• 1
  • 2
2004-06-25, 19:47
Medlem
Nån som vet? Verkar som ADD knappast benämns i Sverige, i USA tex verkar det vara ganska uppdelat. Man kan ju ha koncentrationsstörningar utan att vara hyperaktiv eller hur? Hur vet man om man lider av ovanstående som vuxen?
Citera
2004-06-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epinut
Nån som vet? Verkar som ADD knappast benämns i Sverige, i USA tex verkar det vara ganska uppdelat. Man kan ju ha koncentrationsstörningar utan att vara hyperaktiv eller hur? Hur vet man om man lider av ovanstående som vuxen?

ADD är en äldre benämning på ADHD:

http://www.web4health.info/sv/answer...difference.htm
Citera
2004-06-26, 15:14
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epinut
ADD är ADHD utan hyperaktiviteten som du själv säger. Hela diagnostiseringsbiten kring de s.k. bokstavsdiagnoserna är ganska luddig och kriterierna ifrågasätts och utvecklas kanske är det därför som benämningarna skiljer sig mellan olika länder.

Ett exempel är den strid som utspelats i Göteborg där Gillberg vägrar lämna ut underlaget för sin forskning då forskningsresultatet ifrågasatts.
http://www.gu.se/Aktuellt/GU-journalen/4-03/nyhet1.html

Olika tester används för att diagnostisera både barn och vuxna. De utförs av psykologer, kuratorer och sjukgymnaser för att ge en fullständig bild. Närmaste sjukhus kan ge mer information.
Citera
2004-06-28, 15:50
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har ADHD och är också diagnosterad med det...
Citera
2014-12-30, 21:36
Medlem
graffdatshits avatar
Tja! Jag finner inget svar på min fråga så jag testar här tänkte jag.

Vad är det som utgör skillnaderna mellan adhd och add? Alltså vad skiljer sig fysiskt?
Citera
2014-12-31, 08:32
Medlem
Skillnaden i vuxen ålder är förändringarna i energinivåer. En person med ADHD har ojämna energinivåer och varierar dag från dag. En person med ADD har inte dessa ojämna nivåer utan är jämn i dom!
Citera
2015-04-05, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
ADD är ADHD utan hyperaktiviteten som du själv säger. Hela diagnostiseringsbiten kring de s.k. bokstavsdiagnoserna är ganska luddig och kriterierna ifrågasätts och utvecklas kanske är det därför som benämningarna skiljer sig mellan olika länder.

Ett exempel är den strid som utspelats i Göteborg där Gillberg vägrar lämna ut underlaget för sin forskning då forskningsresultatet ifrågasatts.
http://www.gu.se/Aktuellt/GU-journalen/4-03/nyhet1.html

Olika tester används för att diagnostisera både barn och vuxna. De utförs av psykologer, kuratorer och sjukgymnaser för att ge en fullständig bild. Närmaste sjukhus kan ge mer information.

okej men jag är downs så jag fattar inte vad du säger. för jag är tom/dum i h***vet
Citera
2015-04-05, 22:19
Medlem
Om man är intresserad av adhd och den icke-hyperaktiva varianten (vanligen kallad add) så kan man kolla in Russel Barkley som ligger i framkant inom forskningen på ämnet.

Bra föreläsning: https://www.youtube.com/watch?v=XYmP...g&spfreload=10
Citera
2015-08-02, 11:12
Medlem
HDHD är du huperaktiv och ADD understimulerad /motsatt till ADHD. Alltid varit en väldigt lugn och lite tillbakadragen i personligheten. Nu blivit diagnostiserad med ADD som först.
Citera
2015-08-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Tja! Jag finner inget svar på min fråga så jag testar här tänkte jag.

Vad är det som utgör skillnaderna mellan adhd och add? Alltså vad skiljer sig fysiskt?

Fysiskt är väl kan man säga att en person som har ADHD är väldigt utåt sett "aktiv". En person som har "ADD" är mer handlingsförlamad.
Citera
2015-08-17, 23:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Skillnaderna har redan förklarats, men jag vågar påstå.

Har vi alla inte typ ADD i någon form, det är ju så mycket som man ska hålla på med hela tiden
Citera
2015-08-18, 08:23
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Har vi alla inte typ ADD i någon form, det är ju så mycket som man ska hålla på med hela tiden

Men inte mycket som blir gjort, för någon med ADD/ADHD. Med ett stressat inre som starkt bidrar till impulsivitet som leder till koncentrationssvårigheter och därmed en upplevelse av en mer fragmentarisk tillvaro, så kan det bli jävligt svårt att organisera sin vardag.
Vettiga rutiner verkar vara ett måste så att inte ångesten tar över fullständigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in