Ett grundproblem i alla svenska nätbokhandlares system är att de i grund och botten utgår andra leverantörers system samt är beroende av adekvat informationsförmedling från förlag.
D.v.s., de lagerhåller relativt få titlar själva, allra helst vad gäller från utländska förlag. Vad gäller de utländska tillkommer även en parameter som den att de är beroende av att lagerstatus hos utländska förlag och leverantörer är uppdaterade och korrekta.
Scenario blir då att man som kund ser på t.ex. Bokus hemsida att boken finns i ska skickas inom en vecka eller inom 2-5 dagar (grundprincip, ju längre leveranstid desto mer otillgänglig är artikeln ifråga. En princip som givetvis har glada undantag, tack o lov).
Denna uppgift baserar sig på det senaste besked som Bokus fått från en underleverantör eller direkt från förlaget. När sedan denna uppgift är ifrån kan vara allt ifrån idag till ett par år tillbaka då förlaget skickade en indikation kring att boken är "tillfälligt slut hos förlaget" eller "slutsåld". Kommer inga nya besked eller kundorder på titeln ifråga uppdateras inte systemet.
En tanke kring vad som kan ha hänt i det aktuella fallet är att din order vidarebefordrats genom Bokus till den distributör artikeln har. Denna har i sin tur inte haft den i lager utan behövt begära in ett nytt exemplar från förlaget. Som i sin tur 1. har helt slut på boken och detta meddelande har inte nått distributören som i sin tur inte kunnat uppdatera sitt system. 2. insett att boken är slut och inte hunnit trycka upp nya.
Bokus har då sökt efter titeln hos andra distributörer de har och funnit att den ska finnas i lager på annan plats. Då är det tänkbart att det som inträffat är 1. den distributören i sin tur använder sig av samma huvud-distributör som Bokus och att inte heller de uppdaterat sitt system. 2. de har faktiskt haft lager på boken ifråga, men detta lagersaldo visar sig vara inkorrekt (pga svinn eller att varan ifråga inte är kurant).
Problemet är marginellt, men likväl irriterande. Har tidigare arbetat med import åt en av de två större bokhandelskedjorna och deras artikelbaser och rutiner för uppdatering av information är undermåliga.
Vad gäller leveransproblem för övrigt har jag inte haft några större problem med Bokus. Min största invändning är snarare att de tenderar ha lite väl tilltagen marginalberäkning på sina titlar. Det samma gäller Adlibris.
Har på senare tid istället använt mig av Kulturbutiken (
http://www.kulturbutik.se). De har förvisso ett mindre grundsortiment, men priserna är generellt lägre (med undantag givetvis, bara inte på de titlar jag råkar efterfråga

). De har även de fraktfritt alternativ. Dock är en sorglig utveckling att deras priser så sakteliga börjar närma sig Bokus och Adlibris.
För beställningar av engelskspråkig litteratur använder jag mig av The Book Depository (
http://www.bookdepository.co.uk), som generellt har tämligen human prissättning och fraktfritt till Sverige. Snabba leveranser. Beställde Philip Roths senaste för någon vecka sedan och hade den i brevlådan en knapp vecka senare.
För franskspråkig- och tyskspråkig-litteratur har jag än så länge inte hittat något bättre alternativ än franska och tyska Amazon för att beställa på nätet. Då väljer jag hellre att stödja den lokala Franska Bokhandeln som har ett relativt bra utbud på båda språk, till inte alltför hutlösa priser.