2010-10-24, 03:17
Medlem
zuttilis avatar
God morgon flashbackare.

Min flickvän gick precis igenom ett EP anfall. Hon har epelepsi sen förut, men är första gången jag sett henne krampat. Min mor har också epelepsi så det är inte första gången jag medvarar vid ett anfall.

Nu till frågan, går det att få ett EP anfall strax efter man nyss haft ett? Isåfall, hur stor är den risken? Är den jätte stor? Hon käkar inga mediciner men antar att hon lär få diverse epelepsi mediciner utskrivet snart. Varför jag undrar är för att jag är så otroligt svårväckt och vågar knappt sova då jag är för rädd för att hon ska krampa och inte få nån hjälp. Tack.

/Mvh zuttili
Citera
2010-10-24, 03:23
Bannlyst
I ren nyfikenhet så undrar jag på vilket vis du hjälper henne under hennes epilepsianfall och hur det går till om hon inte får någon hjälp.
Citera
2010-10-24, 03:25
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
God morgon flashbackare.

Min flickvän gick precis igenom ett EP anfall. Hon har epelepsi sen förut, men är första gången jag sett henne krampat. Min mor har också epelepsi så det är inte första gången jag medvarar vid ett anfall.

Nu till frågan, går det att få ett EP anfall strax efter man nyss haft ett? Isåfall, hur stor är den risken? Är den jätte stor? Hon käkar inga mediciner men antar att hon lär få diverse epelepsi mediciner utskrivet snart. Varför jag undrar är för att jag är så otroligt svårväckt och vågar knappt sova då jag är för rädd för att hon ska krampa och inte få nån hjälp. Tack.

/Mvh zuttili

Ring vårdcentralen och fråga eller sök på Google, finns väldigt mycket svar. Tyvärr är inte jag så kunnig inom just det här ämnet!
Citera
2010-10-24, 03:29
Medlem
ilols avatar
Citat:
God morgon flashbackare.

/Mvh zuttili

Fyfan vad läskigt, hur hjälpte du henne, vart var det? Fick du panik? Jag skulle bli galen
Citera
2010-10-24, 03:31
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdagioHouse
I ren nyfikenhet så undrar jag på vilket vis du hjälper henne under hennes epilepsianfall och hur det går till om hon inte får någon hjälp.

Jag försöker lägga henne i sidstupa-sidoläga eller vad det nu heter.

Därefter väntar jag ut anfallet.. Har gjort samma sak när jag hjälp mamma min under ett ep anfall.
Håller anfallet i sig och vägrar släppa så har jag ringt larmcentralen. Oftast så släpper det inom 1 min, satt så farligt har det inte varit. Tyvär så tappar man ju tidsbegrepp när man är med om nått sådant.

Och det spelar ingen roll hur mycket jag "vet vad man ska göra", så glömmer jag ju alltid bort sånt när det väl händer, jag blir för uppspelt och rädd helt enkelt.

Edit: Det hände hemma hos henne. Och ja, panik får man verkligen!!
Citera
2010-10-24, 03:38
Medlem
Drumsticks avatar
Shit haha, lite trött och trodde det stod "Flickvännens CP anfall." var lite kul, dock inte det faktum att hon fick ett EP anfall
Citera
2010-10-24, 03:39
Medlem
Slangen88s avatar
Citat:
Jag försöker lägga henne i sidstupa-sidoläga eller vad det nu heter.

Därefter väntar jag ut anfallet.. Har gjort samma sak när jag hjälp mamma min under ett ep anfall.
Håller anfallet i sig och vägrar släppa så har jag ringt larmcentralen. Oftast så släpper det inom 1 min, satt så farligt har det inte varit. Tyvär så tappar man ju tidsbegrepp när man är med om nått sådant.

Och det spelar ingen roll hur mycket jag "vet vad man ska göra", så glömmer jag ju alltid bort sånt när det väl händer, jag blir för uppspelt och rädd helt enkelt.

