2010-10-24, 03:52
  #13
Medlem
Slangen88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taccos
Okej true.. Tror nog bara jag måste bli av med ångesten för att ha sumpat gymnasiet och för att jag tar lån för att klara av det nu när jag är redo istället.

Tro mig, det ger mindre ångest att ha en inkomstkälla som sätts in på kontot automatiskt än att gå på soc möten med en hel bok av papper att lägga fram så fort man vill ha hyran och el betalad, intyg om att man har varit på arbetsförmedlingen och kommit fram till något, lämna in försäkringslappar som ska bli underskrivna av arbetsförmedlingen och vara där ett antal gånger per månad och gå på diverse andra möten . Inte lätt och hitta tid till pluggning med all de spring man gör iallafall .
Citera
2010-10-24, 23:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taccos
Jag undrar då om det finns nån annan form av bidrag man kan få om man har adhd pluggar och inte jobbar..

Jätte tacksam för svar

Av soc får du ingenting om du pluggar, de hänvisar enbart till CSN eller talar om för dig att du skall skaffa dig ett jobb. Så det kan du glömma på en gång, ovärt att ens försöka, OMÖJLIGT.

Jag har aktivitetsersättning och pluggar komvux (pga ADD+Asperger), du kan läsa mer på FK sida om det: http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/sa_4051b_aktivitetsersattning_vid_forlangd_skolgan g.pdf
Men räkna med att det tar lång tid för beslut, efter snart 5 månader. Och du måste ha en hel del papper på att dina problem beror på din funktionsnedsättning, fick skicka från psykolog, läkare, skola, jornalutdrag osv. Du måste kunna bevisa att skolgången förlängs på grund av dina problem alltså. Boka en tid hos FK och tala med dem.
Citera
2010-10-25, 01:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varldsharskaren
Av soc får du ingenting om du pluggar, de hänvisar enbart till CSN eller talar om för dig att du skall skaffa dig ett jobb. Så det kan du glömma på en gång, ovärt att ens försöka, OMÖJLIGT.

Jag har aktivitetsersättning och pluggar komvux (pga ADD+Asperger), du kan läsa mer på FK sida om det: http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/sa_4051b_aktivitetsersattning_vid_forlangd_skolgan g.pdf
Men räkna med att det tar lång tid för beslut, efter snart 5 månader. Och du måste ha en hel del papper på att dina problem beror på din funktionsnedsättning, fick skicka från psykolog, läkare, skola, jornalutdrag osv. Du måste kunna bevisa att skolgången förlängs på grund av dina problem alltså. Boka en tid hos FK och tala med dem.

det låter jävligt krångligt men kan värt ett försök.
Tyvärr så har jag ju redan gått ett halvår i plugget med csn så det lär skita sig med aktivitetsersättning. Får helt enkelt fortsätta med lånet o hoppas på det bästa i framtiden tror jag :/
Citera
2010-10-25, 10:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taccos
det låter jävligt krångligt men kan värt ett försök.
Tyvärr så har jag ju redan gått ett halvår i plugget med csn så det lär skita sig med aktivitetsersättning. Får helt enkelt fortsätta med lånet o hoppas på det bästa i framtiden tror jag :/

Gör så här, redan idag så tar du kontakt med ett PO (personligtombud) kostnadsfritt, så kan dom hjälpa dig med allt det du frågar om här (men som inget kunnat ge dig svar på, på två sidor som enbart består av massa babbel)

HELT kostnadsfritt, fristående från kommun och landsting, journalför ingenting heller utan dom är helt och fullt till för DIG.

Dom kan hjälpa dig med allt från läkarkontakter till sökande av olika bidrag till hjälp med att få lägenhet osv. Bli inte avskräckt av exemplet ovan heller, jag fick mitt AE godkänt förra året och från det att jag skickade in ansökan till att allt var godkänt (och pengar på kontot) så tog det knappt en månad.

AE är runt 6000 i månaden men får du godkänt för AE så kan du även ansöka om bostadstillägg som täcker upp till 98% av din hyreskostnad ungefär.
__________________
Senast redigerad av dip 2010-10-25 kl. 10:04.
Citera
2010-10-26, 01:39
  #17
Medlem
ThExanors avatar


You made my day, tack dip. är det bara att ringa dem, berätta om sig själv så tar de kontakt med än eller vadå?
Citera
2010-10-26, 02:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taccos
det låter jävligt krångligt men kan värt ett försök.
Tyvärr så har jag ju redan gått ett halvår i plugget med csn så det lär skita sig med aktivitetsersättning. Får helt enkelt fortsätta med lånet o hoppas på det bästa i framtiden tror jag :/

Alltså, jag talar inte om att du skall låta bli att ansöka, för det kan verkligen vara värt ett försök! Jag menade inte att avskräcka dig. För mig tog det fem månader, men en person här berättar att det tog honom/henne en månad. Att du sökt CSN kan du skylla på att du inte visste att det fanns möjlighet att få förlängd skolgång med aktivitetsersättning.

