2011-11-07, 22:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avery
Herregud. Förstår du varför jag tog upp det som argument? Därför att uppenbarligen skiter de i vad som uppfattas vara demokrati och använder Nobels minne som politiskt verktyg vilket är helt åt helvete.

Förstår du mig nu? Idiot.

Det verkar som att... å ena sidan skall Nobelkommitten inte vara politisk...
å andra sidan är det politiskt fel att inte bjuda Åkesson?

Det är väl ganska givet att allt resonerande om att Nobelfesten inte är politisk blir litet smådumt.

Jag tror att SD-anhängarna och en del andra helt enkelt får inse att på en del områden där man inte kan tvinga sig med, så är SD helt enkelt mindre välkomna än andra. Det är inte helt obegripligt, givet hur många SD-anhängare resonerar och uppträder.
Citera
2011-11-08, 20:54
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det verkar som att... å ena sidan skall Nobelkommitten inte vara politisk...
å andra sidan är det politiskt fel att inte bjuda Åkesson?

Det är väl ganska givet att allt resonerande om att Nobelfesten inte är politisk blir litet smådumt.

Jag tror att SD-anhängarna och en del andra helt enkelt får inse att på en del områden där man inte kan tvinga sig med, så är SD helt enkelt mindre välkomna än andra. Det är inte helt obegripligt, givet hur många SD-anhängare resonerar och uppträder.

Jag håller med dig om setensen att resonemanget är idiotiskt (inte smådumt).
Däremot har jag svårt att se vidden av problemet och vad jag förstår är det inget större problem för Jimme Åkesson heller, om man skall tro på hans uttalande.
Däremot har SD-anhängare i allmänhet en förkärlek att klä sig i martyrkappan trots att de spottar på vissa andra.
Citera
2011-11-08, 21:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Däremot har jag svårt att se vidden av problemet och vad jag förstår är det inget större problem för Jimme Åkesson heller, om man skall tro på hans uttalande.
Däremot har SD-anhängare i allmänhet en förkärlek att klä sig i martyrkappan trots att de spottar på vissa andra.

Åkesson sköter det här på rätt sätt, får man ju säga. an desarmerar saken så effektivt han kan och tar ner det hela till en hanterlig nivå.

SD kan inte tvinga sig in, ingen av betydelse engagerar sig i någon sorts rättviseproblematik och, rent allmänt, sitta still i båten när Sverige är i rampljuset någon dag är vettigt. Samtidigt får etablissemanget göra sin markering.
Citera
2011-11-08, 23:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ja! Så måste det vara. Samhället darrar i sina grundvalar inför risken att SD vinner sympatier genom att Åkesson får komma till kalaset och så stänger man honom ute.

I fjol resonerade man på det viset!!
I år sitter man inmålad i ett hörn!!!
Citera
2011-11-08, 23:12
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
http://www.youtube.com/watch?v=XGXSsoBRPdY
Citera
2011-11-08, 23:15
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Åkesson sköter det här på rätt sätt, får man ju säga. an desarmerar saken så effektivt han kan och tar ner det hela till en hanterlig nivå.

SD kan inte tvinga sig in, ingen av betydelse engagerar sig i någon sorts rättviseproblematik och, rent allmänt, sitta still i båten när Sverige är i rampljuset någon dag är vettigt. Samtidigt får etablissemanget göra sin markering.

I år tvingas Nobelstyrelsen att neka SD.
Hur dom än bär sig åt framöver kommer dom att få kritik och måsta försvara sig,något som förlöjligar hela Nobel iden...
Citera
2011-11-09, 09:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
I år tvingas Nobelstyrelsen att neka SD.
Hur dom än bär sig åt framöver kommer dom att få kritik och måsta försvara sig,något som förlöjligar hela Nobel iden...

