Har människan en själ?
Nej. Folk förknippar medvetandet med en själ. Men medvetandet, dvs det som vi uppfattar jaget, är till följd av den komplexa hjärnan.
Vi har ett medvet och ett undermedvetet
Medvetna: är medveten om alla sinnen, och kan tänka. För att vara medveten om alla sinnen, så går dessa signaler till medvetandet. Säg att medvetandet är en kontrollpunkt. Denna kontrollpunkt har även koppling till logiskt tänkande och andra färdigheter, så att vi kan föra tankegångar utifrån alla signaler från sinnena.
Sen har vi det omedvetna= dessa signaler går onekligen inte till medvetandet. Man kan här då tänka att medvetandet inte kan hålla för mycket fokus på en gång. Säg att det är någon som gömmer sig i ett hörn. ditt undermedvetna hör en svag pustande, en svag lukt. Du känner då att det är något som inte stämmer, och blir då nervös om att det står där borta.
Dvs, detta exempel, går i pereferin förbi medvetandet. Så det finns olika grader, de vi knappt märker, men som svagt går förbi medvetandet ändå, sen har vi sånt som helt fördunkelt i det omedvetna och inte passerar det medvetna. Man kan alltså tala om olika grader av medvetande. Saker kan också finnas i medvetandet, men som gå tillbaka till det omedvetna. Alltså är fokus, dvs medvetandet kan inte hålla för mycket fokus på saker på en och samma gång, utan måste priotera.
Ju otydligare signalerna är, desto mer fördunkelt blir det. Säg att du haft en dålig uppväxt. Du har därför en dålig självkänsla. Detta är ju dock i det omedvetna, och är väldigt fördunkelt där. Så det är extremt otydliga signaler, som medvetandet inte kan bearbeta.
Man kan säga att alla signaler får en chans att gå via medvetandet, men medvetandet har fokus på det viktigaste, dvs de fem sinnena, allt annat får mindre prio. Vilket ur överlevnadssynpunkt låter sunt.
Kanske inte riktigt svar på frågan men jag ska försöka göra det : Medvetandet är som en del i hjärnan, där alla signaler, och det logiska/abstrakta tänkandet, förs till en enhet, och det blir jaget. Så är det

Hur vet jag???
Djur har bristande abstrakt tänkande och logisk förmåga. Desta dummare de är, så reagerar de bara på signaler och blir mer instinktiva. Härifrån kan vi utröna att signalerna har koppling till logiskt tänkande. Det sker i realtid och det blir enhetligt, och detta skapar medvetandet och jaget.
Men för att allt ska ske i realtid, krävs det att allt som vi uppfattar, dvs synapserna(eller vad det nu är), har "någon sak" som direkt tar det till medvetande. ...Dvs de behöver inte skickas till en kontrollpunkt som är medvetandet, för då blir det fördröjning, och då sker det inte i realtid. Och enligt senaste forskning, så är det som jag sa. Jag tror det var dna eller synapserna som har någon massa, som man tror är medvetandet, dvs att medvetandet finns över flera områden i hjärnan.