• 1
  • 2
2010-10-26, 01:51
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Mycket text.

Sen så kan inget finnas för evigt. Så om det inte är vi själva som orsakar våran utrotning så är det något annat. Till exempel en asteroid. Detta är faktiskt ett stort hot som skulle kunna utrota oss om vi inte forskar mer i hur vi ska förhindra det.
Citera
2010-10-26, 01:58
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphlix
Sen så kan inget finnas för evigt. Så om det inte är vi själva som orsakar våran utrotning så är det något annat. Till exempel en asteroid. Detta är faktiskt ett stort hot som skulle kunna utrota oss om vi inte forskar mer i hur vi ska förhindra det.
Men vi kan upptäcka en asteroid lååångt innan den faktiskt kommer hit och förbereda oss. Vi kommer inte heller utrotas, folk kan hoppa ner i bunkrar etc, om vi bara ser de enorma resurser ett land har så kan en grupp enkelt överleva, kanske inte alla men...vi utrotas inte iallafall.
Citera
2010-10-26, 02:25
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Men vi kan upptäcka en asteroid lååångt innan den faktiskt kommer hit och förbereda oss. Vi kommer inte heller utrotas, folk kan hoppa ner i bunkrar etc, om vi bara ser de enorma resurser ett land har så kan en grupp enkelt överleva, kanske inte alla men...vi utrotas inte iallafall.

Vi kan upptäcka asteroider på ett mycket långt avstånd det är alldeles korrekt. Att vi skulle både hinna och lyckas förhindra en kollision är dock inte helt säkert.
Om 15-20 år kommer en feting asteroid åka väldigt nära jorden. Man kommer faktiskt kunna se den med blotta ögat. Om denna åker för nära jorden så kan den senare kommer tillbaka 6-7 år senare och träffa jorden. Händer detta så kommer det ske en stor explosion som är starkare än alla atomvapen vi har på hela jorden tillsammans. Den kommer kunna spränga bort en hel kontinent. Sedan kommer all skit som skapas i explosionen att falla ned över hela jorden. Alla växter kommer dö. Alla människor också troligtvis då det är giftiga saker vi talar om. Dör vi inte av ned-fallet så dör vi av svält.

Det finns över 850 sånna här objekt som skulle kunna träffa jorden. Sådana objekt kan vara MYCKET större än vad du någonsin kan ana. Då snackar vi många gånger större än jorden. Tror du att vi har kapacitet till att flytta ett sånt objekt i dagens läge? Tror du att vi är villiga att forska efter sådana ting eftersom det troligtvis inte kommer hända när vi som är i livet lever ändå? Det kanske inte sker så ofta men när det väl händer så brakar helvetet löst! Det har inte hänt nu på ett tag(dinosaurierna) så det kanske är dags snart igen.

EDIT: Måste även tillägga att detta bara är EN utav otroligt många saker som skulle kunna hända med jorden. Sen har jag även upptäckt att du talade om hur människorna inte kommer utrota sig själva. Ursäktar om jag kommer här och babblar om asteroider och du inte finner det intressant!
EDIT2: Detta kanske är lite väl off-topic så vi kanske bör ta detta i PM istället?
Senast redigerad av Nymphlix 2010-10-26 kl. 02:31.
Citera
2010-10-26, 02:46
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Txt?
Jo, precis, jag pratade om att vi männískor utrotar oss själva. Om nu en asteroid kommer hit kan en grupp människor från landets toppar åka i ett rymdskepp bort från jorden om de vill, point is att vi aldrig utrotas helt. Även om 99% av jordens befolkning dör så har vi ändå 67 miljoner kvar.

Får ursäkta att jag gick OT, glömde bort mig.

För att vara OnT så...den dagen vi människor kommer se mkt annorlunda ut är den dagen folk med bara en viss eftersträvansvärd yttre egenskap överlever, not likely to happen i vårat nutida utvecklade samhälle. Vi kommer med andra ord troligtvis inte att se annorlunda ut i framtiden.
Citera
2010-10-26, 02:57
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Jo, precis, jag pratade om att vi männískor utrotar oss själva. Om nu en asteroid kommer hit kan en grupp människor från landets toppar åka i ett rymdskepp bort från jorden om de vill, point is att vi aldrig utrotas helt. Även om 99% av jordens befolkning dör så har vi ändå 67 miljoner kvar.

