• 2
  • 3
2010-10-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Jag har packat upp mappen och placerat den i C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox. Den är en mapp med ca 10 filer och inte en fil för att vara noga.
Ska jag kankse tömma innehållet från mappen direkt i C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox?

Själva UPX filen måste ligga i C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox
Så klipp ut UPX filen ur mappen sedan klistra in den där i Mozilla Firefox. De andra filerna kvittar dom gör ändå inget nytta så skippa dom.

Testa nu och se ifall samma sak händer igen
Citera
2010-10-27, 19:58
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWE-Greven
Själva UPX filen måste ligga i C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox
Så klipp ut UPX filen ur mappen sedan klistra in den där i Mozilla Firefox. De andra filerna kvittar dom gör ändå inget nytta så skippa dom.

Testa nu och se ifall samma sak händer igen
Det var som du sa upx filen som behövde flyttas och det fungerade slutligen...MEN...firefox laddar lika segt fortfarande. Har även startat om datorn. Vet inte om jag ska skratta eller gråta :P.
Du ska ha tack för din insatts iaf

EDIT: funderar på om det finns en 64 bit version på Firefox som man kan testa kankse?
Senast redigerad av user_21 2010-10-27 kl. 20:00.
Citera
2010-10-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Det var som du sa upx filen som behövde flyttas och det fungerade slutligen...MEN...firefox laddar lika segt fortfarande. Har även startat om datorn. Vet inte om jag ska skratta eller gråta :P.
Du ska ha tack för din insatts iaf

EDIT: funderar på om det finns en 64 bit version på Firefox som man kan testa kankse?

64 bit Firefox kan jag säga direkt inte finns ännu, men är nog på G i den kommande versionen utav Firefox 4. OT eftersom ingenting för dig verkar fungera riktigt har du testat installerat om Firefox? Defragmenterat HDD? Virussökt datorn? Avinstallerat tilläggen?

Om inget av detta heller fungera kan du pröva ytterligare några saker:

1. På din genväg i skrivbordet eller vars du nu startar upp Firefox, gå in på egenskaper sedan i destination lägg till /Prefetch:1 precis som i denna fetstilade raden "C:\Program\Mozilla Firefox (x86)\firefox.exe" /Prefetch:1

2. Fungerar inte alternativ 1 ladda då hem denna och installera http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/

3. Fungerar varken 1 eller 2 samt att du är helt 100% på att du har gått igenom allt du kan göra, ladda då hem http://www.crystalidea.com/speedyfox

Fungerar ingenting av detta har jag ingen aning, och är knappast kompetent nog att hjälpa dig! Men jag hoppas och TROR detta kan hjälpa dig lite

LYCKA TILL!
Citera
2010-10-27, 21:35
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWE-Greven
64 bit Firefox kan jag säga direkt inte finns ännu, men är nog på G i den kommande versionen utav Firefox 4. OT eftersom ingenting för dig verkar fungera riktigt har du testat installerat om Firefox? Defragmenterat HDD? Virussökt datorn? Avinstallerat tilläggen?

Om inget av detta heller fungera kan du pröva ytterligare några saker:

1. På din genväg i skrivbordet eller vars du nu startar upp Firefox, gå in på egenskaper sedan i destination lägg till /Prefetch:1 precis som i denna fetstilade raden "C:\Program\Mozilla Firefox (x86)\firefox.exe" /Prefetch:1

2. Fungerar inte alternativ 1 ladda då hem denna och installera http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/

3. Fungerar varken 1 eller 2 samt att du är helt 100% på att du har gått igenom allt du kan göra, ladda då hem http://www.crystalidea.com/speedyfox

Fungerar ingenting av detta har jag ingen aning, och är knappast kompetent nog att hjälpa dig! Men jag hoppas och TROR detta kan hjälpa dig lite

LYCKA TILL!

Abitiöst av dig, ska testa de saker jag inte redan testat då. Föresten märkte jag nyss att min firefox är i (safe mode) märkligt nog... Ifall det skulle trigga några självklara ideer. Men jag återkommer om hur det går efter dina nya tips.
Citera
2010-10-28, 02:03
Medlem
ladda ner firefox preloader http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/
Den kommer att ladda delar av firefox till minnet vid uppstart. Firefox är allmänt känd att vara väldigt segt vid "cold boot" dvs första uppstart efter en omstart. Innan jag köpte en SSD så tog det mellan 5-8 sekunder att starta firefox...

edit

annars kan du byta till Googlo Chrome som startar bra mycket snabbare
Citera
2010-10-28, 17:51
Medlem
user_21s avatar
Aja, Inget verkar fungera. Jag får ta det.
Google crome är väl en annan webbrowser? Har inga intentioner att byta just nu till en annan browser då jag är van vid Firefox, och årkar inte återanpassa mig. =)
Citera
2010-11-22, 08:25
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarnexx
ladda ner firefox preloader http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/
Den kommer att ladda delar av firefox till minnet vid uppstart. Firefox är allmänt känd att vara väldigt segt vid "cold boot" dvs första uppstart efter en omstart. Innan jag köpte en SSD så tog det mellan 5-8 sekunder att starta firefox...

Jag har en ganska snabb dator (CPU: Core2Duo E8500@3.80Ghz, RAM: 8GB 800Mhz, GPU: ATI HD4870, HDD: Samsung F1 1TB SATAII, OS: Win 7 Ultimate), och har länge retat mig på att just Firefox startar så långsamt.
Än värre blev det då jag gick över till Firefox 4.
Har visserligen en vanlig hårddisk men den är inte långsam.
Senaste månaderna har jag dragits med kallstarter på mellan 10-18 sekunder (!), en varmstart (när man omstartar Firefox) gick däremot på 2 sekunder.

Så jag har också använt Firefox Preloader, det funkar utmärkt.
Nackdelen med detta program är att det ligger kvar i internminnet även när man stänger ned Firefox.
Och det är en nackdel i vart fall om man kör på en dator med lite ram (t ex en notbook).
Programet funkar som så att det laddar delar av Firefox i minnet vid en kallstart (Windows startar), när man sedan startar Firefox som användare ligger alltså Firefox redan förladdat och det går på några sekunder att starta.
Jag upplever dessutom att med Preloadern igång används mer minne än normalt - det kan försämra prestandan.

Jag har ett "bättre" och enklare tips (Obs! har du vanliga Firefox installerat ska det stå Firefox där det i exemplet nedan står Minefield):
1. Skapa en genväg av Firefox ikonen, det går bra att ändra namn t ex Firefox förstart.
2. Markera genvägsikonen, Högerklicka, välj egenskaper, leta upp fältet mål (det står troligen så här: "C:\Program Files (x86)\Minefield\firefox.exe")
3. Lägg till följande -silent efteråt, glöm inte ett mellanslag efter citationstecknet. Dvs "C:\Program Files (x86)\Minefield\firefox.exe" -silent
4. Klicka OK för att spara ändringen.
5. Dra sedan denna ikon till Autostart-mappen (finns bland "Alla program", "Startknappen") och släpp ikonen där.
6. Starta om datorn.

Nu förstartas Firefox då Windows startar upp. Men efter att ha "startats upp" minimerad (precis som Firefox Preloader), stängs Firefox av igen och ligger inte kvar i minnet (till skillnad mot Preloadern).
Resultatet blir att man kan kallstarta Firefox som om det var en varmstart. Och detta utan att använda andra program.

Jag kallstartar numera Firefox på 2 sekunder, inte illa jämfört med innan 10-18 sekunder.....
Har du en SSD går det antagligen på 0 sekunder....

Prova!
Citera
2010-11-22, 15:10
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Nu förstartas Firefox då Windows startar upp.

Det är ett HIMLA gnöl om långsamheten även i dev-forumen. Det beror i grund och botten på sqlite och hur man hanterar historik etc. Det kommer att lösas framledes, någongång, möjligen, kanske...

Tack för tipset! Kallstart med SSD tar ca 2 sekunder.
Citera
2010-11-22, 16:25
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det är ett HIMLA gnöl om långsamheten även i dev-forumen. Det beror i grund och botten på sqlite och hur man hanterar historik etc. Det kommer att lösas framledes, någongång, möjligen, kanske...

Tack för tipset! Kallstart med SSD tar ca 2 sekunder.

Varsågod

Men du, "gnölet" är faktiskt berättigat!
Firefox har alltid varit slö i starten. innan Chrome coh Opera började bli kända, kanske det inte gjorde så mycket, men idag då i stort sett alla program startar omedebart (t o m MS Office-pkt) känns Firefox allt mer trögt. För det är perceptionen av att det ska gå snabbt som är viktig! Första intrycket avgör sägs det ju....
Det kommer kanske att lösas när Firefox kan köras i multiprocesser, vilket sägs komma om något år.

Det var nära jag som döfrälst på Firefox sneglade på Chrome ett tag - bara pga att jag retade mig på den lååååååånga starten.

Nu har jag med det här tricket kommit ned på ca 2-3 sekunder och det inkluderar laddad hemsida också. Det är i praktiken lika snabbt (nästan) som Chrome om man räknar in fördigladdad hemsida även där.

Därför har Chrome mist sin lilla lockelse på mig, för det finns bara en bråkdel så många addons, scripts, etc till Chrome som till Firefox - och de som finns är oftast sämre kopior av motsvarande till Firefox. Belastas Chrome med ett antal addons, tror jag att lättheten förbyts till en något trögare web-läsare.

Dessutom är Chrome i det verkliga livet INTE snabbast trots alla syntetiska benchmarks.
I 7-8 fall av 10 olika websidors laddning vinner faktiskt Firefox.

Testa nedladdningstiderna själv på http://webwait.com/ om ni inte tror mig.
Citera
2010-11-29, 10:44
Medlem
SuperPuttes avatar
Ytterligare en löjligt enkel sak du kan kolla angående långsam uppstart av Firefox.

Jag hade innan www.google.se som min startsida i Firefox.
Med denna startsida, samt några få addons (6 st), hade jag en kallstart på ca 15 sekunder.

Men bara genom att byta ut hemsidan till den medföljande Firefox-Google sidan man ser vid en nyinstallation, minskade kallstart tiden till 6-8 sek..... dvs en halvering av tiden!

Vill du testa och se om det funkar även på din dator så skriv about:home i addressfältet.
Gå sedan via Menyn in till Options (Inställningar) och välj denna som din nya startsida.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in