Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-01-08, 05:50
  #73
Medlem
1procentares avatar
Livet är ett dyster jävla skit, tyvärr.

Jo man kan låtsas som att man är lycklig och har det bra. Men har man verkligen det? Du fick utbildningen som är så jävla fin, eller arvet på miljonerna eller ditt drömjobb som ger massa goa cash.

Men återigen måste man jobba heltid för att få allt att gå runt.

Så en stor del av befolkningen är på jobbet 9 timmar om dagen. Man går upp tidigt, dricker samma sketna kaffe och gör samma sketna uppgifter. Ibland varierar det såklart, beroende på jobb. Men måste få generalisera det lite

Sen när man väl e klar med sitt jobb så är ens energi tömd. För man lägger så mycket energi på att vara glad och social..... och för att hålla skenet uppe. Sen alla arbetsuppgifter och ansvar såklart. Inte ska det ta slut där. Så man kommer hem till fru, familj eller ensam. Man dricker sin proteinshake, går o tränar, sen hem käkar, ser något litet på teve sen lägger man sig.

Inte nog med detta så kommer även tisdagen, onsdagen, torsdagen och även fredagen se ut såhär.

Och inte nog med det, man håller nere ekonomin för man måste ju spara också! Så man kan inte köpa vad man egentligen vill och har råd med, utan man lägger undan sina pengar. Så det man sliter för dag ut och dag in, lägger man bara på hög. För hur ska man annars få den flottiga bilen? Eller det fina huset, renoveringar eller sköna utlandssemestrar?

Sen kommer helgen då va. Då man äntligen kan pusta ut och slippa den monotona livsstilen. Då väljer vissa att supa skallen av sig, vissa att bara ta det lugnt för man har inte ork till mer. O då unnar man sig lite mer än det vanliga. Man äter ute, ser någon långfilm, köper snacks o läsk. Sen är det på det igen, samma visa. Tills du kan ta ut dina semester. Och även den måste planeras. För på semestern.. DÅ jävlar måste man göra saker. Då ska man campa, åka utomlands, spendera!

Iaf inte alla 25. För många går till komp eller någon enstaka ledig dag pga vissa omständigheter.

Så på ett år så använder man 5 dagar, för att komma till ett varmare och bättre ställe. Där lägger man tusentals kronor och riktigt njuter med sin familj. Sen återgår man återigen till den vanliga monotona vardagen. Man går igenom regn, is, snö, kyla och ytters lite värme på ett helt år.

Resten av semestern tar man för att klippa gräset eller renovera lite hemma.



Är detta livet alltså? Att jobba 40 timmar i veckan. Där man jobbar för någon annan för att klara sig själv? Men ändå så väljer man inte sig själv, då man sparar pengar istället för dom 5 goa utomlandsdagarna.

Man bara gör det, för alla andra gör det. Alla andra köper nice prylar, har renoverade hus/bostadsrätter. Åker på fina semestrar. Och man vill såklart vara som alla andra, man vill ju inte ses som fattig och lat. För jobbar du mindre än 40 timmar är du antingen sjukskriven eller lat. Och jobbar man mindre har man inga pengar kvar. Iaf inte pengar till att lägga undan. (INTE ANVÄNDA). Eller jo någon gång. Kanske om 10 - 20 år! Men man kan vara död :P


Vi lever för andra och inte för oss själva. Vi vill vara, se ut och ha bra lön. Just för att andra ska uppfatta oss som en bra människa. En lyckad människa. Därför är det så stor hets på utseende, utbildningar etc. För man vill ju inte vara en trög nolla som inte har utbildning och knegar.

Så livet blir såhär tillslut

06.00 - Alarm
06.00-06-30 - snoozar lite, vaknar, klär på sig, käkar snabbt, stressar
06.30-07.00 - stressar till jobbet, för man måste ju duscha och fixa sig innan o se fräsch ut!

07.00-16.00 - Jobb jobb och jobb.

16.00-16.30 - Handla, andra ärenden, hämta på dagis etc.

16.45-17.00 - Ta sig hemåt.

17.00 - 18.00 Äntligen hemma efter en lång dag, man brygger lite kaffe, tar de lugnt.

18.00 - Nu skall det fixas käk!

18.00-19.00 - Fixa käk och äta

19.00-20.00 - Se lite TV

20.00-20.30 - lägga barnen/se tv osv

20.30 - 22.00 - Ensamtid, städa undan, diska, tvätta ,förbereda morgondagens kläder etc.
Kolla någon serie man följer, eller lägga sig i tid så man e utvilad.

22.00 Läggdags.

Sen kan man skjuta in någonstans olika träningsaktiviteter, men det kommer man knappt hinna sen då barnen ska träna och då ska det skjutsas o kollas på deras träningar.

Men här ser jag inget som är så värst roligt. Inget liv enligt mig.



O när det väl e helg, blir man antingen inringd och ska jobba extra, eller så orkar man inte så mycket, så det blir hemmakväll med barn och frugan. Man ser någon tråkig film för barnen är med. Sen lägger man sig.

Men själva LIVET för många är som jag nyss beskrivit och jag kan inte se det som något roligt. Det finns bara ett liv, varför genomlida så mycket tråkigt för så lite utdelning?

Man vill ju ha mer tid med barnen. Mer tid med sin fru och mer tid för sig själv. Där man kan göra det man har som intresse och tycker är kul. Men man hinner oftast inget av det. Man hinner knappt träffa sin närmsta familj som man bor med. För det får man göra på dom 5 dagarna utomlands..

Ne livet är inte värt det. Så hur i helvete ska man göra för att få mer tid? Är det så att den enda lösningen är att gå ner 50% i tid och inte ha några pengar?


Livets viktigaste egenskaper

TID - Det har man inte för man jobbar

PENGAR - Ja då måste man jobba minst heltid om man inte har otroligt bra lön.

Dessa två går inte ihop. För väljer du TID så kommer du inte säkra din framtid eller någorlunda mycket pengar ihop-skrapat.

Väljer du PENGAR så har du ingen tid, energi eller ork. Då det krävs långa arbetsdagar och engagemang.


"men så är livet" "man kan inte ha allt" " det är bara att bita ihop"

Ja det får man höra otroligt ofta. Men jag accepterar inte det. Men jag har ingen plan i huruvida jag ska lösa det.


Så tips tack!
Citera
2017-01-08, 05:56
  #74
Medlem
1procentares avatar
Visst. Att hitta ett jobb som man verkligen älskar är en bra bit på vägen. Men ofta är det svårt att hitta det om man inte blivit hjärntvättad av sina föräldrar sen man var liten att man ska bli civilingenjör etc.

För det har inte jag och jag har ingen aning om vad jag vill bli.

Men om jag hade vetat, så måste jag plugga iaf minst 2 år och ta lån. Men jag vet inte om jag kommer trivas som det. Kanske är roligt men mer krävande?

Jag själv älskar att ha det bra ekonomiskt. Försöker leva givetvis. Försöker unna mig saker hela tiden och göra saker jag tycker e kul! Men vill också spara inför framtiden. För slutar jag från mitt jobb och tappar inkomst. Är allt det jag byggt upp, alla pengar jag sparat, bortkastade..

Då jag kommer få plocka från dom pengarna istället, för att vara hemma o pilla navelludd.

och då har man helt plötsligt bara tid men inga pengar. Och då blir det tråkigt haha. För då blir man rastlös o dan.

Jag vet inte fan. Vad i helvete jag ska göra med mitt liv och leva det liv jag vill och skita i alla andra. Inte min kära fru för det e vi mot världen. Men man är så hjärntvättad och påverkad av vad andra gör och säger så man vill aldrig sänka garden..
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback