• 1
  • 2
2010-10-24, 13:45
Medlem
Suleymans avatar
Där jag är nu har det kommit en ny patient som fördärvar min vardag. Jag tycker inte om andra människor och den här typen är svensk men pratar som en underbegåvad blatte.

'Ey mannen va e problemet?'
'Hallå mannen'

Den här personen stör allvarligt mina tankebanor när jag är ute på avdelningen.

Nackskott?
Citera
2010-10-24, 13:46
Medlem
Dr_Dollars avatar
Det nya mångkulturella samhället mannen
Det är coolt att vara blatte nu för tiden!
Citera
2010-10-24, 13:49
Medlem
Megabituss avatar
Mannen är ett svenskt ord, så jag tror inte att det egentligen är något mångkulturellt över det utan helt enkelt en språklig förändring. Sånt sker hela tiden.
Citera
2010-10-24, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suleyman
Där jag är nu har det kommit en ny patient som fördärvar min vardag. Jag tycker inte om andra människor och den här typen är svensk men pratar som en underbegåvad blatte.

'Hallå mannen'

Nackskott?

Du förtjänar nackskott, ditt patetiska, hatiska, äckliga, kalla, fula, vita människa.
Citera
2010-10-24, 13:58
Bannlyst
Citat:
Där jag är nu har det kommit en ny patient som fördärvar min vardag.

Du lär ju ha stora problem om en sådan skitsak påverkar dig i vardagen, sköt dig själv och sluta koncentrera dig på hur alla andra är.

Citat:

Jobbar du på ett sjukhus? Då har du inte långt till psykologen. Någon form av terapi kanske vore på sin plats för dig.

Citat:
Nackskott?

Nja, så långt behöver du inte gå. Ingenting blir löst genom att du tar ditt liv.
Citera
2010-10-24, 14:03
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabitus
Mannen är ett svenskt ord, så jag tror inte att det egentligen är något mångkulturellt över det utan helt enkelt en språklig förändring. Sånt sker hela tiden.

Mannen kommer ifrån amerikanskans "man". Jmfr: "Wazzup man"

Det har anammats i förorter som en följd av dess ghettofiering som bygger på afro-amerikansk modell. Språkförändringen är alltså mångkulturrelaterad även om den inte bygger på någon av invandrarnas kulturer. Lika lite som hip-hopen gör det. Även det populärt i förorter. Vilket ger att den enskilda kultur som påverkar mest i förorten är den vars grupp inte finns representerade som invandrare; afro-amerikanerna.
Citera
2010-10-24, 14:08
Medlem
intervalls avatar
Han kanske umgås mycket med folk som pratar sådär, man blir lätt påverkad. På samma sätt skulle jag börja prata götebosska om jag bodde där.
Citera
2010-10-24, 14:25
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Mannen kommer ifrån amerikanskans "man". Jmfr: "Wazzup man"

Det har anammats i förorter som en följd av dess ghettofiering som bygger på afro-amerikansk modell. Språkförändringen är alltså mångkulturrelaterad även om den inte bygger på någon av invandrarnas kulturer. Lika lite som hip-hopen gör det. Även det populärt i förorter. Vilket ger att den enskilda kultur som påverkar mest i förorten är den vars grupp inte finns representerade som invandrare; afro-amerikanerna.

Påståendet kvarstår, mannen är ett svenskt ord - oavsett vad det härstammar ifrån. Det är en försvenskning av amerikanskans "man", och precis som du säger har vi väldigt få afro-amerikanska invandrare i Sverige.

Ordet behöver alltså inte alls vara mångkulturrelaterat, då det lika gärna kan vara svenska ungdomar som infört det. Till viss mån är det såklart mångkulturrelaterat då ordet förmodligen aldrig uppkommit om det inte varit för amerikanskan, men det behöver inte nödvändigtvis bero på mångkulturen i Sverige utan kan lika gärna ha uppkommit genom vilken kommunikation som helst med folk som brukar amerikanska språket.
Citera
2010-10-24, 14:28
Medlem
perpensionaers avatar
Finns nog inget fulare än att säga "mannen" till alla man träffar.
Citera
2010-10-24, 15:08
Medlem
Harry-Browns avatar
Tycker du inte om andra människor bör du inte jobba inom vården. Annars håller jag med dig att det är jäkligt irriterande när "riktiga" svenskar anammar sättet invandrare talar på
Citera
2010-10-24, 18:53
Medlem
themooses avatar
Citat:

'Hallå mannen'

Nackskott?

Vad är det för problem att säga "ey mannen"
Eller Hallå mannen?

Varför stör det dig?
Om du jobbar på en sjukhus eller liknande så bör du säga upp dig, eftersom du antagligen inte gillar folk som pratar som enligt dig underbegåvade blattar.
Citera
2010-10-24, 18:55
Medlem
Procents avatar
Citat:

'Hallå mannen'

Nackskott?

Tänk först på hur du pratar och skriver. Vadå, varför pratar vuxna svennar som blattar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in