Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-23, 21:16
  #1
Medlem
hexdoktorns avatar
Japp. Vi föds, vi växer upp och spenderar 10 - 15 år att utbilda oss. När vi har slitigt oss igenom detta då är det dags att börja jobba. Vi jobbar i 40 år, dag ut och dag in, sen blir vi pensionärer och har ont överallt och kan inte komma ihåg vad vi gjorde för fem minuter sedan. Sedan är det dags att dö och då blickar man tillbaka på livet och ser att allt man gjort är att tjäna pengar för att fortsätta leva.

Tyvärr är det ju det våra liv går ut på. Vi spenderar timmar efter timmar med att studera integraler och krig som pågick för hundratals år sedan för att sedan kunna tjäna rikligt med pengar.

Vi går upp klockan sju varje morgon för att dricka samma gamla kopp kaffe innan vi släpar oss iväg till jobbet. Sedan sitter man där framför samma skärm varje dag (beroende på vad man har för jobb förstås). Sedan kommer man hem och tränar och äter nyttigt så att man ska kunna leva ett par år längre än medelåldern.

Fem av sju dagar i veckan, åtta timmar om dagen sitter man och drar in pengar. Man anpassar sig och gör sig till någon annan för att få anseende och status - för att övertyga andra om att vi inte är misslyckade.

Man köper ett fint hus och med pengarna som blir över använder man till att hålla sig vid liv med. Man köper mat, man betalar hyra på det fina huset man köpte och köper sina eviga cigaretter som en gång i tiden gav en status.

Lite då och då kan man fylla ut livet med en svart lucka och leva för stunden, men sen kommer man tillbaka och har allas dömande blickar på sig igen.

Visst finns det också andra saker i livet som kärlek, vänner o.s.v.
Men det är ändå ganska deprimerande att det är det här många av våra liv går ut på.

Jobba för att leva.

Är det bara jag som har känt att det vore kanske bättre att leva ett kort liv fyllt av lycka, än ett långt liv fyllt av arbete bara för att hålla igång livet?

Tänk såhär; när man går och lägger sig kan man aldrig veta att man kommer vakna upp nästa morgon. Så borde man inte leva alla dagar som att de vore det sista man gjorde?

Jag fattar därför inte heller hur folk kan störa sig på i-landsproblem. Folk överreagerar för småsaker. Vad är det allra värsta som kan hända i den här världen? Att man dör (eftersom alla ständigt kämpar för att hålla sig vid liv). Och om man ändå tänker att man inte kommer att vakna upp imorgon, varför oroa sig? Varför inte bara njuta av den sista dagen i livet?


Jag vet själv att ett samhälle inte skulle kunna fungera såhär men jag tycker i alla fall att det är ganska deprimerande att våra liv i princip bara går ut på att slita genom hela våra långa liv (och speciellt ungdomen) bara för att överleva, försörja oss.

Livet är en gåva och man lever det bara en gång.
Citera
2010-10-23, 21:24
  #2
Avstängd
saibots avatar
Om man är amerikan så handlar livet bara om pengar.

Ett tips: Gå på ett möte med Ung Vänster. Det har jag gjort. Då kommer du känna hat emot USA och Israel.
Citera
2010-10-23, 21:27
  #3
Medlem
Caens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saibot
Om man är amerikan så handlar livet bara om pengar.

Ett tips: Gå på ett möte med Ung Vänster. Det har jag gjort. Då kommer du känna hat emot USA och Israel.
Ja, varför bli belönad för hårt arbete?!
Låt pengarna gå till staten och folk som sitter hemma hela dagarna istället!
Citera
2010-10-23, 21:28
  #4
Avstängd
nej, men pengar ger möjligheten att uppfylla ens inre livshandlingar.
Citera
2010-10-23, 21:49
  #5
Medlem
Zarfots avatar
Vad har du tänkt att göra som är så kul utan pengar? Har du några mål med livet? Om inte så förstår jag varför du inte förstår varför man ska jobba och slita för att få pengar och må bra...
Citera
2010-10-23, 22:05
  #6
Medlem
hexdoktorns avatar
Nej jag vet det och det är det jag försöker säga. Vi är ju totalt beroende av pengar och föreslår inte någon slags förändring på det heller. Bara tycker det är ganska deprimerande egentligen att vi "slösar" bort våra liv.

Och ja men kan väl uppfylla sina drömmar m.h.a. pengar (typ åka jorden runt etc) men det måste ju finnas nån annan mening egentligen.

Vi kan ju inte vara skapta för att spendera våra liv på ett kontor.

Detta är ju ett filosofiforum så man borde väl få flumma lite?
Citera
2010-10-23, 22:16
  #7
Medlem
Trollettrolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexdoktorn
Nej jag vet det och det är det jag försöker säga. Vi är ju totalt beroende av pengar och föreslår inte någon slags förändring på det heller. Bara tycker det är ganska deprimerande egentligen att vi "slösar" bort våra liv.

Och ja men kan väl uppfylla sina drömmar m.h.a. pengar (typ åka jorden runt etc) men det måste ju finnas nån annan mening egentligen.

Vi kan ju inte vara skapta för att spendera våra liv på ett kontor.

Detta är ju ett filosofiforum så man borde väl få flumma lite?

Det spelar ingen roll om du vänder på myntet. Girighet ligger i människans natur, vi kommer alltid att sträva efter pengar. Du vill ha ett utopi som inte går att skapa, precis som vänstern.
Citera
2010-10-23, 22:40
  #8
Medlem
hexdoktorns avatar
Det är inte min ideologi direkt och jag röstar verkligen inte på vänstern. se inte så politiskt på det.

Vad jag menar är att vi är människor som jobbar genom hela liven, vi kommer uppfylla våra egna drömmar och så med pengar visst, men våra liv är så meningslösa.

Vi har fått ett liv på en planet i ett oändligt stort universum. Vi kommer troligen att befinna oss på samma planet och troligen samma ställe på den planeten under hela våran existens och sliter för att hålla oss kvar här men egentligen vad spelar det för roll ute i det hela?

Det här blev för fixerat runt just pengar nu. Jag menar egentligen att det borde finnas någon annan mening med att vi har fått våra medvetanden i dessa kroppas på denna planet än att bara följa ett system för överlevnad?

Citera
2010-10-23, 22:43
  #9
Medlem
hexdoktorns avatar
"Handlar våra liv endast om överlevnad" kanske var bättre?
Kan inte ändra rubriken verkar det som...
Citera
2010-10-23, 22:57
  #10
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexdoktorn
Det är inte min ideologi direkt och jag röstar verkligen inte på vänstern. se inte så politiskt på det.

Vad jag menar är att vi är människor som jobbar genom hela liven, vi kommer uppfylla våra egna drömmar och så med pengar visst, men våra liv är så meningslösa.

Vi har fått ett liv på en planet i ett oändligt stort universum. Vi kommer troligen att befinna oss på samma planet och troligen samma ställe på den planeten under hela våran existens och sliter för att hålla oss kvar här men egentligen vad spelar det för roll ute i det hela?

Det här blev för fixerat runt just pengar nu. Jag menar egentligen att det borde finnas någon annan mening med att vi har fått våra medvetanden i dessa kroppas på denna planet än att bara följa ett system för överlevnad?


Jag förstår hur du tänker och håller med dig på vissa punkter men du verkar inte riktigt förstå att ett samhälle uppbyggt som vårat är det enda vi känner till som fungerar bra, dock är allt så klart relativt. Hur som helst, om vi inte hade haft pengar som lön osv hur skulle då samhället se ut? Jag menar kolla bara på hur vår mat framställs, någon måste ju sköta slakterierna/skördarna eller hur? Och ingen lär ju göra det gratis vilket lämnar oss utan mat om vi inte hade haft pengar. Jag tror jag talar för de flesta när jag säger att pengar är bara "ondska" men det är som ett smörjmedel för en dörr tex, det underlättar våra liv. Ett samhälle utan pengar hade helt enkelt inte fungerat.

Btw så stör jag mig också lite på att du säger att vi förmodligen alltid kommer bo kvar på jorden då vi har flera projekt som förbereder bemannade resor till både månen, asteorider och mars
Citera
2010-10-23, 23:02
  #11
Medlem
gbajerns avatar
Du verkar inte veta vad du vill veta, du skriver en massa om att vi bara jobbar och är ute efter att tjäna pengar, och undrar samtidigt varför livet existerar överhuvudtaget?

Känns enligt mig som två helt olika problem.

Tjäna pengar gör vi för att vi inte klarar av att göra allt vi vill ha/göra (hus/resa osv.).

Varför livet existerar vet vi inte, så sluta fundera och försök hitta lyckan istället, med eller utan pengar.
Citera
2010-10-23, 23:30
  #12
Medlem
hexdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Du verkar inte veta vad du vill veta, du skriver en massa om att vi bara jobbar och är ute efter att tjäna pengar, och undrar samtidigt varför livet existerar överhuvudtaget?

Känns enligt mig som två helt olika problem.

Tjäna pengar gör vi för att vi inte klarar av att göra allt vi vill ha/göra (hus/resa osv.).

Varför livet existerar vet vi inte, så sluta fundera och försök hitta lyckan istället, med eller utan pengar.

mja, jag vet. tänkte igenom mitt första inlägg igen och insåg att det inte blev precis som jag ville ha det.
Men egentligen spelar det ingen roll om vi spenderar hela våra liv med att jobba eller om vi sitter under en palm på en ö i stilla havet. Det kommer ju fortfarande inte göra någon skillnad. Och jo det stämmer att vi måste slita för att kunna genomföra våra drömmar men jag menar; vad är meningen med mänskligheten?. Vi föds, vi arbetar, vi dör. Och så har det vart så länge människan har funnits.

Och vad gör det att vi genomför våra drömmar? Man får en dopamin-kick (eller vad det heter) och känner sig lycklig. Och det ska vara meningen med allt jobb?

alltså jag har inget emot jobb, pengar såklart. är lika beroende som alla andra men ibland verkar det så meningslöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jag förstår hur du tänker och håller med dig på vissa punkter men du verkar inte riktigt förstå att ett samhälle uppbyggt som vårat är det enda vi känner till som fungerar bra, dock är allt så klart relativt. Hur som helst, om vi inte hade haft pengar som lön osv hur skulle då samhället se ut? Jag menar kolla bara på hur vår mat framställs, någon måste ju sköta slakterierna/skördarna eller hur? Och ingen lär ju göra det gratis vilket lämnar oss utan mat om vi inte hade haft pengar. Jag tror jag talar för de flesta när jag säger att pengar är bara "ondska" men det är som ett smörjmedel för en dörr tex, det underlättar våra liv. Ett samhälle utan pengar hade helt enkelt inte fungerat.

Btw så stör jag mig också lite på att du säger att vi förmodligen alltid kommer bo kvar på jorden då vi har flera projekt som förbereder bemannade resor till både månen, asteorider och mars

Jo, jag försöker se utanför samhället liksom. Att vår existens inte spelar någon roll eftersom vi inte åstakommer något tillräckligt storskaligt ungefär.

Och jag antar att du har rätt att vi hela tiden utökar vår kunskap om universum, flyttar ut på planter o.s.v. men den enslida individen som blind jobbar för ett stort företag känns så meningslös.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback