2010-10-24, 17:38
Medlem
Tjena.

Jag har ett underligt fel med min dator. Jag har just köpt ett nytt nätaggregat som jag kopplat klart. Men när jag startar datorn så tjuter datorn jätte högt och startar ej.Så jag prövade att byta grafikkort och då tjuter inte datorn. Men däremot startar datorn, alla fläktar. Men skärmen är helt svart.

När jag kopplar in det andra grafikkortet så får jag ingen bild på skärmen, den gröna knappen bara blinkar samtidigt som alla fläktar snurrar i datorn.

Med det första grafikkortet händer detta: Datorn tjuter jätte högt och startar ej.
Med det andra: Datorn startar, det piper ingenting. Men skärmen är helt svart..

Cpufläkten, chassifläkten och grafikkortsfläkten fungerar.Då kan det väl inte vara moderkortet eftersom fläktarna fungerar. Vad kan felet vara? alla svar uppskattas / Mvh
Citera
2010-10-24, 17:43
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silinko
Tjena.

Jag har ett underligt fel med min dator. Jag har just köpt ett nytt nätaggregat som jag kopplat klart. Men när jag startar datorn så tjuter datorn jätte högt och startar ej.Så jag prövade att byta grafikkort och då tjuter inte datorn. Men däremot startar datorn, alla fläktar. Men skärmen är helt svart.

När jag kopplar in det andra grafikkortet så får jag ingen bild på skärmen, den gröna knappen bara blinkar samtidigt som alla fläktar snurrar i datorn.

Med det första grafikkortet händer detta: Datorn tjuter jätte högt och startar ej.
Med det andra: Datorn startar, det piper ingenting. Men skärmen är helt svart..

Cpufläkten, chassifläkten och grafikkortsfläkten fungerar.Då kan det väl inte vara moderkortet eftersom fläktarna fungerar. Vad kan felet vara? alla svar uppskattas / Mvh
Att datorn tutar kan ju aldrig vara ett gott tecken. Vad är det för moderkort du har och står det nåt i manualen till det om datorns eventuella tutanden?
Citera
2010-10-24, 17:44
Medlem
tung-mans avatar
Kolla så att alla delar har ström brukar tjuta en del om man missat sätta fast nån liten strömkabel.
Citera
2010-10-24, 17:44
Moderator
Protons avatar
Dessutom verkar detta vara ett hårdvarufel av något slag.

ÖDIT -> Hårdvara /Mod
Citera
2010-10-24, 17:53
Medlem
perelis avatar
Om datorn startar men om du inte får bild så kan det vara den lilla 12v ATX-kontakten som ger ström åt processorn som inte är isatt. Det brukar vara en 4 eller 8-pinskontakt beroende på moderkort. Sen ska det stå i moderkortsmanualen vad olika typer av tjut beror på.

Edit: Det kan ju givetvis bero på att grafikkortet inte får ström heller. Brukar var en eller två 6 eller 8-pins kontakter beroende på grafikkort.
Senast redigerad av pereli 2010-10-24 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in