• 2
  • 3
2010-10-25, 22:56
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naftis
Då får det bli så att jag inhandlar mig ett nytt batteri. Vill inte att någonting ska gå till spillo p.g.a. En sådan futtig sak som ett klockbatteri för 20 pix.

Det är ingenting som går sönder, men risken finns att alla BIOS-inställningar glöms bort när du stänger av datorn och det kan ju vara trist att behöva rätta till dem varje gång man startar.
Citera
2010-10-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det är ingenting som går sönder, men risken finns att alla BIOS-inställningar glöms bort när du stänger av datorn och det kan ju vara trist att behöva rätta till dem varje gång man startar.
emn det lär ju märkas när batteriet lägger av. onödigt att byta bara för "säkerhets skull", när det, som tidigare nämnt, kan handla om kärnan,,,
Citera
2010-10-26, 01:04
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
emn det lär ju märkas när batteriet lägger av. onödigt att byta bara för "säkerhets skull", när det, som tidigare nämnt, kan handla om kärnan,,,

Det är ju fort gjort att byta och kostar i princip inget. Men visst, att byta clocksource är fort gjort och kostar inget det heller.
Citera
2010-10-26, 18:56
Medlem
hashs avatar
Citat:
På vilket sätt är ntpd en dålig lösning?

Jag har inte sagt att ntpd är dåligt, tyckte bara att det är en dålig lösning på det faktiska problemet.
Att klockan drar så mycket som 30 minuter per dygn är väldigt mycket.
Hade själv liknande problem en gång som jag rättade till med lite kernel-options.

Är inte alls säker på att det är batteriet som gör att klockan drar så mycket fel, men det får tiden utvisa när han har bytt batteri
Citera
2010-10-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag har inte sagt att ntpd är dåligt, tyckte bara att det är en dålig lösning på det faktiska problemet.
Att klockan drar så mycket som 30 minuter per dygn är väldigt mycket.
Hade själv liknande problem en gång som jag rättade till med lite kernel-options.

Är inte alls säker på att det är batteriet som gör att klockan drar så mycket fel, men det får tiden utvisa när han har bytt batteri
okey. låt oss säga att det antagligen är ett bra val för en icke kernel-hacker

men skulle det ligga i kärnan så borde väl det vara generellt för alla ubuntu-användare (som använder sig av just den kärnan) och inte begränsas till vissa datorer? för isf skulle man, om man inte hittar några buggrapporter på launchpad.net, kunna utesluta att det är kärnan?
Citera
2010-10-26, 21:08
Medlem
hashs avatar
Citat:
okey. låt oss säga att det antagligen är ett bra val för en icke kernel-hacker

men skulle det ligga i kärnan så borde väl det vara generellt för alla ubuntu-användare (som använder sig av just den kärnan) och inte begränsas till vissa datorer? för isf skulle man, om man inte hittar några buggrapporter på launchpad.net, kunna utesluta att det är kärnan?

Nja, det hänger ihop med vilken hårdvara du har. En ubuntu-kärna kan uppträda olika på olika plattformar. Likså för andra linuxdistar också.

Mitt problem var då i archlinux 32-bitars, men på samma burk fungerade slackware fint.
Citera
2010-10-27, 14:57
Medlem
Naftiss avatar
Batteriet är bytt nu, fick be en bekant att fixa det då jag förmodligen skulle haft sönder moderkortet med mina klumpiga händer. Tar bort NTP för att titta om det kommer fungera utan det. Hör av mig om ett dygn och säger hur mycket klockan har dragit om den nu gör det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in