2010-10-24, 20:13
Medlem
gambiafarfars avatar
Hej folket

Min dator började för någon månad sedan krångla, och jag skickade in denna på lagning hos Dustin (som i sin tur skickade den vidare). Jag fick tillbaka den för ett par dagar sedan, men upplever nu mycket sämre FPS vid olika spel. På specifikationen står det att de har bytt ut min processor till en likadan, mitt moderkort till ett likadant, men mitt grafikkort byttes från ett Nvidia 9800GT 1GB till ett XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5. Eftersom grafikkortet är det enda som egentligen har ändrats, undrar jag om de nedgraderat mig då jag inte upplevde min dåliga FPS innan, utan den har tillkommit nu efter bytet.

Nu till frågan: Är det någon skillnad på korten? Har jag blivit lurad? Hade jag varit datorkunnig hade jag givetvis inte frågat, men jag har noll koll på datorkomponenter så jag väljer att vända mig till er istället.

Tack på förhand

Ludvig
Citera
2010-10-24, 20:23
Medlem
Glömt lägga in drivrutinerna till grafikkortet?
Citera
2010-10-24, 20:24
Medlem
HD 5770 är normalt sett snabbare än 9800GT. Vilka spel spelar du?
Citera
2010-10-24, 20:26
Medlem
Jupp, förmodligen drivrutinerna du glömt.

5770 är vassare än 9800.

Börja med att rensa ut de gamla drivrutinerna. Gå in på ati.com och ladda ner de nya till ditt kort (bara att klicka dig fram)
Citera
2010-10-24, 20:35
Medlem
gambiafarfars avatar
Jag jämförde senaste drivrutinerna på Radeon's hemsida, senaste versionen på hemsidan var nuvarande version som jag har.

Spelen jag spelar är World of Warcraft (vet att det har blivit lägre fps i och med 4.0.1), Fear 2, All Points Bulletin samt lite BF2.

Är det idé att försöka uppdatera igen, även fast senaste drivrutiner enl. hemsidan ligger inne?
Citera
2010-10-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Jag jämförde senaste drivrutinerna på Radeon's hemsida, senaste versionen på hemsidan var nuvarande version som jag har.

Spelen jag spelar är World of Warcraft (vet att det har blivit lägre fps i och med 4.0.1), Fear 2, All Points Bulletin samt lite BF2.

Är det idé att försöka uppdatera igen, även fast senaste drivrutiner enl. hemsidan ligger inne?

Kör driver sweeper ( http://www.guru3d.com/category/driversweeper/ ) först, för att rensa bort allt gammalt mög. 5770 ska vara en smula vassare än ett 9800, men inte himlastormande mycket. Det drar lite mindre effekt och har DX11 vilket definitivt är på pluskontot. Sen presterar ju Ati/Nvidia olika bra i olika spel, så visst kan det finnas nåt spel som ditt gamla kort toppar 5770-kortet i, men det ska inte vara med nån kraftig marginal. Bästa gissningen är som sagt att du har skräp från gamla nvidia-drivar som ligger och spökar. Fungerar inget så kan du ju alltid testa med lite äldre drivrutiner från ATi. ATi brukar få en del kritik för sin mjukvara jämfört med Nvidia, så som sagt, krånglar det så börja prova dig bakåt i drivrutinsfloran.

/Hast
Citera
2010-10-25, 10:05
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Kör driver sweeper ( http://www.guru3d.com/category/driversweeper/ ) först, för att rensa bort allt gammalt mög. 5770 ska vara en smula vassare än ett 9800, men inte himlastormande mycket. Det drar lite mindre effekt och har DX11 vilket definitivt är på pluskontot. Sen presterar ju Ati/Nvidia olika bra i olika spel, så visst kan det finnas nåt spel som ditt gamla kort toppar 5770-kortet i, men det ska inte vara med nån kraftig marginal. Bästa gissningen är som sagt att du har skräp från gamla nvidia-drivar som ligger och spökar. Fungerar inget så kan du ju alltid testa med lite äldre drivrutiner från ATi. ATi brukar få en del kritik för sin mjukvara jämfört med Nvidia, så som sagt, krånglar det så börja prova dig bakåt i drivrutinsfloran.

/Hast

Du kanske ska förklara lite bättre hur man använder driver sweeper...

1. Avinstallera drivrutiner för det gamla grafikkortet
2. Starta om datorn i felsäkert läge
3. Starta driver sweeper och rensa de gamla drivrutinerna ordenligt
4. Starta om datorn "normalt" och installera sen de nya drivrutinerna...
Citera
2010-10-27, 23:37
Medlem
gambiafarfars avatar
Skall prova driver sweeper! Tack för tipset!
Citera
2010-10-28, 01:48
Medlem
PeterNosters avatar
vad har du för FPS? Det kan ju vara Nvidia som skenade.

Ser du skillnad i spelet eller är det bara annan siffra du grubblar på.
Vilken frekvens har skärmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in