Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-23, 15:28
  #1
Medlem
har sån sjuk ångest för att sätta mig och plugga. så fort jag har något arbete i skolan som ska bli färdigt så får jag ångest och kommer på alla möjliga bortförklarningar för att inte göra det. nu till exempel hade jag egentligen planerat att börja med en inlämning men istället sitter jag och gör allt annat på datorn (skriver detta bland annat haha).

de flesta har väl svårt att komma igång och gör annat för att slippa. men hur gör man får att få bort dendär jävla pluggångesten? hur blir man "taggad" på att plugga? jag vill så jävla gärna göra allt plugg men min kropp vägrar verkligen. har provat att tvinga mig själv och det kändes som att jag fick klämma ur varje ord jag skrev med all kraft jag hade. vill så himla gärna men det gååår inte.

är glad för vartenda tips jag får!!
Citera
2010-10-23, 15:42
  #2
Medlem
du får inte bort den, ta dig i kragen och kör över den istället
Citera
2010-10-23, 16:20
  #3
Medlem
agders avatar
Du måste titta på din attityd för vad du har för behov av vad det du gör. All form av psykologisk press på din förmåga, dvs hur du vill ha ditt arbete, betyg etc får dig att dra för att göra det. Inget av det är inom din kontroll. Det kan även betyda att du innerst inne tror på din förmåga och på det sättet vill fly från det.
Citera
2010-10-23, 19:10
  #4
Medlem
Oboros avatar
Haha xD samma sak som jag.

Jag kan inte bara plugga när jag är framför datorn, försöker skriva på ett papper istället.

Om det handlar om att fixa info från Internet behöver jag hjälp.

Ibland funkar det om jag går till biblioteket. Eller läraren.

Läraren måste förstå vad ditt problem är, hXn kommer inte ge dig dåliga betyg bara för det.
Citera
2010-10-23, 19:51
  #5
Medlem
Sätt dig på ett tryggt ställe och avsett en viss tid till att få ett visst antal uppgifter gjorda. Blir längtan efter oviktiga stor saker kan du skjuta upp dessa på samma sätt som du tidigare förhalat dina skoluppgifter: "bara ett par minuter till", "jag vill bara veta varför kristendomen tycker så", osv.
Citera
2010-10-23, 20:00
  #6
Medlem
louiseelviras avatar
Testa pomodorotekniken. Funkar skitbra till både plugg och jobb och går ut på att dela upp sin tid och sina "tasks" i mindre delar, samt minska distraktioner. Jag tycker det funkar skitbra mot pluggångest, (som jag också har rätt ofta), men också att jag får mer gjort.

http://www.pomodorotechnique.com/index.html

Eller läs boken här:

http://www.scribd.com/doc/36672142/T...doro-Technique
Citera
2010-10-23, 21:34
  #7
Medlem
Läs på om olika studietekninker och börja läsa lite i god tid så kommer det kännas lite bättre
Citera
2010-10-24, 07:19
  #8
Medlem
Känner igen mig till 100% haha, det ända du kan göra är att verkligen värdesätta kunskapen du ska plugga in och gå in för uppgiften, går inte om du inte har motivationen
Citera
2010-10-24, 08:50
  #9
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=h1WC6hNTONg

Denna man besitter lösningen på ditt problem. Lösningen är alltså att skita i allt till den punkt, då du själv inser vad som är viktigt i ditt liv.

Det har helt enkelt inte varit värdefullt att studera tidigare i ditt liv, så varför är det värdefullt nu? Det är något du måste få insikt om på dina egna villkor.

http://www.youtube.com/watch?v=CQU1QTDxmug
E. Meduza - Jag ger fan i allt
Citera
2010-10-24, 10:28
  #10
Medlem
tonakais avatar
Dela upp tiden i typ 40 minuters pass, ta 5 min break mellan varje pass och bestäm dig för att göra säg 3 pass per dag innan tentan och när de är gjorde belöna dig med film eller nått. "work hard/ play hard" approach typ. Tanken är att du styr över tiden. då försvinner mycket av ångesten, du har ett skema och du gör ditt bästa... slöseri med tid att oroa sig, åstnakommer absolut inget annat än att må dåligt....
Citera
2010-10-24, 13:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonakai
Dela upp tiden i typ 40 minuters pass, ta 5 min break mellan varje pass och bestäm dig för att göra säg 3 pass per dag innan tentan och när de är gjorde belöna dig med film eller nått. "work hard/ play hard" approach typ. Tanken är att du styr över tiden. då försvinner mycket av ångesten, du har ett skema och du gör ditt bästa... slöseri med tid att oroa sig, åstnakommer absolut inget annat än att må dåligt....
Och vad ska man göra under dessa mikropauser - rulla tummarna, eller?
Citera
2010-10-24, 15:07
  #12
Medlem
tonakais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk
Och vad ska man göra under dessa mikropauser - rulla tummarna, eller?

när jag plugga inför en mastodonttenta(vi hade en vecka utan lektioner inför tentan så mycket tid över att ha ångest med andra ord) hade jag 40 minuters "pass" från 0730(gick upp 06 och tvinga mig själva att springa en halvtimma för att vakna till) sen höll jag på 10 sånna 40 min pass(gjorde ett schema timme för timme dagen innan) och varje 5 minutare spelade jag en låt från twinpeaks serien som gick på tv för typ 10 år sen, inte introt ett mer jazzig låt. och la mig mitt på golvet typ bara för att rensa tankarna inför nästa pass. Jag vet, låter lite muppigt men det funka för mig.

Och när klockan var 1800 på kvällen mådde jag grymt bra över allt jag hunnit med på dagen och var "fri" att bara chilla på kvällen efter en typ tio timmar effektiv pluggande kände ingen ångest alls trots att jag är en rätt "orolig" människa..

Och jag klara tentan trots att 44 av 50 fick underkänt , inte topbetyg men ändå (var rätt svår tenta kan tilläggas var tvungen att beta av en 700 sidor, som jag inte börjat läsa fören en vecka innan tentan typ, med massa övningsuppgifter i varje kapitel)... aja, det jag vill säga är att en vecka innan tentan hade jag as mycke ångest över att inte knappt öppnat boken och genom att planera och följa schemat försvann ångesten...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback