• 1
  • 2
2010-10-24, 00:13
Medlem
Proclaimers avatar
Sent omsider här i livet, så har jag beslutat mig för att försöka försörja mig på mitt skrivande.
Jag är en ung man med många mediokra och halvdana talanger, men när det kommer till just skrivandet så känner jag mig snäppet självsäkrare. Plus det faktum att det verkar så oerhört lätt att bli journalist. I alla fall om man ser på tidningar såsom aftonbladet och expressen, där unga praktikanter tycks tävla om vem som kan få den sämst komponerade artikeln att gå i tryck. Alternativt så verkar det räcka med att försöka provocera folk på ett så politiskt korrekt sätt som möjligt.

Jag är anspråkslös och dålig på att armbåga mig fram här i världen och även om jag i goda vänners lag kan ha världens bästa självförtroende så räcker det inte riktigt till för att jag på allvar ska tro att jag kan lyckas med det jag vill. Jag har kompisar som skriver som krattor, men likväl så läser de journalistlinjen! Jag avundas de och förbannar mig själv att jag inte vågar ta chansen. Journalist är förvisso inget drömyrke, men pengarna ska ju komma någonstans ifrån.

Så min tanke lyder; Kan man få jobb på en tidning genom att börja frilansa för denna och eventuellt andra tidningar? Hur går man tillväga? Brevbombar man tidningen ifråga med allt man påtar ihop och hoppas på att de publicerar det? Eller publicerar de det då på insändarsidorna? Får man betalt?
Eller måste jag suga Jan Helins svettiga kuk eller dränka mig i Gunilla Herlitz håriga sköte innan jag ens kan drömma om att få ett ord publicerat.

Författare vore något, men att slita som ett djur i tjugo år i väntan på genombrottet känns inte så roligt. Bättre då att skriva på fritiden och hoppas på det bästa. Tips om andra jobb som skribent motttages tacksamt
Citera
2010-10-24, 00:18
Medlem
Oftast börjar väl folk som inte har utbildning på lokaltidningar, för att sedan ha detta som arbetstester när man söker vidare.
Jag menar, behöver man verkligen en utbildning för att bli journalist om man ser till Aftonbladet & Expressens hemsidor? Dessutom sitter där väl folk som redigerar texten efteråt och ser till att den blir snygg etc.
Citera
2010-10-24, 01:14
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Oftast börjar väl folk som inte har utbildning på lokaltidningar, för att sedan ha detta som arbetstester när man söker vidare.
Jag menar, behöver man verkligen en utbildning för att bli journalist om man ser till Aftonbladet & Expressens hemsidor? Dessutom sitter där väl folk som redigerar texten efteråt och ser till att den blir snygg etc.

Hur får jag jobb på lokaltidningen då?

Nej, precis. Det verkar inte som att skribenterna på aftonbladet har någon utbildning. Utan det är chefredaktörens systerdotter och hennes kompisar som har fått in en fot (eller kanske något annat?) någonstans. Då kan väl jag bli personen som redigerar?

Och alla dessa bloggare? Inte skriver de bra och inte skriver de något intressant. Men de har i de flesta fall bröst. Jag antar att det är en fördel? Hm...
Citera
2010-10-24, 05:53
Medlem
Wills avatar
Vad jag vet så existerar väl knappt korrekturläsare på svenska dagstidningar i dag. Kanske är det ett fenomen som finns kvar på tidningar som DN och Svd men det är absolut inget som förekommer på lokaltidningar eller vid Aftonbladet/Expressen.
Citera
2010-10-24, 17:34
Medlem
Varför inte bli en "BLOGGARE".Du kan blogga om vad som helst verkar det som.Ser dessa jävla puckon varje dag på tv.
Citera
2010-10-24, 17:38
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Vad jag läst är journalist inte ett framtidsyrke, det finns väldigt många journalister och färre läser tidningar sägs det.
Citera
2010-10-25, 16:52
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokhallare
Varför inte bli en "BLOGGARE".Du kan blogga om vad som helst verkar det som.Ser dessa jävla puckon varje dag på tv.

Som sagt, det kanske vore något. Men då måste jag skriva om ytliga saker och produkter som jag inte är intresserad utav. Och så måste man tydligen ha bröst, helst silikon och jag vet inte om jag är beredd att gå så långt för att tjäna pengar. Särskilt som jag är kille.

Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Vad jag läst är journalist inte ett framtidsyrke, det finns väldigt många journalister och färre läser tidningar sägs det.

Det där tror jag iofs inte på. Eller jo, att det finns många överflödiga journalister kan nog stämma, men jag tror precis lika många läser tidningen nu som förr, bara det att tidningarna flyttat ut på nätet ist.
Citera
2010-10-25, 17:24
Medlem
tigervits avatar
Med tanke på att de som gått tre år på högskola har svårt att få jobb så tror jag att du som outbildad har ännu sämre chans.

Varför inte bara gå utbildningen på högskolan om det är det du vill bli?
Citera
2010-10-26, 10:26
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigervit
Med tanke på att de som gått tre år på högskola har svårt att få jobb så tror jag att du som outbildad har ännu sämre chans.

Varför inte bara gå utbildningen på högskolan om det är det du vill bli?

Som sagt, det är inte mitt förstahandsval och verkligen inget jag vill slösa bort tre år på att utbilda mig till. Jag tänkte bara höra efter då det verkar så enkelt att bli journalist på andra vägar.
Citera
2010-10-26, 11:51
Medlem
Stinkproducents avatar
Jag vet att förre sportkrönikören Åke Stolt på Sydsvenskan inte hade någon journalistutbildning i botten. Men det gick ju ganska bra för honom ändå. Hans bana var, som för många andra, en praktikplats i unga tonåren och sen har han arbetat sig uppåt.
Som redan nämnts, journalistyrket är ingen framtidsbransch på det sättet att det finns en massa lediga jobb att söka efter examen. Det går alltid att hitta jobb men det lär kräva en rätt fet effort från din sida.

Om du kan tänka dig folkhögskola vet jag att GP:krönikören Mats Härd gick Journalistlinjen i Skurup i skåne. Den är väldigt högt aktad. Få platser dock så tuff konkurrens och man skall helst ha relevant arbetslivserfarenhet. Den är ettårig och innehåller 6 veckors praktik.
http://www.fhsk.skurup.se/
Citera
2010-10-26, 12:04
Medlem
Durzons avatar
Såg ni inte hur Gustav Fridolin fick jobb på kalla fakta och han hade ingen utbildning alls.
Citera
2010-10-26, 13:37
Medlem
Trots vad intrycket i tidningarna är så är det otroligt hård konkurrens om jobben på tidningar och inom media.

Fast anställning är snudd på omöjligt att få, tidningarna hyr in vikarier och använder sig till stor del av tidsbegränsade anställningar.

Som tidigare sagt så är det via lokaltidningar man får börja och sedan jobba sig uppåt.
Jag känner flera som harvat runt i den svängen i åratal utan att egentligen komma någon vart. Dessutom tror jag inte det är särskilt välbetalt.

Mycket möjligt är att först försöka få en otroligt välbesökt blog, eller bli känd inom något angränsande område och sedan flytta över med sitt kändisskap i ryggen.

Välj en annan bransch säger jag.

Edit: Det råder inte brist på utbildade journalister, så det blir svårt att få anställning utan utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in