Får ursäkta att jag gick OT, glömde bort mig.

För att vara OnT så...den dagen vi människor kommer se mkt annorlunda ut är den dagen folk med bara en viss eftersträvansvärd yttre egenskap överlever, not likely to happen i vårat nutida utvecklade samhälle. Vi kommer med andra ord troligtvis inte att se annorlunda ut i framtiden.

Men vart skulle de åka? Vi har ingen planet som vi vet är beboelig nära oss. Det jag försöker få fram är att vi skulle kunna utrotas som följden utav en asteroid eller liknande objekt.

För att gå OnT så svarar jag på det du skrev. Faktum är att vi förmodligen kommer se annorlunda ut i framtiden. Våra förutsättningar förändras ju och därmed måste även vi förändras för att överleva. Det finns forskning som till exempel visar att kvinnor kommer vara både kortare och fetare i framtiden.
http://www.lemondrop.com/2009/10/22/...horter-fatter/
http://www.themedguru.com/20091021/n...-86130060.html
Citera
2010-10-26, 08:41
Medlem
CarnivalOfSoulss avatar
Citat:
Det finns massvis med andra sätt att utvinna energi och vi är bara i starten av vad vi kan utveckla för energi.

Ozonlagret håller på att repas om jag inte missminner mig. Ingenting vi dör av hursomhelst.

När det inte finns några andra arter kvar...vadå skulle vi utrota alla kor, grisar och alla andra domesticerad tamboskap bara sådär? Om inte annat finns det fortfarande växter att leva på.

Om isarna smälter hittar vi på nya lösningar och anpassar oss...som vi gjort det senaste...ptja, minst 5 miljoner åren(räknat då forskare menar att vi skildes från schimpansens utvecklingslinje), och vi är bra mkt bättre på att anpassa oss i stor skala nu än förut...

Lastly så finns det inga belägg för att det du säger kommer hända...bara gissningar. See where I'm going with this?

Edit: Våran utveckling som du vill framställa som livshotande mot våran art har ju bara...ja, gjort oss till jordens mest framstående och utbredda art?

*Vindkraft och vattenkraft räcker inte som energi till alla elbilar som ska släppas ut^^
*Så du tror inte alla skulle springa runt med cancer pga UV strålningen om ozonlagret inte fanns?
*Du är en trångsynt vegeterian.
*Du syftar förstås på att vi faktiskt kan bygga båtar nu, eller tänkte du utveckla gälar?
Citera
2010-10-26, 12:34
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarnivalOfSouls
*Vindkraft och vattenkraft räcker inte som energi till alla elbilar som ska släppas ut^^
*Så du tror inte alla skulle springa runt med cancer pga UV strålningen om ozonlagret inte fanns?
*Du är en trångsynt vegeterian.
*Du syftar förstås på att vi faktiskt kan bygga båtar nu, eller tänkte du utveckla gälar?
Hahahaha...alltså...va?

Trampade jag på en öm tå eller?

Allt det jag radade upp var bara lösningar på de ''problem'' du nämnde. Ingen av dessa problem är överhuvudtaget livshotande mot våran art att vi står inför utrotning vilket diskussionen handlade om.

Jag har aldrig sagt att vi mår bra om ozonlagret inte fanns, jag säger bara att det ''farliga hålet'' i ozonlagret som det pratades om är ett minne blott, det var aldrig farligt heller, en minoritet av befolkningen fick hudcancer eller?

Jag är definitivt inte vegetarian, utan påpekar bara det löjliga i att påstå att vi människor skulle vara den enda levande arten kvar på jorden, skulle vi få för oss att utrota alla våra tamboskap eller? Om det nu otänkbara scenariot inträffade så överlever vi ändå på växter.

