Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
Om du kan få till en kommandotolk / DOS skärmen går du till d: \ windows \ system32
"D" är den enhet där Vista är installerat.
Där skriver: "bcdedit.exe" eller så kan du bara skriva "bcdedit". Ta inte med citationstecken "".
Det kommer att generera en skärm så här:
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----
Windows Boot Manager
--------------------
ID {Bootmgr}
enheten partition = C:
Beskrivning Windows Boot Manager
locale sv-SE
ärva {globalsettings}
standard {default}
resumeobject {fe04aef5-e49c-11db-9f2f-cdf57e93812b}
displayorder {NTLDR}
{Default}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 10
Windows Legacy OS Loader
------------------------
ID {NTLDR}
enheten partition = C:
sökväg \ NTLDR
Beskrivning Windows 2003 Server Enterprise
Windows starthanterare
-------------------
ID {default}
enheten partition = D:
sökväg \ Windows \ system32 \ winload.exe
beskrivning Microsoft Windows Vista
locale sv-SE
ärva {bootloadersettings}
osdevice partition = D:
systemroot \ Windows
resumeobject {fe04aef5-e49c-11db-9f2f-cdf57e93812b}
nx OptIn
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -
nu kontrollera ditt resultat mot ovanstående, se till att alla parametrar ovan är desamma (förutom din enhetsbeteckning, vilket kan vara annorlunda än min).
Nu titta på "windows starthanteraren" sektionen och notera vad du ser i din rapport / DOS-skärm:
Du kanske märker att stället för att visa "osdevice partition = D:" det kan visa "osdevice okänd". Samma sak gäller med "enhet". Jag har markerat vad jag syftar på i fetstil i rapporten ovan.
Om dessa inställningar inte visar den enhet där din Vista är installerat, måste du ändra det. Eftersom min är enhet D för Vista, är detta kommando måste du skriva:
D: \ Windows \ System32> bcdedit sätta {default} osdevice "partition = D:
Dessutom, om "enhet" visas som okänd, skriver du:
D: \ Windows \ System32> bcdedit sätta {default} device "partition = D:
Om sökvägen är \ Windows \ system32 \ winload.exe, så är det bra. Kom ihåg "D" ovan är namnet på den enhet där din Vista är installerat. Om din vista in på "F", använd "F", etc. "default" i den blå texten kommandot ovan är identifieraren för os boot-up som du försöker rätta till, i detta fall, vista. Ibland för identifikationen du kanske har några långa slumpmässiga nummer (GUID), bara kopiera den och använda den om inte är "default" som visas.
Stäng DOS-fönstret, starta om systemet,
Jag är hemskt tacksam för ditt svar. Du missuppfatta nog mig dock, Jag använder Windows 7, INTE Vista. Testade ändå det du beskrev (lyckades få fram dos genom att boota upp med skivan med drivrutriner till moderkortet, vet ej om detta spelar någon roll(?)) och det fungerade inte, fick bara fran c:/, försökte där med fick bara "bad command or filename".
Hur som helst, spelar det någon roll att det är Windows 7 jag använder eller är det samma sak ? Finns det någon annan lösning ?