2010-10-23, 17:26
Medlem
Följande har hänt: Jag satt och spelade WoW när plötsligt hela skärmen blir blå med vit text, det stod något om fel, hann knappt se för sedan startades datorn om.. När datorn sedan skulle starta upp kom jag till Windows Boot Manager,. Jag försökte repaira men då kom jag bara tillbaka till menyn, försökte jag starta windows normalt startas datorn bara om.. Jag försökte starta windows i safe mode och alla dom alternativen som finns i den menyn, inget funka. Jag testa med windows skivan å boota upp med den, inte heller det gick, då fick jag dock fram ett fel meddelande; /windows/system32/boot/winload.exe, file might be corupt.. Jag har googlat runt lite (på en kompis dator) och sett att detta är ett vanligt fel med Vista, verkar inte lika vanligt med windows 7 men jag har inte hittat någon lösning.
Någon som vet någon lösning? Vore tacksam för svar då jag har mycket i datorn som har ett stort personligt värde, bla. digitala bilder från flera år tillbaka..
Citera
2010-10-23, 17:34
Medlem
1ks avatar
När du fick den blåa bakgrunden med vit text fick du en s.k Bluescreen, genom att läsa vad det står i Bluescreenen kan du komma fram till varför din dator kraschade. För att hinna läsa texten går du till:

Computer -> System properties -> Advanced system settings -> Advanced -> Startup and Recovery -> Settings -> System failure -> Kryssar ur "Automatically restart"

Jag kan inte svara på vad du ska göra nu men så fort du kommer in i windows kan du följa mitt tips så du får reda på varför datorn kraschar tills nästa gång!
Citera
2010-10-23, 17:40
Medlem
Och hur ska jag kunna göra det när jag inte ens kan starta windows ?
Citera
2010-10-23, 17:45
Medlem
1ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undead99
Och hur ska jag kunna göra det när jag inte ens kan starta windows ?

I den sista meningen i mitt inlägg nämnde jag att jag inte kunde hjälpa dig med ditt nuvarande problem men jag kunde däremot hjälpa dig med att få reda på varför du fick denna error om du nu kommer in i windows igen och om detta problem kommer uppstå igen.
Citera
2010-10-23, 17:48
Medlem
DollarMakers avatar
Om du kan få till en kommandotolk / DOS skärmen går du till d: \ windows \ system32

"D" är den enhet där Vista är installerat.

Där skriver: "bcdedit.exe" eller så kan du bara skriva "bcdedit". Ta inte med citationstecken "".

Det kommer att generera en skärm så här:

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----

Windows Boot Manager
--------------------
ID {Bootmgr}
enheten partition = C:
Beskrivning Windows Boot Manager
locale sv-SE
ärva {globalsettings}
standard {default}
resumeobject {fe04aef5-e49c-11db-9f2f-cdf57e93812b}
displayorder {NTLDR}
{Default}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 10

Windows Legacy OS Loader
------------------------
ID {NTLDR}
enheten partition = C:
sökväg \ NTLDR
Beskrivning Windows 2003 Server Enterprise

Windows starthanterare
-------------------
ID {default}
enheten partition = D:
sökväg \ Windows \ system32 \ winload.exe
beskrivning Microsoft Windows Vista
locale sv-SE
ärva {bootloadersettings}
osdevice partition = D:
systemroot \ Windows
nx OptIn

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -

nu kontrollera ditt resultat mot ovanstående, se till att alla parametrar ovan är desamma (förutom din enhetsbeteckning, vilket kan vara annorlunda än min).

Nu titta på "windows starthanteraren" sektionen och notera vad du ser i din rapport / DOS-skärm:

Du kanske märker att stället för att visa "osdevice partition = D:" det kan visa "osdevice okänd". Samma sak gäller med "enhet". Jag har markerat vad jag syftar på i fetstil i rapporten ovan.