Och sen det sista så ja, vi kan bygga dammar, vi kan bygga byggnader på vatten, vi kan flytta högre upp eller vadsomhelst om situationen kräver det så går det fan undan kan jag lova.

Som sagt, INGEN AV DESSA SCENARION ÄR LIVSHOTANDE FÖR VÅRAN ARTS ÖVERLEVNAD.
Citera
2010-10-26, 14:33
Medlem
CarnivalOfSoulss avatar
Hur som helst,
tror jag, att vi hinner gå under fortare än vi hinner stoppa det, eller "anpassa" oss.
Det är vi själva som har skapat problemen vi båda beskriver, därav uttrycket att vi utrotar oss själva.

Nyfikenheten i att utveckla oss som människor gör oss blinda för konsekvenserna.
Citera
2010-10-26, 16:27
Medlem
KaptenKermits avatar
Isarna kommer inte smälta. gick prat om att det var på gång att brista. men dom har satt Snökanoner med slangar i vattnet som producerar ny snö hela tiden.
Citera
2010-10-26, 18:15
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Men vart skulle de åka? Vi har ingen planet som vi vet är beboelig nära oss. Det jag försöker få fram är att vi skulle kunna utrotas som följden utav en asteroid eller liknande objekt.

För att gå OnT så svarar jag på det du skrev. Faktum är att vi förmodligen kommer se annorlunda ut i framtiden. Våra förutsättningar förändras ju och därmed måste även vi förändras för att överleva. Det finns forskning som till exempel visar att kvinnor kommer vara både kortare och fetare i framtiden.
http://www.lemondrop.com/2009/10/22/...horter-fatter/
http://www.themedguru.com/20091021/n...-86130060.html
Intressant...de menar att i vårat nutida samhälle kommer de människor som kan få barn under längst tidsperiod att forma framtidens människor? Och dessa människor som kan få barn högre upp i åldrarna är kvinnor som är tjockare och kortare?

Det finns dock en sak jag vill inflika med. Vad är det som säger att dessa människor kommer att skaffa fler barn...bara för att de kan göra det under en längre period?

Det är snarare så att det utvecklats en trend att ju mer utvecklat ett land blir ju färre barn skaffar folk, som man ser här:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._by_birth_rate

Kom just på att det var ett fint instick mot folk som menar att jorden kommer bli överbefolkad...ju mer utvecklad vi blir, ju mindre barn skaffar vi, mindre än 2 per familj är standard nu.

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____214773.aspx

Tog bara första bästa länk från SCB, men poängen går ändock fram.

Sen finns det inget säkert med vad den enskilda forskaren hävdade, då det stod i samma artikel att många inte trodde på det.

Citat:
''Due to discoveries in the field of medical sciences and human welfare, many believe that natural selection is no longer workable with human species, and evolution is a thing of the past. But according to Professor Stephen Stearns, the evolutionary biologist at Yale University who is heading the study, "That's just plain false." ''
Citera
2010-10-27, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bfmvtobbe
Jag Tror vi utvecklas mer när vi behövs. det lär kunna ta ett bra tag vill säga.
Men finns risk att vi hinner dö ut innan vi ens hinner utvecklas.
Säg gärna va du tänker och tycker // Tobbe

Vad är det som far dig att tro att människan överhuvudtaget utvecklas? Är det evolutionsteorin som lärs ut i skolan? Men den har inget kött pa benen. Det finns ingen anledning att anta att människan sa som vi känner henne har förändrats. Man söker ju fortfarande efter länkar i den pastadda kedjan. Och vad vore principen för en sadan utveckling? Inte kan det vara "naturligt urval", för vad är det? Ett företablerat beteende skulle fungera som drivande princip för en historisk metamorfos!! Tanken är lika vansinnig som föreställningen att observationen av ett sinnesjukt beteende utgör beviset för att sinnesjukdom finns.
Citera
2010-10-27, 15:04
Medlem
ceterus avatar
Jag tror vi kommer ha blivit jord, damm och sot på tegelväggar.

Känns som oundvikligt, med de flesta människornas inställningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in