Edit: Det hände hemma hos henne. Och ja, panik får man verkligen!!
Usch, ja klart man får panik när anfallet kommer. Det känns nytt hela tiden. Jag skulle skarpt rådfråga flickvännen om medicin ganska snabbt och få slut på den oron man har varje natt. Har hon pratat om någon medicinering tidigare?
Citera
2010-10-24, 03:44
Medlem
sunderlings avatar
Vet en kompis som dog av EP-anfall i sömnen Mycket tragiskt att ingen kunde göra något åt det då omgivningen inte märkte något...
Var vaksam !
Citera
2010-10-24, 04:02
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slangen88
Usch, ja klart man får panik när anfallet kommer. Det känns nytt hela tiden. Jag skulle skarpt rådfråga flickvännen om medicin ganska snabbt och få slut på den oron man har varje natt. Har hon pratat om någon medicinering tidigare?

Hon har pratat både gott och ont om medicinering, hon har även pratat med mamma min om det, eftersom hon äter det. Och det är väl som sagt både på gott och ont.

På tester hon gjort på sjukhuset visar att hon är känslig mot starka och även blinkande lampor, vilket jag aldrig sett något tecken på. Vad som är mest skrämmande är när hon vaknar upp och ska göra nått hastigt, precis när hon vaknar. Tex tar en tupplur före middagen och kliver upp direkt och ska gå till bordet, då blir det mycket ryckningar, hon kan hålla i ett glas vid bordet och rätt vad det är så rycker hon till och glaset flyger all världens väg.

Detta var också fallet inatt, vi passar nämnligen hennes systers dotter eftersom mamman till barnet är ute och roar sig med bekanta. Hon låg och sov vid 1-halv 2 tiden och vaknade upp utav av att ungen tjöt, varav hon direkt skulle upp och trösta lillen som bara är 6 månader. Märkte direkt av att hon började rycka, och som vanligt blir jag vettskrämd och ber henne lägga sig ner medans jag tar med ungen till köket för att dra ihop lite välling. När jag kommer tillbaka så ligger hon på golvet brevid sängen i full färd med ett anfall. Jag blir ju näst intill hysterisk och lägger ifrån mig lilltjejen och försöker få liv i hon.

Det är riktigt hemskt att se nån man gillar vara i en position och man vet att man kan göra absolut nada. Hon blödde ganska bra från munnen då hon bet sig i tungan ganska rejält. När hon sen börjar sakta men säkert komma tillbaka till verkligheten så kollar hon på mig med verkligen uppspända ögon och blir rädd, som om hon inte kände igen mig och undrade vad det var frågan om. Vilket var det absolut läskigaste, vet inte varför jag tyckte den biten var värst, men att hon inte kände igen mig och att ögona såg så konstigt förvirrade ut.

Nu är hon dock i sängen och sover och jag vågar inte sluta ögonen! För börjar ungen skrika igen så vaknar inte jag och då ska hon, envis som hon är, upp och försöka trösta henne. Kan bli en lång natt
Citera
2010-10-24, 04:45
Medlem
C.O.T.Ns avatar
Citat:
text

Låter jobbigt, hoppas att allt går bra. Läste lite i länken nedan och såg att man inte ska stoppa något i munnen på epileptikern. Det har jag alltid trott. Så har man lärt sig något idag med. Inte så dumt att jobba natt.

http://www.epilepsi-gavle.org/omepilepsi.htm
Citera
2010-10-24, 05:33
Medlem
Glomgolds avatar
Rin och fråga Vårdguiden på telefon 08-320 100. Jag tror de svarar 24/7 och du får prata med en sköterska.
Citera
2010-10-24, 05:43
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Rin och fråga Vårdguiden på telefon 08-320 100. Jag tror de svarar 24/7 och du får prata med en sköterska.

Tack för tipset, ska ringa dit. Sover fortfarande inte pga att tjejen sover knappt och klagar på yrsel. Jobbig natt. Antar att det ingick i dealen när jag förlovade mig med en tjej med epelepsi. Inget jag gnäller på när kvinnan i sig är helt underbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in