Citat:
Ursprungligen postat av zarnexx
ladda ner firefox preloader
http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/
Den kommer att ladda delar av firefox till minnet vid uppstart. Firefox är allmänt känd att vara väldigt segt vid "cold boot" dvs första uppstart efter en omstart. Innan jag köpte en SSD så tog det mellan 5-8 sekunder att starta firefox...
Jag har en ganska snabb dator (CPU: Core2Duo E8500@3.80Ghz, RAM: 8GB 800Mhz, GPU: ATI HD4870, HDD: Samsung F1 1TB SATAII, OS: Win 7 Ultimate), och har länge retat mig på att just Firefox startar så långsamt.
Än värre blev det då jag gick över till Firefox 4.
Har visserligen en vanlig hårddisk men den är inte långsam.
Senaste månaderna har jag dragits med kallstarter på mellan 10-18 sekunder (!), en varmstart (när man omstartar Firefox) gick däremot på 2 sekunder.
Så jag har också använt Firefox Preloader, det funkar utmärkt.
Nackdelen med detta program är att det ligger kvar i internminnet även när man stänger ned Firefox.
Och det är en nackdel i vart fall om man kör på en dator med lite ram (t ex en notbook).
Programet funkar som så att det laddar delar av Firefox i minnet vid en kallstart (Windows startar), när man sedan startar Firefox som användare ligger alltså Firefox redan förladdat och det går på några sekunder att starta.
Jag upplever dessutom att med Preloadern igång används mer minne än normalt - det kan försämra prestandan.
Jag har ett "bättre" och enklare tips (Obs! har du vanliga Firefox installerat ska det stå Firefox där det i exemplet nedan står Minefield):
1. Skapa en genväg av Firefox ikonen, det går bra att ändra namn t ex Firefox förstart.
2. Markera genvägsikonen, Högerklicka, välj egenskaper, leta upp fältet mål (det står troligen så här: "C:\Program Files (x86)\Minefield\firefox.exe")
3. Lägg till följande
-silent efteråt, glöm inte ett mellanslag efter citationstecknet. Dvs "C:\Program Files (x86)\Minefield\firefox.exe" -silent
4. Klicka OK för att spara ändringen.
5. Dra sedan denna ikon till Autostart-mappen (finns bland "Alla program", "Startknappen") och släpp ikonen där.
6. Starta om datorn.
Nu förstartas Firefox då Windows startar upp. Men efter att ha "startats upp" minimerad (precis som Firefox Preloader), stängs Firefox av igen och ligger inte kvar i minnet (till skillnad mot Preloadern).
Resultatet blir att man kan kallstarta Firefox som om det var en varmstart. Och detta utan att använda andra program.
Jag kallstartar numera Firefox på 2 sekunder, inte illa jämfört med innan 10-18 sekunder.....
Har du en SSD går det antagligen på 0 sekunder....
Prova!