• 1
  • 2
2010-10-23, 20:06
Medlem
theunits avatar
Hej,

har en fet fryst laxfilé i mitt frysfack och jag har dragit mig för att tillaga den eftersom jag tänkt att jag måste tillaga alltihopa på en gång och SEN frysa in den del som jag inte kommer äta (vi snackar dryga 6-7 portioner och jag behöver ungefär 2-3) och jag blir illamående bara av atanken på att tillaga så mycket fisk.

Nu tänkte jag att om jag tinar den helt och delar den på mitten och sen stoppar in den i frysen igen, då borde den väl vara okej? Eftersom jag tinat den vet jag inte om det är okej att frysa in den igen trots att den inte blivit tillagad?

Vet någon av er?
Citera
2010-10-23, 20:09
Medlem
Watchbitchs avatar
Rekommenderar inte att frysa in igen efter den tinat.
Kan du inte göra två rätter samtidigt till, kanske matlådor?
Citera
2010-10-23, 20:11
Medlem
KCLSJTs avatar
http://insyn.stockholm.se/spanga/doc...Bilaga%206.pdf

Där står det iallafall "....kött, fisk och kyckling som utsatts för temperaturer över +8C under längre tid än ett par timmar bör slängas.

Vet inte om det innebär att du kan tina i kylen för att sedan frysa om, men inte i rumstemp...?
Citera
2010-10-23, 20:12
Medlem
thotthes avatar
Ta och bryt eller dela laxen i två eller tre delar. Vad är problemet? Inte speciellt svårt bara för att den är fryst.
Citera
2010-10-23, 20:15
Medlem
Fickludds avatar
Som jag ser det har du två bra alternativ:

1. Ta sticksågen och dela den frysta (otinade) laxen i två delar. Lägg tillbaka ena biten i frysen.

2. Tina och tillaga hela laxen och spara hälften i frysen.
Citera
2010-10-23, 20:17
Medlem
theunits avatar
Okej, det var som jag misstänkte då.

Ja jo, jag kan väl göra två rätter samtidigt, det var väl latheten som talade tidigare Tips på goda laxrätter? Det jag hade tänkt tillaga är laxpasta och ev bara steka den ena laxhalvan och senare steka på den på nytt (det går väl?) och servera till kok potatis/ris och hollandaisesås. Det är en favorit men äter det ytterst sällan!
Citera
2010-10-23, 20:27
Medlem
stilltons avatar
varför inte bara ta en kniv och dela den frysta laxen?
Citera
2010-10-23, 20:37
Medlem
theunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
varför inte bara ta en kniv och dela den frysta laxen?

Den är ju fryst?
Citera
2010-10-23, 20:41
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theunit
Den är ju fryst?
ja, men jag förmodar att du har något vettigare än en smörkniv att dela köttet med också.
Citera
2010-10-23, 22:00
Medlem
en kopp kaffes avatar
Bouillabaisse är en höjdare, men då behöver du lite mer än lax.

http://www.tasteline.com/recept/boui...skaldjurssoppa
Citera
2010-10-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, men jag förmodar att du har något vettigare än en smörkniv att dela köttet med också.

Vad babblar du om? Smörknivar är dagens matlagningshybrid! Använder jag till allt, skära ost, skära i frysta laxbitar, äta soppa. Everything you know!
Citera
2010-10-24, 08:59
Medlem
dePauls avatar
Skär ut den mängd du vill använda för tillfället (preferabelt från den smala biten av laxen) och grava resten. Det vill säga blanda 50/50 salt och socker, krossa vitpepperkorn samt klipp mängder med dill. Täck sedan fiskens ena hälft med detta och vik sedan över den andra hälften.

Lägg fisken i en tättslutande påse i ett avlångt fat och lägg en tyngd över. Efter 2 dygn har du en duglig gravlax.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in