• 1
  • 2
2010-10-23, 15:33
Medlem
pyromanzzs avatar
då var det dags igen att söka jobb
denna gång så kommer jag ta en ny approach. istället för att skriva på svart och vitt så har jag tänkte att designa ett CV med photoshop. tankte att ni som vill, kan följa mitt arbete och kanske ge synpunkter.
(obs: denna tråd handlar framför allt om PS och design inte om hur man skriver ett CV)

då börjar vi.

då har jag gjort en lite skiss hur jag har tänkt att de ska se ut.
skiss

har hållt på i några minuter med att göra framsidan
framsida V0.1

använder Vistaprint's mall för broscher
mall

jag har inte större PS kunskaper, har gjort några arbeten i indesign. har framför allt följt några Tutorials på PSDtuts för att lära mig PS, så det skulle vara stort hjälp om ni kunde ge synpunkter på vägen. länk till sidan

Har tänkte att arbeta som kassör eller något liknande (behöver något snabbt), tänkte inrikta mig framför allt på NK eller något nära. jag har dyslexi så skriv om det finns något fel men klaga inte allt för mycket
Citera
2010-10-23, 15:48
Medlem
Boxtons avatar
Jag vet inte om du har märkt det med din dyslexi å sådär, men du verkar ha blandat svenska och latin i texten

Nä men allvarligt talat, intressant idé och det ser såhär långt bra ut!

//B
Citera
2010-10-23, 15:49
Medlem
niklas12343s avatar
Varför göra något såhär? arbetsgivaren bryr sig knappast, det dom vill är att det är lätt läst och ser cleant samt proffsigt ut. Hitta någon mall på internet och kör efter den.
Citera
2010-10-23, 15:54
Citat:
Ursprungligen postat av niklas12343
Varför göra något såhär? arbetsgivaren bryr sig knappast, det dom vill är att det är lätt läst och ser cleant samt proffsigt ut. Hitta någon mall på internet och kör efter den.
Tror också det är lite väl överdrivet faktiskt, men visst ser det bra ut. Sålänge du har kompetens som matchar tjänsten du söker brukar man få komma på intervju oavsett hur CV:et ser ut, sålänge det framgår tydligt och är lätt att läsa. Behöver du lägga tid på något så öva på att bli riktigt bra på att presentera dig på en intervju istället.

Hade det varit som designer/grafiker du sökte jobb hade säkert detta varit ett mycket större plus.
Citera
2010-10-23, 15:59
Medlem
Nu vet jag inte vad du söker för jobb, men de flesta arbetsgivare uppskattar ett enkelt och lättläst personligt brev och CV.

Vanligast är ju att man skickar ansökan digitalt, så tänk på att den ska gå bra att läsa både på skärm och utskriven. Gör inget som behöver vikas. Och se till att det ser bra ut både i färg- och svartvit utskrift.
Citera
2010-10-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niklas12343

Det beror väl helt på vad det är för jobb. Att ha ett CV som sticker ut är nog inte dåligt. Vad jag vet så sitter arbetsgivare ofta med hundratals CV som ser identiska ut. Då blir det lätt att man delar högen i två och låter den ena delen hamna i papperskorgen utan att man ens tittar. Finns det då ett CV som sticker ut lite så kan jag garantera att arbetsgivaren iaf tar en titt.

Hörde förövrigt om ett väldigt kreativt CV: personen hade tagit en generic plånbok och fyllt med små lappar och kort med information om personens liv och erfarenheter.
Citera
2010-10-23, 16:09
Medlem
Använd indesign för layouten sen specifika detaljer kan du göra i photoshop eller illustrator.
Citera
2010-10-23, 16:26
Medlem
pyromanzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hewhowalk
Det beror väl helt på vad det är för jobb. Att ha ett CV som sticker ut är nog inte dåligt. Vad jag vet så sitter arbetsgivare ofta med hundratals CV som ser identiska ut. Då blir det lätt att man delar högen i två och låter den ena delen hamna i papperskorgen utan att man ens tittar. Finns det då ett CV som sticker ut lite så kan jag garantera att arbetsgivaren iaf tar en titt.

Hörde förövrigt om ett väldigt kreativt CV: personen hade tagit en generic plånbok och fyllt med små lappar och kort med information om personens liv och erfarenheter.

just att sticka ut är viktigt, tror jag. jag själv har näst intill inga meriter vilket gör det problematiskt. så i ställe för att att man man skriver att man är ambitiös och duktigt och verkligen vill ha jobbet så är det bättre att vissa det. genom just att sätta sig ner och göra ett CV med design och verkligen sticka ut. man har bara ett försök att göra en bra första intryck och oddsen ökar om arbetsgivaren har BRA förutfattade meningar om en.
Citera
2010-10-23, 16:39
Medlem
pyromanzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromanzz
just att sticka ut är viktigt, tror jag. jag själv har näst intill inga meriter vilket gör det problematiskt. så i ställe för att att man man skriver att man är ambitiös och duktigt och verkligen vill ha jobbet så är det bättre att vissa det. genom just att sätta sig ner och göra ett CV med design och verkligen sticka ut. man har bara ett försök att göra en bra första intryck och oddsen ökar om arbetsgivaren har BRA förutfattade meningar om en.

har någon en bra idé hur man ska göra så att bilden ser ut att sitta fast i backgrunden. alltså typ som om man tog ett papper och gjorde ett lineärt hål. sen tog man ett foto och placerade det genom hålet så att vis del av foto var kavar på ovansidan så att det såg ut som att fotot stack ut från backsidan
Citera
2010-10-23, 16:56
Medlem
rappahs avatar
På gymnasiet studerade jag design, främst med grafisk inriktning. Vi fick då lära oss väldigt noga hur man kan utforma ett cv på bästa sätt för att hitta en balans mellan intresseväckande och informativt. En arbetsgivare ägnar i snitt 15 sekunder åt ett cv och givetvis ger ett "designat cv" absolut ett starkare intryck.
Jag själv använder mig av 3 olika CV'n, varav två är designade och ett väldigt klassiskt rent. Jag använder de i olika sammanhang, men kan säga att de två designade väckt mycket större intressen.
Citera
2010-10-23, 17:19
Medlem
pyromanzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappah
På gymnasiet studerade jag design, främst med grafisk inriktning. Vi fick då lära oss väldigt noga hur man kan utforma ett cv på bästa sätt för att hitta en balans mellan intresseväckande och informativt. En arbetsgivare ägnar i snitt 15 sekunder åt ett cv och givetvis ger ett "designat cv" absolut ett starkare intryck.
Jag själv använder mig av 3 olika CV'n, varav två är designade och ett väldigt klassiskt rent. Jag använder de i olika sammanhang, men kan säga att de två designade väckt mycket större intressen.

har du kanske en bild på ditt arbete för inspiration?

ok då har jag försökt få CV-texten att inte stick ut så mycket. vad tycker ni?
framsida V0.2
Citera
2010-10-23, 17:41
Medlem
rappahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromanzz
har du kanske en bild på ditt arbete för inspiration?

Jag delar gärna och ofta med mig av mina grafiska verk, men tyvärr vill jag nog hålla mitt CV privat. Här är några CV'n som följer de riktlinjer och håller sig inom de ramar som jag lärt mig under utbildningen, alltså som håller en lagom nivå.

http://media.smashingmagazine.com/cd.../sam_brown.jpg - förutom det handskrivna

http://www.souldeepdesigns.com/londo...ner-resume.gif

http://www.freewebs.com/elliott-mariess/pics/cv.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in