Nej, du har fel. Åkesson själv hanterar saken på det enda möjliga sättet, medan alla de anhängare som skriker "orättvist" i högan sky gör att frågan kommer att fortsätta. SD gör sig snarare löjliga genom att driva frågan, för en bred allmänhet köper det här beslutet.

Som jag skrev tidigare men litet mer utvecklat:

SD har principiellt rätt att ha vilken åsikt som helst. Däremot betyder inte det att SD har rätt till att bli inbjuden till alla tänkbara evenemang därför att man har den åsikten.
Citera
2011-11-09, 12:21
Medlem
Averys avatar
Citat:

SD har principiellt rätt att ha vilken åsikt som helst. Däremot betyder inte det att SD har rätt till att bli inbjuden till alla tänkbara evenemang därför att man har den åsikten.

Jag kan köpa premissen att SD inte blir bjudna till t ex Centerns partikongress. Men nobelfesten är inte en tillställning med politiska motiv och därför kan de inte neka folk pga politiska åsikter. Är det så svårt att förstå?
Citera
2011-11-09, 12:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag kan köpa premissen att SD inte blir bjudna till t ex Centerns partikongress. Men nobelfesten är inte en tillställning med politiska motiv och därför kan de inte neka folk pga politiska åsikter. Är det så svårt att förstå?

Det är extremt lätt att förstå.

Om man representerar en illa tåld åsikt i till exempel främlingsfrågor så kan man inte gärna räkna med att bli inbjuden till Nobelfesten, om Nobelstiftelsen anser att de åsikterna inte stämmer med Nobelstiftelsens uppdrag och mandat. Det är uppenbarligen så att i nuvarande läge är det så man ser saken.

"Jag kommer att gå i döden för din rätt att uttrycka din åsikt, men inte för din rätt att gå på middag hemma hos mig" - om man vill parafrasera.
Citera
2011-11-09, 15:03
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Nobelstiftelsen är en privat stiftelse och bjuder vem de vill. De behöver inte motivera någonting för någon; vill de inte bjuda JÅ så låter de bara bli. Så jo, de kan neka folk på vilka grunder de känner för. Varför är det så svårt att förstå?

Citera
2011-11-09, 22:37
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Nej, du har fel. Åkesson själv hanterar saken på det enda möjliga sättet, medan alla de anhängare som skriker "orättvist" i högan sky gör att frågan kommer att fortsätta. SD gör sig snarare löjliga genom att driva frågan, för en bred allmänhet köper det här beslutet.

Som jag skrev tidigare men litet mer utvecklat:

Vilken åsikt är det dom har då?
Vad det är frågan om är att SJUSYSTRARNA med lydmedia PÅSTÅR att sd är rasister,alltså hakar Nobelsossarna på och mobbar ut SD och Åkesson!!!
Nobel har lyssnat mer på lebprästen som mobbade SD i kyrkan i fljol ,än att man lyssnat på sd,eller läst deras partiprogram.
I år hade man att välja mellan pest och kolera,och valde att låtsas att det regnar,och körde på som i fjol.
Hade man däremot bjudit in SD hade vänsterns tomma tunnor börjat skramla rejält.
men hur man än gjort har man fått negativ uppmärksamhet,och visar att man politiserat Nobelpriset.
Citera
2011-11-09, 22:40
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Det är extremt lätt att förstå.

Om man representerar en illa tåld åsikt i till exempel främlingsfrågor så kan man inte gärna räkna med att bli inbjuden till Nobelfesten, om Nobelstiftelsen anser att de åsikterna inte stämmer med Nobelstiftelsens uppdrag och mandat. Det är uppenbarligen så att i nuvarande läge är det så man ser saken.

"Jag kommer att gå i döden för din rätt att uttrycka din åsikt, men inte för din rätt att gå på middag hemma hos mig" - om man vill parafrasera.

Bullshit!!
Man har valt att ens egen politiska åsikt väger över ett nytt demokratiskt partis,och mobbar det avvikande partiet..
man gillar med andra ord inte olika..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in