2010-10-28, 09:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawker
Tänk på att du inte får några pengar på sommaren av AE förlängd skolgång.

Eh...? Jo, det får man visst.
Citera
2010-10-28, 10:13
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawker
Tänk på att du inte får några pengar på sommaren av AE förlängd skolgång.

Får du visst åsna.
Citera
2010-10-28, 11:37
  #27
Medlem
Oj va sur man kan bli. När jag hade det 2008 så fick inte jag ut några pengar under sommaren i varje fall, de har väl ändrat då.
Citera
2010-10-28, 11:47
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawker
Oj va sur man kan bli. När jag hade det 2008 så fick inte jag ut några pengar under sommaren i varje fall, de har väl ändrat då.

AE har inte ens krav på att du måste studera öht, det är REHABILITERINGS betingat, inget annat, därav att man med AE även kan ansöka om att få fritidsaktiviteter betalt med, typ om man vill börja med någon sport, gymkort, redskap som krävs för utövande osv.
Citera
2010-10-30, 22:40
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taccos
jag vet att det finns google man jag kan seriöst inte koncentrera mig på att hitta sånt jag tycker verkar sjukt krångligt. Papperspolitik yadda yadda..
Jag har adhd och pluggar på komvux.
Gymnasiet sket sig totalt men komvux är en skitbra skolform för mig och jag har fått mvg på alla ämnen jag läser upp än så länge ( jag har många många kvar )

Men nu är det såhär att jag verkligen vill fortsätta så bra som jag gör men vill verkligen inte ta mer csn lån då jag är orolig för framtiden.

Jobba är inget alternativ för mig för jag skulle inte klara av att sköta både jobb och skola samtidigt.

Och jag klarar mig inte på enbart bidraget.. :/


Jag undrar då om det finns nån annan form av bidrag man kan få om man har adhd pluggar och inte jobbar..

Jätte tacksam för svar


Vad vill du egentligen göra/hur tänker du typ innan du somnar?.
Citera
2010-10-31, 00:01
  #30
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slangen88
Personlig assistent skulle jag med behöva för alla mina papper . Kan bli svårt att söka aktivitetsersättning om du har CSN. Jag skulle nog köra på CSN bidraget och försöka få ut 8100:- där istället och oroa mig över lånet vid ett senare tillfälle. Man betalar ju bara av lånet om man har jobb och det är inte en stor summa i månaden man betalar heller .

Nu är du allt ute och cyklar.
Citera
2012-01-15, 02:15
  #31
Medlem
blackfaces avatar
Slänger ut frågan här då topic är passande nog.


Kort och gott, jag har a.d.d samt social fobi och upphåller Aktivitetsersättning för detta.
Min psykolog anser inte att jag är duglig att sättas i praktik eller liknande utan ytterligare terapi.

Dock vill jag gärna plugga upp så jag får gymnasiekompetens via komvux (distans). Detta påstod min handläggare på Försäkringskassan vore en dålig ide och jag blev i stort sett nekad att påbörja sådant.

Min fråga är då, kan försäkringskassan överhuvudtaget få reda på att jag pluggar? Finns det något register de kan gräva i?
Är risken stor att jag blir upptäckt om jag likt förbannat anmäler mig till plugg?

Tackar på förhand!
Citera
2012-01-15, 22:19
  #32
Medlem
blackfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackface
Slänger ut frågan här då topic är passande nog.


Kort och gott, jag har a.d.d samt social fobi och upphåller Aktivitetsersättning för detta.
Min psykolog anser inte att jag är duglig att sättas i praktik eller liknande utan ytterligare terapi.

Dock vill jag gärna plugga upp så jag får gymnasiekompetens via komvux (distans). Detta påstod min handläggare på Försäkringskassan vore en dålig ide och jag blev i stort sett nekad att påbörja sådant.

Min fråga är då, kan försäkringskassan överhuvudtaget få reda på att jag pluggar? Finns det något register de kan gräva i?
Är risken stor att jag blir upptäckt om jag likt förbannat anmäler mig till plugg?

Tackar på förhand!
borde kanske skrivit inlägget på en bättre tidpunkt. 02 på en lördagnatt = ingen lär se skiten!

Någon som har svar?
Citera
2012-01-17, 22:01
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackface
Slänger ut frågan här då topic är passande nog.


Kort och gott, jag har a.d.d samt social fobi och upphåller Aktivitetsersättning för detta.
Min psykolog anser inte att jag är duglig att sättas i praktik eller liknande utan ytterligare terapi.

Dock vill jag gärna plugga upp så jag får gymnasiekompetens via komvux (distans). Detta påstod min handläggare på Försäkringskassan vore en dålig ide och jag blev i stort sett nekad att påbörja sådant.

Min fråga är då, kan försäkringskassan överhuvudtaget få reda på att jag pluggar? Finns det något register de kan gräva i?
Är risken stor att jag blir upptäckt om jag likt förbannat anmäler mig till plugg?

Tackar på förhand!

Du kan studera "studieförberedande" om komvux i din kommun erbjuder det, och ja börjar du plugga på heltid lär du få det jobbigt att hålla sjukskrivningen du har (som berättigar AE) vid liv.
Citera
2012-01-17, 22:43
  #34
Medlem
heinos avatar
Om man söker Csn så blir det ju givetvis problem men annars tror jag inte dom kan se nåt. Läsa ngn enstaka kurs på distans borde heller inte kunna göra att dom ifrågasätter akt.ersättningen om det mot förmodan skulle komma fram.
Citera
2015-11-21, 23:58
  #35
Medlem
Hej! Jag pluggar på gymnasiet och har aktivitetsersättning pga tidigare fuckups med skolan.
Vill dock flytta hemåt nu efter ett tag pluggandes i södra svergie. Är det möjligt att få behålla sitt aktivitetsersättning ifall jag hoppar av gymnasiet och flyttar upp till mina hemtrakter återigen och börjar plugga konvux där?
Isåfall..
Hur ska jag gå till väga först?
Vem ska jag vända mig till?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in