Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-27, 13:16
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Tänkt på en grej, varför heter männen i Norge för norrmän och inte norskar? Jag vet att på norska heter det nordmen men jag tycker det låter som att den som kom på uttrycket enbart tänker att Norge är det enda "sanna" norra landet och att norrmän (Nordiska män?) enbart finns i Norge.

Varför inte precis som finskar/finskor och svenskar/svenskor kalla dem för norskar och norskor? Norskor kallas ju kvinnorna så där har vi fått till det rätt.

Någon som vet historien kring detta?

Norrmän skulle jag nästan kalla alla som bor i Finland,Sverige,Norge,Island och liknande norrliggande länder.
Citera
2010-10-27, 13:48
  #2
Medlem
Nhts avatar
Vet inte riktigt historien kring detta, men om du tar ett annat nordiskt land, Finland, så återfinner du ju namngivningsparadoxen där också.

Då är det ju finnar (finländare) och finskor. Alltså inte finskar. Var bara en liten tanke som slog mig, den kanske inte bidrog särskilt mycket men ändå
Citera
2010-10-27, 14:00
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tänkt på en grej, varför heter männen i Norge för norrmän och inte norskar? Jag vet att på norska heter det nordmen men jag tycker det låter som att den som kom på uttrycket enbart tänker att Norge är det enda "sanna" norra landet och att norrmän (Nordiska män?) enbart finns i Norge.

Varför inte precis som finskar/finskor och svenskar/svenskor kalla dem för norskar och norskor? Norskor kallas ju kvinnorna så där har vi fått till det rätt.

Någon som vet historien kring detta?

Norrmän skulle jag nästan kalla alla som bor i Finland,Sverige,Norge,Island och liknande norrliggande länder.
Fransmän? Engelsmän? Spanjorer? Italienare? Slovener? Ungrare? Ryssar?
Citera
2010-10-27, 14:09
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Fransmän? Engelsmän? Spanjorer? Italienare? Slovener? Ungrare? Ryssar?

just därför jag tycker att det borde heta norskar istället, norrmän tycker jag är samlingsnamnet för nordeuropéer, precis som att sydeuropéer är namnet för spanjorer, italienare etc samt slaver = östra europa.
Citera
2010-10-27, 14:17
  #5
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
just därför jag tycker att det borde heta norskar istället, norrmän tycker jag är samlingsnamnet för nordeuropéer, precis som att sydeuropéer är namnet för spanjorer, italienare etc samt slaver = östra europa.

Inte sörmän, då?
Citera
2010-10-27, 16:18
  #6
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nht
Då är det ju finnar (finländare) och finskor. Alltså inte finskar. Var bara en liten tanke som slog mig, den kanske inte bidrog särskilt mycket men ändå
Fast "finnar" innefattar väl ändå båda könen.
Citera
2010-10-27, 17:32
  #7
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Fast "finnar" innefattar väl ändå båda könen.
Jaså? Knappast universellt. Åtminstone i min idiolektbok är finnar pluralis av finne och inte av någonting annat. Kan du verkligen kalla en kvinna för finne?
Citera
2010-10-27, 17:36
  #8
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jaså? Knappast universellt.
Kanske skulle ha satt ett frågetecken istället för punkt.

Citat:
Åtminstone i min idiolektbok är finnar pluralis av finne och inte av någonting annat. Kan du verkligen kalla en kvinna för finne?
Nja, kanske inte. Men jag kan kalla en grupp finska människor av båda könen för "finnar", något jag inte kan med "norrmän" (eller högst tveksamt isåfall).
Citera
2010-10-27, 17:40
  #9
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
just därför jag tycker att det borde heta norskar istället, norrmän tycker jag är samlingsnamnet för nordeuropéer, precis som att sydeuropéer är namnet för spanjorer, italienare etc samt slaver = östra europa.
Nordbor är väl samlingsnamnet för boende i Norden, och skandinaver för boende i Skandinavien?
Citera
2010-10-27, 21:59
  #10
Medlem
Kaktusmelons avatar
Jag skulle gärna kalla alla nordbor för norrmän/nordmen. Passa på och kalla vårt språk för norrön också, eller norrönt mål.

Sörmän är väl gulligt för sydlänningar/sydeuropéer och varför inte blåmän för afrikaner av den mörkare sorten?
Citera
2010-10-27, 22:05
  #11
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
just därför jag tycker att det borde heta norskar istället, norrmän tycker jag är samlingsnamnet för nordeuropéer, precis som att sydeuropéer är namnet för spanjorer, italienare etc samt slaver = östra europa.

Jag har funderat på samma sak som du. Norrmän = män från norr, vilket även skulle kunna innefatta svenskar och finländare m.fl. Nu finns ju som sagt ordet nordbor för att beteckna denna folkgrupp. Gunde Svan är annars känd för att ha sagt "norskarna" när han kommenterat skidor!
Citera
2010-10-27, 22:16
  #12
Medlem
Jag tycker det är helt rimligt att folk från Norge kallas Norrmän och inte norskar. Norge=Norr Rige Det norra riket. Norskar låter fullt förövrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback