Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Okej.
Du la ju inte fram ett enda rationellt argument för "själsteorin", är väl det jag kan säga. Resten kan nog du lista ut själv.
Fortfarande lika innehållslöst. Jag tänker inte ens försöka lista ut vad du menar då du själv är för lat för skriva en förklaring på vad som är falskt, påhittad och orationellt? Väldigt tråkig attityd att skriva det utan ens skriva en förklaring, det bjuder inte direkt in till diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Går nog tillbaka på exakt vad man menar med "självmedvetandet". Jag vill kategorisera medvetandet som strömmen av intryck, känslor och tankar, och eftersom dessa i hög grad påverkas av t.ex. alkohol, tycker jag att medvetandet påverkas av alkohol. Dessutom, om diverse substanser intas i för stora mängder blir man ju medvetslös, och förlorar självmedvetandet, ett klart tecken på att det visst kan påverkas av fysiska saker. Ett hårt slag i huvudet lär också fungera, har jag hört. Att vi är självmedvetna betyder sedan bara att våra tankar/intryck/känslor ibland handlar om idéen om ett "jag", som vi kopplar till vår kropp (eller kanske till idéen om en själ, om du så vill).
Om du med självmedvetande menar något annat än summan av alla känslor, intryck, tankar med mera, vad menar du i så fall?
Jag tror jag förstår vad du menar, men då har du och jag inte samma syn på vad självmedvetandet är.
Självmedvetandet är det som uppfattar och till viss mån även skapar, tankarna, känslorna o.s.v. Så du förblir därmed du oavsett om du är glad, ledsen, kåt, arg, sur, irriterad, förtvivlad, trött, pigg, etc etc.
Man brukar ju säga att självmedvetandet är att vara medveten om att vara medveten, men jag tycker inte det ger ett rättvis beskrivning av du som individ. För varför skulle just du sitta där och uppfatta alla dessa känslor och tankar o.s.v? Du pratar lite som du inte har den där unika-känslan? Som var fan kom jag ifrån?
Hur kan man veta att man verkligen blir av med självmedvetandet då man inte kommer ihåg något? Du drömmer ju varje natt oavsett om du kommer ihåg det eller inte, och när du drömmer så är du medveten.
Citat:
På punkten om känslighet för små förändringar är det faktiskt så att när man programmerar s.k. artificiella neurala nätverk, som på ett simpelt sätt efterliknar vår hjärnstruktur och kan användas för diverse typer av mönsterigenkänning mm., så visar det sig att de är väldigt stabila vid små förändringar och kan motverka förändringen så att de hittar tillbaka till ursprungsläget. Detta tyder på att, till skillnad från vanliga datorer/maskiner, är hjärnan relativt okänslig för mindre förändringar och kan återvända till något grundläge efter att ha blivit störd.
Maskiner kan också hitta tillbaka till ursprungsläget (det artificiella neurala nätverket är väl en maskin? Är dock inte vidare insatt i såkallade artificiella neurala nätverk), det är inte riktigt det det handlar om, utan även under dessa störningar förblir ju du du av vad vi vet. Å även vid stora förändringar så förblir ju du du. Poängen är mest att då allt annat i hjärnan och kroppen förändras väldigt lätt och snabbt så är det lustigt att det som gör oss unika går i princip inte att förändra.
Jag är ingen kemist men har du en väldigt avancerad kemisk blandning så är den väl känslig för små som stora förändringar.