2010-10-23, 17:59
Medlem
Jag tänkte dra igång lite tabata träning. Dvs. 20 sekunder maximal intensitet tio sekunder vila. Sen upprepas det 8-12 gånger.

Då måste jag ha ett bra stoppur med dubbla timers, där den ena kickar igång när den andra tar slut och så fortsätter de i all evighet.

1) Nån som vet vart jag kan tillägna mig ett sådant ur?

2) Vad har ni för erfarenheter av Tabata metoden?
Citera
2010-10-23, 19:24
Medlem
Har du en iPhone så finns det tabata-timers att tanka ner. Annars är det ju bara att göra en Mp3-fil och lägga in på mobil/mp3. Om du kör hemma finns det tabata-timer om man söker på google.

Jag har tränat en del tabata-intervaller men är väl inte super imponerad. Blir väl kanske någon gång varannan månad. Men det beror ju på vilka övningar du ska köra? Tabata-rodd och löpning är riktigt svinigt om man verkligen går all-in alla intervaller. Finns även ett Crossfit-pass, Tabata Something Else, där man kör 8 tabata intervaller av vardera pullups, armhävningar, situps och squats. Alltså, först 8 intervall med pullups direkt följt av 8 intervaller av pushups osv. för totalt 32 intervaller under 16 min. Rätt ok träningspass, men inte superimponerad som sagt. Har gjort betydligt värre saker.
Citera
2010-10-23, 20:07
Medlem
Det var just löpning jag har börjat med. Rodden hade jag tänkt ta som en del av ryggpasset. Andra övningar tycker jag det verkar svårt att få att fungera som tabata, men soft att få höra det från någon som har testat.

Crossfit har betydligt tyngre pass än så som inte e tabata, 20 sekunder chins blir inte så farligt om man inte gör en per sekund. Crossfitchins med kipping skulle inte ens kännas på ett 20 sekundersintervall.

Tack för tippsen om att fixa en mp3, det hade jag inte tänkt på. Blir det inte bökigt med hörlurarna när man kutar dock?

Fortfarande primärt intresserad av en timer.
Citera
2010-10-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blockhead
Det var just löpning jag har börjat med. Rodden hade jag tänkt ta som en del av ryggpasset. Andra övningar tycker jag det verkar svårt att få att fungera som tabata, men soft att få höra det från någon som har testat.

Crossfit har betydligt tyngre pass än så som inte e tabata, 20 sekunder chins blir inte så farligt om man inte gör en per sekund. Crossfitchins med kipping skulle inte ens kännas på ett 20 sekundersintervall.

Tack för tippsen om att fixa en mp3, det hade jag inte tänkt på. Blir det inte bökigt med hörlurarna när man kutar dock?

Fortfarande primärt intresserad av en timer.

Tro mig, Tabata Pullups (även kipping) är riktigt jobbigt. Dock så dör jag mest muskulärt snarare än flåsmässigt (även om musklerna naturligtvis blir lidande av att inte få allt syre de behöver). Har du tränat Crossfit länge?

Jag hade en tabata-mp3 på min mobil så jag körde bara med högtalaren på mobilen. Funkade bra för mig.
Citera
2010-10-23, 21:11
Medlem
För att gå ontopic igen så kan du ju kolla in Gymboss-timer på Kettlebells.nu. Tror man kan ställa in Tabata-intervall på den.
Citera
2010-10-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaggBiff
För att gå ontopic igen så kan du ju kolla in Gymboss-timer på Kettlebells.nu. Tror man kan ställa in Tabata-intervall på den.

Tack!

Jag har kört ett halvår, tröttnade på vanligt gymmande. Fast kipping chins är inte så jobbigt tycker jag. Jag skulle ha svårare med boxjumps eller dyligt skulle jag tro. Har alltid varit stark i rygg & axlar.

För att gå off topic. Har du testat hinderbana nån gång? Det verkar ganska skoj.
Citera
2010-10-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blockhead

För att gå off topic. Har du testat hinderbana nån gång? Det verkar ganska skoj.

Nej, jag har aldrig testat men har länge velat testa någon militär hinderbana. Klättra lite rep och ta sig över plank och sånt. Verkar roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in