2010-10-24, 10:08
Medlem
Jag sålde en lägenhet och gjorde bra vinst på den och sköt upp vinstskatten. Jag köpte en ny. Om jag säljer den så måste jag betala tillbaka vinstskatten för den första lägenheten.
Jag kommer dock göra en stor vinst på lägenhet nr 2. Får jag skjuta upp vinstskatten på lägenhet 2?
Citera
2010-10-24, 10:18
Medlem
Vart den latenta kapitalvinstskatten från försäljning av bostad kommer ifrån har ingen betydelse. När du räknar på ett uppskov får du fram ett maximalt uppskovsbelopp och det är såklart det maximala uppskovet du kan få.

Om du vill ha hjälp att räkna så får du skriva lite mer info. Men det kan hända att du får behålla hela ditt tidigare uppskov och göra uppskov på den vinst du nu kommer göra.
Citera
2010-10-24, 10:19
Medlem
Tror inte det går. Dessutom måste väll vinsten betalas efter 5 år?
Citera
2010-10-24, 11:40
Medlem
Alltså, jag kommer att betala vinstskatten för lägenhet 1 som jag fått uppskov med när jag säljer lägenhet 2.

Men, jag kommer göra en ny vinst på lägenhet 2. Får jag skjuta upp den vinstskatten? Eller får man bara göra ett uppskov i livet? Eller har de tagit bort möjligheten till uppskov?
Citera
2010-10-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Alltså, jag kommer att betala vinstskatten för lägenhet 1 som jag fått uppskov med när jag säljer lägenhet 2.

Men, jag kommer göra en ny vinst på lägenhet 2. Får jag skjuta upp den vinstskatten? Eller får man bara göra ett uppskov i livet? Eller har de tagit bort möjligheten till uppskov?

Enkelt förklarat, när du säljer en lägenhet och gör en vinst och har ett uppskov sedan tidigare läggs uppskovet och vinsten tillsammans och blir hela din vinst, denna kan du skjuta upp om du uppfyller de krav som finns. Alltså både den gamla vinsten och den nya!
Citera
2010-10-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Enkelt förklarat, när du säljer en lägenhet och gör en vinst och har ett uppskov sedan tidigare läggs uppskovet och vinsten tillsammans och blir hela din vinst, denna kan du skjuta upp om du uppfyller de krav som finns. Alltså både den gamla vinsten och den nya!

Är du bombis? Jag vet att det var så förut men när man ändrade reglerna 2008 vet jag att man iaf diskuterade att stoppa de eviga uppskoven.

Kan nån hjälpa mig att räkna skissartat då?:
Jag köpte lgh 1 för 800 000, sålde för 2300 000. (Strunta i renoveringar och arvode)
Jag köpte lgh 2 för 1 800 000, räknar med att få 2 300 000.

Vad ska skattas bort när jag säljer lgh 2, hur mycket får jag uppskov med?
Citera
2010-10-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Är du bombis? Jag vet att det var så förut men när man ändrade reglerna 2008 vet jag att man iaf diskuterade att stoppa de eviga uppskoven.

Kan nån hjälpa mig att räkna skissartat då?:
Jag köpte lgh 1 för 800 000, sålde för 2300 000. (Strunta i renoveringar och arvode)
Jag köpte lgh 2 för 1 800 000, räknar med att få 2 300 000.

Vad ska skattas bort när jag säljer lgh 2, hur mycket får jag uppskov med?

Nu sket du ju visserligen fullständigt i vad jag skrev ovan. Men för all del. För att beräkna hur stort uppskov du kan få måste vi veta hur mycket ersättningsbostaden (det nya boendet du köper) kostar.
Utan det kan vi inte säga något alls egentligen men som exempel kan vi säga att du köper en ny bostad som kostar 3000'.

Och vi förutsätter att du redan har maximalt uppskov från den tidigare affären.

På lgh 1 gjorde du en kapitalvinst på 2300'-800' = 1500'
Ersättningsbostaden kostade 1800' vilket ger ett maximalt uppskov på kapitalvinsten, dock max 1450'.
Så uppskovet du har nu är alltså på 1450'. (Ditt uppskov lär ju vara lägre i ju med omkostnaderna som du inte nämnde).

Redan där kan vi egentligen se att det är kört med mer uppskov då du redan är i taket, vilket som sagt är 1450'. Men vi kan räkna vidare för exemplets skull. =)

lgh 2 gör du en kapitalvinst på 2300'-1800' = 500'
Om du köper en ersättningsbostad för säg 3000' så blir det maximala uppskovsbeloppet kapitalvinsten ökat med tidigare uppskov 500'+1450' = 1950', dock som nämnt max 1450'.

Du kommer alltså behöva realisera en kapitalvinst på 500'. Då det är en avyttring av bostad så tas det upp som kapitalvinst med 22/30, (22/30)*500 = 366,67'. Kapitalvinstskatt är som bekant 30%, 30%*366,67' = 110'.

Förutsatt att ersättningsbostaden kostar mer än den ersättning du fick för den sålda bostaden kan du behålla hela ditt uppskov på 1450' och får betala 110' i skatt på de 500' i kapitalvinst som du realiserar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in