2010-10-26, 18:23
Medlem
Hej!

Satt för nån timme sen och surfa runt och skrev skolarbete. Fick plötsligt en blåskärm och datorn starta om. Inte mer än vanligt några gånger per år tänkte jag, skrev in lösen för bios password... sen händer ingenting, inte ett ljud, inte ett felmeddelande, ingenting. Hårddisken finns där om man kollar i bios, har även gått till bios utils och kört en hårddiskkontroll och den säger att allt är OK. Men datorn vill inte börja ladda windows.

Hade det vart fel på MBR så hade det ju vart ett felmeddelande, det är just det som stör mig att det inte är något felmeddelande. Så jag har ingen aning om hur jag ska attackera problemet. Ska jag bränna ut en ny windows installations cd på en annan dator, ska jag ladda hem något typ check disk program, partition magic mm. Någon som har någon idé vad det skulle kunna vara? Har t.o.m prövat att byta "slot" på hårddisken i datan genom att koppla in den på en annan sata port. Vill helst av allt bara behålla mina dokument
Citera
2010-10-26, 18:33
Medlem
DollarMakers avatar
Kan vara allt från en korrupt register till en extern enhet som är orsakar systemet att krascha och starta om. Har du provat att koppla ur alla onödiga externa enheter (om du har någon)?

Också gå in på msconfig och avmarkera alla program som inte behöver laddas från start. Det låter som du kan ha problem med registret i vilket fall en grundläggande registret scan borde varna dig för eventuella skador till Windows "viktiga filer. Det är svårt att utesluta ett virus antingen utan mer information.
Citera
2010-10-26, 18:37
Medlem
Windows startar inte, får inte ens komma till menyn där du kan trycka F8 och välja safe mode och sånt. Kan inte göra någonting alls förutom att fippla runt i BIOS vilket inte hjälper särskilt mycket just nu
Citera
2010-10-26, 18:43
Medlem
Kom på iden att ta ut hårddisken och sätta in den i en av de gamla datorerna i garderoben, som sekundär hårddisk. Funkar fint att gå in och kolla på innehållet, inga problem eller klagomål eller slö. Lite lättnad på jag kan dra över mina viktiga filer iallfall

Problemet kvarstår dock, lutar åt att bränna en installations CD av windows och köra en formatering(förutsatt att hårddisken visas som enhet där) om ingen kommer på något genialiskt hehe
Citera
2010-10-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psionist
Windows startar inte, får inte ens komma till menyn där du kan trycka F8 och välja safe mode och sånt. Kan inte göra någonting alls förutom att fippla runt i BIOS vilket inte hjälper särskilt mycket just nu

Finns program för att laga en hårddisk kluster för kluster ett sådant program heter "Spinrite" vilket tar en väldigt lång tid! Men som lagar hårddisken från grunden.

http://www.grc.com/spinrite.htm
Senast redigerad av SWE-Greven 2010-10-27 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in