster är väl den enda egentliga utgiften vid ett bröllop antar jag så man borde kunna göra det ganska billigt.
Citera
2010-10-28, 09:27
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsNS
Nån som kan ge nån slags riktlinje i hur mycket ett bröllop kostar

Att gifta sig kostar inget alls.
Citera
2010-10-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Att gifta sig kostar inget alls.

precis, är det så viktigt att bara gifta er så gå till tingsrätten/rådhuset...
Citera
2010-10-28, 09:56
Medlem
nej inga BIDRAG,hade väl mer typ fonder el. dyl. i åtanke, och nej det är ingen meningslös ritual,för DIG kanske det är så,men det finns ju människor av annan åsikt....
ja nu är det ju så att svärfar är brudens far, men den luffaren är liksom utesluten och nu är det ju jag som är dottern, jag vet vad jag pratar om, vette fan om jag ens vill ha honom närvarande...
sambon är kristen, rådhuset känns inte som ett alternativ, men jag antar att det kostar att det då kostar att gifta sig kyrkligt?
Citera
2010-10-28, 10:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
nej inga BIDRAG,hade väl mer typ fonder el. dyl. i åtanke, och nej det är ingen meningslös ritual,för DIG kanske det är så,men det finns ju människor av annan åsikt....
ja nu är det ju så att svärfar är brudens far, men den luffaren är liksom utesluten och nu är det ju jag som är dottern, jag vet vad jag pratar om, vette fan om jag ens vill ha honom närvarande...
sambon är kristen, rådhuset känns inte som ett alternativ, men jag antar att det kostar att det då kostar att gifta sig kyrkligt?

Bra uttalande om din nya svärfar, fast han verkar förvisso vara i gott sällskap.

Om man anser att ett giftemål är viktigt så ska det göras under rätt förutsättningar och sjävklart ska det även vara ett minne för livet, eller så länge äktenskapet nu varar. Då krävs det pengar.

Att gifta sig i er situation känns helt meningslöst. Inga pengar till giftemål, framtid med mera. Ingen bra början.

Nej, man kan inte få bidrag till giftemål, det är ingen mänsklig rättighet att gifta sig.

Dessutom spelar det ingen roll om man är kristen, buddist eller katolik. Man kan gifta sig borgeligt för det. Det handlar bara om en cermoni på ett par minuter där ni får ett papper att ni är gifta. Fungerar nog bäst för er om ni verkligen känner att ni behöver gifta er, dock kostar det några hundralappar som betalas på tingsrätten/rådhuset.

Glöm sagobröllopet.
Citera
2010-10-28, 10:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Inte säker, men jag tror att det räcker med att ena parten är medlem i svenska kyrkan för att man ska kunna gifta sig kyrkligt (inom svenska kyrkan då). Och de tar inte betalt för det.

Är det själva ceremonin som är viktig eller är det festen efteråt som ni känner att ni inte har råd att hålla?
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2010-10-28 kl. 10:07.
Citera
2010-10-28, 10:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Kolla med RFSL, de borde ju känna till om det finns några stipendier för lesbiska bröllop...
Senast redigerad av Allaballawalla 2010-10-28 kl. 10:14.
Citera
2010-10-28, 10:12
Medlem
Kadeks avatar
Det är gratis på tingsrätten men kan kosta i vissa kommuner om man vill att förrättaren skall komma till någon samlingslokal eller dylikt.

Angående kostnader så kostar det så mycket som ni lägger ut... Är ni beredda att laga all mat själv? Har ni kompisar/föräldrar som kan hjälpa till? Åker ni utomlands för att köpa alkohol? Vad skall ni hyra för lokal?
Citera
2010-10-28, 10:27
Medlem
är man med i svenska kyrkan så får man gifta sig gratis i den församling man tillhör, med gratis menar jag man får gifta sig i kyrkan man vigs av församlingens präst, och kantorn spelar på orgeln. det ingår.
det som kostar är ju kläder och fest efteråt, det är ju helt upp till er hur stor ni vill ha det, vissa personer säger ju att man inte behöver ha present men att man får lägga ett par hundra för mat och dryck och man vill vara med på festen, kanske en lösning för den fattige
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in