Ge inte upp så lätt, boka en tid hos FK och ansök, det kan vara värt det! Promise.
Citera
2010-10-26, 02:10
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Gör så här, redan idag så tar du kontakt med ett PO (personligtombud) kostnadsfritt, så kan dom hjälpa dig med allt det du frågar om här (men som inget kunnat ge dig svar på, på två sidor som enbart består av massa babbel)

HELT kostnadsfritt, fristående från kommun och landsting, journalför ingenting heller utan dom är helt och fullt till för DIG.

Dom kan hjälpa dig med allt från läkarkontakter till sökande av olika bidrag till hjälp med att få lägenhet osv. Bli inte avskräckt av exemplet ovan heller, jag fick mitt AE godkänt förra året och från det att jag skickade in ansökan till att allt var godkänt (och pengar på kontot) så tog det knappt en månad.

AE är runt 6000 i månaden men får du godkänt för AE så kan du även ansöka om bostadstillägg som täcker upp till 98% av din hyreskostnad ungefär.

Tack så mycket för svaret!
Citera
2010-10-26, 03:22
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Gör så här, redan idag så tar du kontakt med ett PO (personligtombud) kostnadsfritt, så kan dom hjälpa dig med allt det du frågar om här (men som inget kunnat ge dig svar på, på två sidor som enbart består av massa babbel)

HELT kostnadsfritt, fristående från kommun och landsting, journalför ingenting heller utan dom är helt och fullt till för DIG.

Dom kan hjälpa dig med allt från läkarkontakter till sökande av olika bidrag till hjälp med att få lägenhet osv. Bli inte avskräckt av exemplet ovan heller, jag fick mitt AE godkänt förra året och från det att jag skickade in ansökan till att allt var godkänt (och pengar på kontot) så tog det knappt en månad.

AE är runt 6000 i månaden men får du godkänt för AE så kan du även ansöka om bostadstillägg som täcker upp till 98% av din hyreskostnad ungefär.


Dude TACK SOM FAN FÖR svaret! Har aldrig hört talas om PO men har googlat o det är typ precis vad jag behöver. Ska ringa redan imorgon.

Kärlek och fred
Citera
2010-10-26, 11:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor


You made my day, tack dip. är det bara att ringa dem, berätta om sig själv så tar de kontakt med än eller vadå?

Ja, precis så fungerar det, är skrämmande hur lite information om POs arbete som når ut till allmänheten, jag har varit med i psyksvängen sedan 1985-86 och först 2008 hörde jag PO nämnas första gången, och det var då min KBT terapeut som informerade om deras existens.

Så se till att dra nytta av dom medans dom fortfarande finns kvar, lovar att politikerna sitter och saliverar över att kunna dra in även dessa då dom är helt fristående från kommun,stat,landsting som sagt och enbart till för folket.
Citera
2010-10-27, 12:38
  #22
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Ja, precis så fungerar det, är skrämmande hur lite information om POs arbete som når ut till allmänheten, jag har varit med i psyksvängen sedan 1985-86 och först 2008 hörde jag PO nämnas första gången, och det var då min KBT terapeut som informerade om deras existens.

Så se till att dra nytta av dom medans dom fortfarande finns kvar, lovar att politikerna sitter och saliverar över att kunna dra in även dessa då dom är helt fristående från kommun,stat,landsting som sagt och enbart till för folket.

Fan asså, man borde nästan marknadsföra dem ideellt. Ska ringa imorgon. Men kan man inprincip ringa och säga hej jag har ett neuropsykologiskt funktionshinder. jag vill ha hjälp ang kontakt med psyk bla medicinering (blev diagnostiserad förra året har inte fått några tabbleter än.) och så skulle jag vilja ha hjälp med ett möjlig aktivitets-jobb?
Citera
2010-10-27, 15:53
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Fan asså, man borde nästan marknadsföra dem ideellt. Ska ringa imorgon. Men kan man inprincip ringa och säga hej jag har ett neuropsykologiskt funktionshinder. jag vill ha hjälp ang kontakt med psyk bla medicinering (blev diagnostiserad förra året har inte fått några tabbleter än.) och så skulle jag vilja ha hjälp med ett möjlig aktivitets-jobb?

Ja
Citera
2010-10-28, 08:00
  #24
Medlem
Tänk på att du inte får några pengar på sommaren av AE förlängd skolgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in