• 1
  • 2
2010-10-23, 18:13
Medlem
Naftiss avatar
Kör: Ubuntu 10.04 32bits

Ja det är såhär att klockan går fel, om jag ställer in den på korrekttid efter ett atomur så sackar den efter i alla fall. Den går cirka 30 minuter fel på 24h och det är väldigt störande då datorn har stått på ett par dagar så går den flera timmar fel. Läste på lite om att det kanske kunde vara batteriet på moderkortet eller liknande.

Är det värt att byta ut det, eller går det ens? Försökte även ställa in klockan på att uppdatera efter en server men det ville den absolut inte göra.
Citera
2010-10-23, 18:33
Medlem
Nej, det går tyvärr inte att byta batteriet på moderkortet. Du får helt enkelt le och köpa en nytt moderkort, alternativt reklamera det om det är inköpt för 3 års sedan eller senare.
Citera
2010-10-23, 18:41
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naftis

Ja det är såhär att klockan går fel, om jag ställer in den på korrekttid efter ett atomur så sackar den efter i alla fall. Den går cirka 30 minuter fel på 24h och det är väldigt störande då datorn har stått på ett par dagar så går den flera timmar fel. Läste på lite om att det kanske kunde vara batteriet på moderkortet eller liknande.

Är det värt att byta ut det, eller går det ens? Försökte även ställa in klockan på att uppdatera efter en server men det ville den absolut inte göra.
har du UTC i kryssat i inställningar ?
Citera
2010-10-23, 18:48
Medlem
Naftiss avatar
Jag har försökt att göra såhär: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/instln.png

Men den vägrar att följa någon av servrarna i alla fall. Något jag gjort fel?
Citera
2010-10-23, 19:07
Medlem
Citat:
Jag har försökt att göra såhär: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/instln.png

Men den vägrar att följa någon av servrarna i alla fall. Något jag gjort fel?
har du installerat ntp-stöd?

Kod:
sudo apt-get install ntp
Kod:
gksudo gedit /etc/ntp.conf
så lägger du till
Kod:
	   server 0.se.pool.ntp.org
	   server 1.se.pool.ntp.org
	   server 2.se.pool.ntp.org
	   server 3.se.pool.ntp.org
i slutet av dokumentet.
Senast redigerad av serein 2010-10-23 kl. 19:09.
Citera
2010-10-23, 19:16
Medlem
Naftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
har du installerat ntp-stöd?

Kod:
sudo apt-get install ntp
Kod:
gksudo gedit /etc/ntp.conf
så lägger du till
Kod:
	   server 0.se.pool.ntp.org
	   server 1.se.pool.ntp.org
	   server 2.se.pool.ntp.org
	   server 3.se.pool.ntp.org
i slutet av dokumentet.

Gjorde det du sa nu, denhär gången så hoppade den inte tillbaka till manuell inställning igen. Så håller tummarna på att det funkar nu
Citera
2010-10-23, 19:45
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abb313j
Nej, det går tyvärr inte att byta batteriet på moderkortet. Du får helt enkelt le och köpa en nytt moderkort, alternativt reklamera det om det är inköpt för 3 års sedan eller senare.
Vadå kan inte byta ut batteriet på moderkortet!? Det går väl visst! Rätta mig om jag har fel men jag kan inte se någon anledning till att man inte kan göra det, batterierna är ju inte öronmärkta precis.
Citera
2010-10-23, 20:48
Medlem
hashs avatar
Citat:

OK, lite lustigt fel.
Svårt att tro att det är ett installationsfel du har gjort när klockan slår fel ca 30 minuter på ett dygn.
Har du provat något annat OS än Linux, isf har du samma problem?
Om så vore fallet, så luktar det hårdvaruproblem annars har du hittat en bugg i linux.
Citera
2010-10-23, 22:34
Medlem
Naftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
OK, lite lustigt fel.
Svårt att tro att det är ett installationsfel du har gjort när klockan slår fel ca 30 minuter på ett dygn.
Har du provat något annat OS än Linux, isf har du samma problem?
Om så vore fallet, så luktar det hårdvaruproblem annars har du hittat en bugg i linux.

Har haft Arch vilket funkade bra med klockan. Samma lika i Windows 7 och allt detta på samma hårdvara. Nu efter sereins guide så har den inte hoppat någonting alls men så har det varit förut. Får hoppas på att den goda turen håller i sig.
Citera
2010-10-23, 23:11
Medlem
hashs avatar
Citat:
Har haft Arch vilket funkade bra med klockan. Samma lika i Windows 7 och allt detta på samma hårdvara. Nu efter sereins guide så har den inte hoppat någonting alls men så har det varit förut. Får hoppas på att den goda turen håller i sig.

Tja

Jag tycker iofs att det är en halvdålig lösning på problemet.
Visst om du sätter en crontab som ändrar tiden på din klocka varje minut så lär du inte ha problemet.
Men det är inte den optimala lösningen.

Att din interna klocka drar sig så kraftigt i Ubuntu och inte i Archlinux luktar problem i ubuntus kärna.
Citera
2010-10-24, 00:20
Medlem
rejvers avatar
Testa med kerneln från 10.10, ska finnas en PPA så du enkelt kan uppgradera. Fungerar det så tycker jag att du ska buggrapportera problemet.
Citera
2010-10-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Tja

Jag tycker iofs att det är en halvdålig lösning på problemet.
Visst om du sätter en crontab som ändrar tiden på din klocka varje minut så lär du inte ha problemet.
Men det är inte den optimala lösningen.

Att din interna klocka drar sig så kraftigt i Ubuntu och inte i Archlinux luktar problem i ubuntus kärna.
På vilket sätt är ntpd en dålig lösning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in