• 1
  • 2
2010-10-24, 21:59
Medlem
Har tänkt lägga till någon form av nötter till kosthållningen... några tips om vilka jag ska välja?
(Jag har lite problem med håret - det är tunt och jag tappar ganska mycket - så om någon speciell nöt råkar inhålla ämnen som "stärker håret" så är det ett plus...)
Citera
2010-10-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownsoldat
Har tänkt lägga till någon form av nötter till kosthållningen... några tips om vilka jag ska välja?
(Jag har lite problem med håret - det är tunt och jag tappar ganska mycket - så om någon speciell nöt råkar inhålla ämnen som "stärker håret" så är det ett plus...)

Cashewnötter är goda fast är ytterst tveksam till om de hjälper ditt hår.
Citera
2010-10-24, 22:14
Medlem
vos avatar
Euroshopper Jordnötter
Billiga, men vet inte om de hjälper ditt hår
Citera
2010-10-24, 22:16
Medlem
Förslagsvis en nötblandning. Alla nötter är nyttiga förutom jordnötter (de är f.ö ingen nöt, de är en ärta). Osaltat såklart.
Citera
2010-10-24, 22:17
Medlem
en kopp kaffes avatar
Valnötter är nyttiga, rika på bra fetter. Kombinera med öljästtabletter så kan du få bukt med det icke-genetiska håravfallet i alla fall.
Citera
2010-10-24, 22:43
Medlem
valnötter ska inhandlas, tackar!

har för mig att pekannötter (paranötter?) ska vara nyttigt/bra för håret men hittade inte tillräckligt på google, någon som vet?

(priset är f.ö. inte en faktor, tack ändå)
Citera
2010-10-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownsoldat

Valnötter är väl nyttigast av alla nötter (sedan hur bra de är för håret är väl en annan sak). Men nötter generellt innehåller nyttiga fetter, men också mycket kalorier.
Annars är väl E vitamin bra för hud/hår, som bl.a. finns i olivolja och fet fisk som lax.
Citera
2010-10-25, 09:16
Medlem
minns bara - mer blir inte bättre. Måttet jag hört är en näve nötter per dag, det är nog.
Citera
2010-10-25, 09:22
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUnderbarDag
Förslagsvis en nötblandning. Alla nötter är nyttiga förutom jordnötter (de är f.ö ingen nöt, de är en ärta). Osaltat såklart.

Jordnötter innehåller bra fetter och är nyttiga. Vill dessutom påpeka att det inteä r mättade fetter som är dåliga, utan det är transfetter.
Senast redigerad av bjornebarn 2010-10-25 kl. 09:26.
Citera
2010-10-25, 11:01
Bannlyst
Kokosnötter är bra för bicepsen när man bär hem dom från affären
Citera
2010-10-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jordnötter innehåller bra fetter och är nyttiga. Vill dessutom påpeka att det inteä r mättade fetter som är dåliga, utan det är transfetter.

Mindre nyttiga än andra nötter.

Det finns studier som påvisar att mättat fett är allt annat än nyttigt.
Citera
2010-10-25, 12:45
Medlem
Sötmandel och valnötter sätter jag min slant på förövrigt. Enkla att få tag i och ofta jämn kvalité. Nyttiga är de dessutom, det har flera studier visat.

Hasselnötter stryker vi då många korsreagerar på dessa med björkpollen.

Jordnötter vet jag inte om de har annat än fettet till sin fördel.
Cashew ingen aning.
Sedan ska inte missa frön som solros eller pumpa, inte helt onyttiga de heller.
Bittermandel hoppas jag ingen sätter i sig för då blir det snart blåljus till akuten.
Paranötter är ack så svåra och oftast fulla av mögeltoxiner har jag fått för mig fast ska väl vara ack så nyttiga om de är fräscha.

Sådär, nu har jag spånat.

Sötmandel och valnötter. Rosta eller råa och ha i müslin på morgonen. Solros och pumpa är även de goda att rosta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in