2010-10-24, 13:55
Medlem
Hej!

Jag ska nu eventuellt köpa en mycket gammal och fin omega klocka, men glaset är aningen repigt. Jag är inte samlare, utan enbart fascinerad av gamla klockor. Så vad kan det kosta att byta ut glaset till ett icke-original glas?

Nu kanske jag postade i fel forumsdel, om så är fallet får ni givetvis flytta på den!

Mvh
Citera
2010-10-24, 14:02
Medlem
avgns avatar
Det går väl att slipa ner lite? Har själv en omega seamaster från 60-talet.
Citera
2010-10-24, 14:04
Medlem
Nomissss avatar
Hej!

Det beror helt på vad det sitter för glas från början på den, vilken diameter samt hur tjockt glaset är. Vissa klockor har även "förstoringsyta" (ursäkta den förfärliga bristen på begrepp) över exempelvis datum, vilket kan komma att kosta några kronor mer.

Är du benägen av en mycket billig lösning kan urmakare skära till ett tjockare plexiglas och montera i klockan. Fördelen är som ovan nämnt billigt, men även att det är relativt hållbart.

Eftersom det är en Omega finns säkerligen orignalglas att tillgå, vet ej hur gammal din modell är dock.
Jag var i förra veckan inne i hos en urmakare därav all denna kunskap, och jag fick en uppskattad summa av glas + arbete till 400-500kr.

Hoppas det kan vara till hjälp.

EDIT: Är det ett armbandsur eller fickur?
Citera
2010-10-24, 14:06
Medlem
Tack för svaren!

Nu är det så att klockan inte har någon "förstprinsyta". Diametern är 42x35mm, och tjockleken vet jag inte riktigt. Och om jag vill ha safirglas på det, vad kan det ungefär kosta? Under 1000-lappen?

Mvh
Citera
2010-10-24, 14:14
Medlem
Nomissss avatar
För ett safirglas ligger det nog kring 1000-lappen, någon hundring mer eller mindre inklusive arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in