Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-12, 01:41
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amalgamate
Hur funkar det att knulla i en vattensäng?
Inte så bra förstås.
Citera
2013-08-18, 04:08
  #86
Medlem
Det var ju märkligt vad folk har konstiga missuppfattningar om vattensängar. Det går utmärkt att sova på mage i en vattensäng, man kan knulla utan bekymmer i en vattensäng, dock rekommenderar jag inte just knulla bakifrån, eftersom punktbelastningen kan göra att man står på botten, med knäna.
Med en vettig vattensäng av idag är det inte ett problem, eftersom stoppningar och skit invändigt ser till att det är relativt mjukt i alla fall, men med äldre, och sämre dämpade madrasser (som min) kan det vara obekvämt.
Nä, vattensängar är inte ohygieniska. De är varken bättre eller sämre ur den aspekten än vad en vanlig madrass är. En vanlig madrass blir lite äcklig genom åren av att man ligger i den, och det bästa man kan göra är att tvätta bäddmadrassen, och dammsuga själva madrassen. Vattensängen är samma historia. Bäddmadrassen blir lika äcklig, själva vinylblåsan är lättstädad, och blir inte speciellt äcklig, men i stället så samlas det gärna skit i kanterna på en hardside.
Softside är kapslade, så där är det inte ett problem det i heller.
Självklart bör man ha i ett algbekämpningsmedel när man startar vattensängen, men jag måste erkänna att jag har inte haft "fyllt på" med nytt under de senaste 10 åren. Den fick 2 flaskor när den var nystartad, en ny flaska i halvåret under ett par år, och sen blev det inte mer. Mest för att vattnet i madrassen är klarrött, och luktar skarpt av antialg medlet, så jag har mycket svårt för att tro att något kan leva i madrassen.

Det sägs att man ska byta madrassen ungefär vart 5'te år, men eftersom min första vattensäng blev 18 år (den var äldre än jag) innan jag lyckades ha sönder den, och min nuvarande har passerat 20, vet jag inte riktigt varför. Det kan vara en rekommendation från när blåsan skulle bli miljövänlig, från att ha varit en giftig jävla skitsak att tillverka, och ta hand om när den kasserats. Om jag förstått det rätt var där en period då hållbarheten helt enkelt var sämre. Min första vattensäng var en från den tidigare sorten, och den nuvarande är "mer" miljövänlig.

Vanliga madrasser, måste man faktiskt måste byta ut förr eller senare, ofta förr snarare än senare, utom möjligen då för hästens... För att de blivit utslitna. Det blir helt enkelt inte en vattensäng. De kan gå sönder. Eftersom jag känner att jag fått ganska bra valuta för pengarna vid det här laget, så har jag börjat titta runt efter ny madrass, det var faktiskt därför jag landade i den här tråden. Tänkte satsa på något med vettigt svankstöd, och kvarts/halvdämpat. Den nuvarande är en sån där så kallad halvdämpad, som innebär att det kommer tillbaka en våg efter vart juck. En halvdämpad av i dag får man inte det, och jag undrar om inte jag kommer reta mig på att dämpningen är för bra då.

Jag har faktiskt två sängar. Vattensängen i sovrummet, och i gästrummet har jag en "vanlig" säng, med sängstomme av kromade stålrör, eftersom det är enklare att kedja fast fruntimmer i en sådan, när man slipper oroa sig för vattensängen, eller var man ska fästa rep, kedjor, och handklovar.

Härligt, en tråd från 2004 som får nytt liv, än en gång. ;- ) Svaret på frågan tråden inleddes med är ett rungande "Ja, självklart!".
B!
Citera
2017-07-09, 20:19
  #87
Medlem
990099s avatar
Skakar igång tråden igen

Är skit sugen på att skaffa en vattensäng igen på 80-90 talet så åtnjöt jag 2 olika vattensängar båda donerade från släkt och vänner som slängde in handduken. den sista pajade vid en flytt. Finns de att köpa idag?
Citera
2017-07-09, 20:22
  #88
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Mycket bra fråga. Polarn hade en vattensäng i mitten av 90-talet, sedan dess har jag nog inte sett någon heller. Fan det var ju skitballt med vattensäng på den gamla goda tiden, men nu är det lika hett som en äkta tjeckisk hockeyfrilla.
Fast hockeyfrillan finns det fortfarande människor som klarar av att bära upp.

OnT: Vattensängar är inte så intressant längre då det var en hypegrej som dog ut snabbt när folk insåg att de var väldigt hemska att sova på.
Citera
2017-07-09, 21:21
  #89
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast hockeyfrillan finns det fortfarande människor som klarar av att bära upp.

Inte för 13 år sedan.
Citera
2017-07-09, 22:03
  #90
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast hockeyfrillan finns det fortfarande människor som klarar av att bära upp.

OnT: Vattensängar är inte så intressant längre då det var en hypegrej som dog ut snabbt när folk insåg att de var väldigt hemska att sova på.


Kollade lite på blocket men dårarna som hållit hårt i sina 80 tals enheter begär 3000kr och uppåt för dessa reliker tror knappast att man kan lita på en 25-30år gammal vattensäng. frågade Google men sökresultaten lös med sin frånvaro.

Tjeckisk Hockeyfrilla hahahahaa
Citera
2017-07-09, 22:16
  #91
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Kollade lite på blocket men dårarna som hållit hårt i sina 80 tals enheter begär 3000kr och uppåt för dessa reliker tror knappast att man kan lita på en 25-30år gammal vattensäng. frågade Google men sökresultaten lös med sin frånvaro.

Tjeckisk Hockeyfrilla hahahahaa

Inga problem att köpa en ny, handlar mina tillbehör här.
http://www.waterbed.se/butik/
Min säng går in på sitt 40:de år nu.
Citera
2017-07-09, 22:24
  #92
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Inga problem att köpa en ny, handlar mina tillbehör här.
http://www.waterbed.se/butik/
Min säng går in på sitt 40:de år nu.


Man tackar skall kolla lite närmare på deras sortiment
Citera
2017-07-09, 22:50
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vattensängar är inte så intressant längre då det var en hypegrej som dog ut snabbt när folk insåg att de var väldigt hemska att sova på.
Man kan inte ligga bättre än i en vattensäng. Kroppen blir totalt avlastad. Det gäller dock att det är rätt mängd vatten i den och att det är för en rätt temperatur på vattnet. Det kan dock bli problem (för varmt vatten) om luften runt sängen är varmare än man vill ha på vattnet.
Citera
2017-07-09, 22:58
  #94
Medlem
eromasters avatar
Går det inte åt en massa el för att hålla värme i madrasserna?
Citera
2017-07-09, 23:25
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Går det inte åt en massa el för att hålla värme i madrasserna?
Det drar ungefär som en 60w glödlampa (beroende på omgivande temp) men avger också värme så du kan stänga av elementet i rummet. Betalar man själv för uppvärmning i bostad så går det på ett ut.
Citera
2018-07-29, 20:32
  #96
Medlem
apedaps avatar
Bumpar igång tråden igen då det här kan vara det dödaste ämnet på internet (åt minstone ur ett svenskt perspektiv)
Googlade på "vattensäng" och fick 99 resultat, det är fan mindre träffar än vad ett obskyrt Black Metal-band som kanske 25 pers känner till hade fått. Är vattensängar verkligen döda? tyckte det var ballt som fan och några vänner till familjen hade då det till nåt år efter millenieskiftet vad jag vet.
__________________
Senast redigerad av apedap 2018-07-29 kl. 20:33. Anledning: stavfel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback