Citat:
Ursprungligen postat av
oklartt
Någon, som tidigare spelat dota 2, lol eller hon, som kan säga största skillnaden mot HotS? Vad är fördelarna? Har spenderat x antal timmar på alla de tre och tänkte ge HotS en chans nu också.
Någon som vågar gissa på hur fördelningen av spelare kommer se ut om ett år? Är HotS så pass bra att det kommer locka bort många från de andra spelen?
Egentligen skiljer sig hots väldigt mycket från andra mobas. Det är mycket mer baserat runt teamwork och objectives. Alla i samma lag delar på experience så man har bara en teamlevel inte individuell.
Den största skillnaden alldeles i början är väl att en creepwave ger ungefär 4x så mycket exp som en hero kill vilket gör att ganks tidigt i spelet har betydligt mindre impact på spelet än vad det har i andra mobas. Dessutom är restimern i början väldigt kort, runt 10 sekunder tror jag för att sedan bli längre ju längre spelet går.
Alla maps har olika objectives. Ibland ska du samla saker och lämna på ett speciellt ställe på kartan för att antingen spawna NPCs, en boss du kan styra eller liknande. Ibland ska du hålla en viss punkt på kartan under en längre tid osv. Dessa objectives är viktiga och jag kan nästan garantera att om ditt lag är superbra och det andra kasst men de tar alla objectives medan ni ignorerar dem så kommer ni förlora garanterat.
Herokills ger mer exp ju längre matchen håller på vilket känns naturligt då fokus flyttar från laning till teamfights som i de flesta andra mobas efter ett tag. Det här gör att matchen kan vända väldigt snabbt vilket både är en för och nackdel.
Nackdelen är väl att du kan ha ett perfekt early game och sedan går det rätt bra hela tiden tills ni gör ett misstag i slutet av matchen och kan förlora spelet på det.
Fördelen är att ett game nästan aldrig är förlorat förrän ni faktiskt förlorar om inte spelarna i erat lag är mycket sämre. Det jag tyckte var tråkigast med hon (och lite lol) som jag spelat är att man nästan efter 5-10 minuter ibland kan veta att man kommer förlora senare på grund av hur matchen börjat, i hots finns alltid en chans att ta sig tillbaka.
Jag tycker inte det är orättvist som många kan tycka, typ "vi har ju varit bäst hela matchen men vi förlorade, det är orättvist". Hade ni varit bäst hade ni vunnit typ..
Jag har spelat hundratals matcher nu och både blivit ägd och ägt det andra laget, samt förlorat när jag trodde jag skulle vinna och motsatsen men det har faktiskt aldrig kännts orättvist.
Spelar man bättre så vinner man, gör man det inte har man gjort dåliga val. I min mening känns det värre att man ska kunna "lola runt" i slutet av matchen som man kan i många andra mobas just för att man har ett sådant övertag att det typ inte spelar någon roll. Här är det koncentration till max som gäller matchen igenom om du vill vinna.
Items och guld är borta som du kanske vet. Istället har det ersatts av ett system där du får en skillpoint 7 gånger medans du levlar, varav en låser upp din heroic ability (ulti), du har två att välja på.
Varje skillpoint kan sättas ut i ett av oftast 4 val som på något sätt buffar en av dina skills eller ger dig en ny ability som t.ex en healing ward eller scouting drone (vision wards).
Det gör att du kan anpassa din hero efter hur matchen går eller beroende på vad ni möter. T.ex får vissa heros en möjlighet att välja en skill som gör att de som attackerar dig får sin attack speed minskad med 50% under en kort tid. En mycket bra counter mot vissa assassins som förlitar sig på sin autoattack dmg.
Du kan göra sotr skillnad i ditt lag om du är duktig men du kommer aldrig kunna bära alla och gå runt och sola som du kan i andra mobas, det är teamwork som gäller om man vill vinna. Det kan kännas jobbigt ibland om man hamnar i ett dåligt public game men desto bättre när man spelar med vänner.
Har du tidigare spelat warcraft/starcraft/diablo så har du en stor fördel i att du redan på förhand kommer känna igen hjältarna och deras abilites, det gör det väldigt enkelt att komma in i spelet i förhållande till andra mobas där du möts av kanske ett 40-tal hjältar du aldrig hört talas om och har ingen aning om vad någon av dem gör.
Gillar du blizzards spel och deras universum och gillar idén av mobas med lite mer teamwork och lite mindre "feeda en person tills den kan sola motståndarlaget" så kommer du gilla hots. Som vanligt när det gäller blizzards spel är det snyggt och välgjort och innehåller en hel del roliga små saker och dialoger om man känner till karaktärerna sedan innan.
Jag har aldrig stört mig på att man inte har tillgång till alla hjältar från början. Du har en free rotation varje vecka vilket ger dig en chans att testa lite olika innan du bestämmer dig för vad du vill spendera guld på. Det finns en hel drös billiga heroes och du kommer få en hel del guld medan du levlar.
Jag tycker att det är lite dyrt i shoppen vad det gäller riktiga pengar. Varje vecka är någon hero/skin på sale med 50% rabatt och de priserna känns vettigare. Jag har ju inte tillgång till datan som blizzard har så tänker dock inte spekulera i om det är mer lönsamt eller ej.
PMa gärna om du har frågor, eller spela eller nåt. Gäller alla i tråden för övrigt, alltid roligare att spela mer trevligt sällskap än ensam
edit: Ursäkta för uppsatsen