• 1
  • 2
2010-10-28, 01:21
Bannlyst
Redovisning, revision, ekonomistyrning är trist som fan och lockar bara massa stela tråkiga idioter. Med detta vill jag inte jobba mer och undrar nu om det överhuvudtaget finns något givande yrke som civilekonom som gör att man verkligen vill gå till jobbet, med intressanta uppgifter och roligt folk. För jag funderar på att skola om mig till något annat då ekonomi är så jävla tråkigt i yrkeslivet. Men kom med förslag så kanske jag ändrar mig.
Citera
2010-10-28, 01:30
Bannlyst
Du svarade på din egen fråga på ett sätt.
"Redovisning, revision, ekonomistyrning är trist som fan och lockar bara massa stela tråkiga idioter. "
Det finns en massa yrken som "ekonom" men sen handlar det om vad du vill göra. (it/polis/affärs/civil).
Men snacka med lärarna. Och sen hitta din egen väg. Jag utbildade mig till något som jag inte jobbar med idag. Så tänk efter.
Citera
2010-10-28, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
Du svarade på din egen fråga på ett sätt.
"Redovisning, revision, ekonomistyrning är trist som fan och lockar bara massa stela tråkiga idioter. "
Det finns en massa yrken som "ekonom" men sen handlar det om vad du vill göra. (it/polis/affärs/civil).
Men snacka med lärarna. Och sen hitta din egen väg. Jag utbildade mig till något som jag inte jobbar med idag. Så tänk efter.

Lärarna??? Jag har arbetat i några år redan med min inriktning som jag anger ovan så jag har inga lärare längre. Märker att det inte är kul längre som det var när man pluggade.

Att starta eget företag hade varit kul, men det krävs solida affärsidéer.
Citera
2010-10-28, 03:30
Medlem
Du är utbildad ekonom, och har jobbat några år med ekonomi, tycker inte att det är roligt, och startar en tråd på flashback om vilka yrken det finns inom ekonomibranschen? Det borde väl du veta bättre än de allra flesta? Men, OK, du vet säkert om det, men säger ändå att det finns många ekonomer som jobbar med marknadsföring? Reklambyrå kanske? Ett annat alternativ är att gå tillbaka till universitetet och söka dotrandtjänst.
Citera
2010-10-28, 12:43
Medlem
klasklätters avatar
Kvantare

Citera
2010-10-28, 18:01
Bannlyst
Det enda jag kan komma på är att jobba som t ex gymnasielärare i ekonomiska ämnen, men det kanske du inte är intresserad av heller. Annars är ekonom bara en synonym för trist.
Citera
2010-10-28, 19:01
Medlem
submariners avatar
hej,

controller eller annan lagom luddig befattning på större internationellt företag kan nog ge en hel del intressanta arbetsuppgifter - bygga upp ny verksamhet, projektledning, avveckling etc.
Citera
2010-10-28, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

controller eller annan lagom luddig befattning på större internationellt företag kan nog ge en hel del intressanta arbetsuppgifter - bygga upp ny verksamhet, projektledning, avveckling etc.

Vilken typ av controller tänker du på här nu?
Citera
2010-10-28, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det enda jag kan komma på är att jobba som t ex gymnasielärare i ekonomiska ämnen, men det kanske du inte är intresserad av heller. Annars är ekonom bara en synonym för trist.

Lärare! Knappast. Det är just anledningen till varför man inte doktorerar vilket man annars hade gjort, man är tvungen att ha föreläsningar. Inte min grej precis.
Citera
2010-10-28, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Kvantare

Jaså, hur ser arbetsdagen ut här då? Vilken inriktning krävs? Antar NEK med vissa speciella kurser?
Citera
2010-10-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4570
Jaså, hur ser arbetsdagen ut här då? Vilken inriktning krävs? Antar NEK med vissa speciella kurser?

Kvantare brukar ha utbildning mer åt matte/mat. stat. och/eller programmeringshållet. Även om du säkert kan läsa NEK om du läser till en hel del matte.
Citera
2010-10-29, 15:54
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derox
Kvantare brukar ha utbildning mer åt matte/mat. stat. och/eller programmeringshållet. Även om du säkert kan läsa NEK om du läser till en hel del matte.

^ what he said

Typ Master i matematik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här