Om dessa inställningar inte visar den enhet där din Vista är installerat, måste du ändra det. Eftersom min är enhet D för Vista, är detta kommando måste du skriva:

D: \ Windows \ System32> bcdedit sätta {default} osdevice "partition = D:

Dessutom, om "enhet" visas som okänd, skriver du:

D: \ Windows \ System32> bcdedit sätta {default} device "partition = D:

Om sökvägen är \ Windows \ system32 \ winload.exe, så är det bra. Kom ihåg "D" ovan är namnet på den enhet där din Vista är installerat. Om din vista in på "F", använd "F", etc. "default" i den blå texten kommandot ovan är identifieraren för os boot-up som du försöker rätta till, i detta fall, vista. Ibland för identifikationen du kanske har några långa slumpmässiga nummer (GUID), bara kopiera den och använda den om inte är "default" som visas.

Stäng DOS-fönstret, starta om systemet,
Citera
2010-10-24, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
Om du kan få till en kommandotolk / DOS skärmen går du till d: \ windows \ system32

"D" är den enhet där Vista är installerat.

Där skriver: "bcdedit.exe" eller så kan du bara skriva "bcdedit". Ta inte med citationstecken "".

Det kommer att generera en skärm så här:

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----

Windows Boot Manager
--------------------
ID {Bootmgr}
enheten partition = C:
Beskrivning Windows Boot Manager
locale sv-SE
ärva {globalsettings}
standard {default}
displayorder {NTLDR}
{Default}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 10

Windows Legacy OS Loader
------------------------
ID {NTLDR}
enheten partition = C:
sökväg \ NTLDR
Beskrivning Windows 2003 Server Enterprise

Windows starthanterare
-------------------
ID {default}
enheten partition = D:
sökväg \ Windows \ system32 \ winload.exe
beskrivning Microsoft Windows Vista
locale sv-SE
ärva {bootloadersettings}
osdevice partition = D:
systemroot \ Windows
nx OptIn

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -

nu kontrollera ditt resultat mot ovanstående, se till att alla parametrar ovan är desamma (förutom din enhetsbeteckning, vilket kan vara annorlunda än min).

Nu titta på "windows starthanteraren" sektionen och notera vad du ser i din rapport / DOS-skärm:

Du kanske märker att stället för att visa "osdevice partition = D:" det kan visa "osdevice okänd". Samma sak gäller med "enhet". Jag har markerat vad jag syftar på i fetstil i rapporten ovan.

Om dessa inställningar inte visar den enhet där din Vista är installerat, måste du ändra det. Eftersom min är enhet D för Vista, är detta kommando måste du skriva:

D: \ Windows \ System32> bcdedit sätta {default} osdevice "partition = D:

Dessutom, om "enhet" visas som okänd, skriver du:

D: \ Windows \ System32> bcdedit sätta {default} device "partition = D:

Om sökvägen är \ Windows \ system32 \ winload.exe, så är det bra. Kom ihåg "D" ovan är namnet på den enhet där din Vista är installerat. Om din vista in på "F", använd "F", etc. "default" i den blå texten kommandot ovan är identifieraren för os boot-up som du försöker rätta till, i detta fall, vista. Ibland för identifikationen du kanske har några långa slumpmässiga nummer (GUID), bara kopiera den och använda den om inte är "default" som visas.

Stäng DOS-fönstret, starta om systemet,

Jag är hemskt tacksam för ditt svar. Du missuppfatta nog mig dock, Jag använder Windows 7, INTE Vista. Testade ändå det du beskrev (lyckades få fram dos genom att boota upp med skivan med drivrutriner till moderkortet, vet ej om detta spelar någon roll(?)) och det fungerade inte, fick bara fran c:/, försökte där med fick bara "bad command or filename".

Hur som helst, spelar det någon roll att det är Windows 7 jag använder eller är det samma sak ? Finns det någon annan lösning ?
Citera
2010-10-24, 14:21
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp på en Ubuntu Live-CD/Hirens Boot-CD (med Mini-XP) och kopiera över dina viktiga data till extern USB/disk innan du fortsätter mecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in