• 1
  • 2
2010-10-23, 13:52
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag har anonine och har fyllt i alla uppgifter i Networkmanager -> Flik VPN.

Men när jag ska ansluta så står det hela tiden
VPN-anslutningen misslyckades.Det visas även en liten bild med ett låst hänglås i en skärm.

Jag har öppnat portarna i min router Cisco EPC2425.
(De portar som ska öppnas enligt anonine FAQ.)

Ubuntu 10.04

Min router har en speciell flik för VPN termination. Ska jag gå in där och laborera? Vad isåfall ska jag göra?

Tacksam på förhand.
Citera
2010-10-24, 12:37
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Såhär står det på anonines FAQ

Citat:
Installera paketet via din pakethanterare som du vanligen skulle göra. Även om NetworkManager skulle märka direkt att du nu kan använda VPN, så kan det vara bra att starta om ditt system nu, om inte så skulle NetworkManager kanske slutar fungera korrekt tills dess du startar om systemet.

Jag har inte installerat något alls? Jag har ju bara fyllt i mina användaruppgifter enligt guiden.
Jag provade även att konvertera OpenVPN till PPTP.

Jag har iofs i terminalen kört
Citat:
Apt-baserade distributioner (Debian/Ubuntu och dess familj):
apt-file search nm-pptp-service
Om du får outputen: command not found, så behöver du installera apt-file via din pakethanterare och prova igen.

Vad är det jag inte förstår?
Citera
2010-10-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Såhär står det på anonines FAQ

Jag har inte installerat något alls? Jag har ju bara fyllt i mina användaruppgifter enligt guiden.
Jag provade även att konvertera OpenVPN till PPTP.

Jag har iofs i terminalen kört

Vad är det jag inte förstår?
låter som om du behöver pptp-paketet?
Kod:
sudo apt-get install network-manager-pptp
Citera
2010-10-24, 21:31
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
låter som om du behöver pptp-paketet?
Kod:
sudo apt-get install network-manager-pptp

Då blir det såhär.
Citat:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
network-manager-pptp är redan den senaste versionen.
network-manager-pptp är satt till manuellt installerad.
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
sdparm
Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 1 att inte uppgradera.

Och VPN-anslutningen misslyckades.
Citera
2010-10-24, 22:21
Medlem
Citat:
Då blir det såhär.

Och VPN-anslutningen misslyckades.
har du följt den textbaserade instruktionen? vad får du för output i terminalen isf?

tyvärr har jag sedan ubuntu 9.10 upplevt att network-managers vpn (iaf pptp) sällan fungerar. jag gick över till kvpnc, som har förbannat många inställningar, men efter att ha bockat i och bockat ur på en hel del fick jag det att fungera, och den är stabil och kan återkoppla när den kopplas ur, så jag rekommenderar den.
Kod:
sudo apt-get install kvpnc
Citera
2010-10-25, 17:05
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
har du följt den textbaserade instruktionen? vad får du för output i terminalen isf?

tyvärr har jag sedan ubuntu 9.10 upplevt att network-managers vpn (iaf pptp) sällan fungerar. jag gick över till kvpnc, som har förbannat många inställningar, men efter att ha bockat i och bockat ur på en hel del fick jag det att fungera, och den är stabil och kan återkoppla när den kopplas ur, så jag rekommenderar den.
Kod:
sudo apt-get install kvpnc

När jag följer den textbaserade får jag följande i terminalen:

Citat:
XXX@XXX:~$ sudo pptpsetup --create anonine --server vpn.anonine.net --username XXXXX --password XXXXXXX --encrypt
[sudo] password for XXXXX:
XXX@XXX:~$ sudo echo "usepeerdns" >> /etc/ppp/peers/anonine
bash: /etc/ppp/peers/anonine: Åtkomst nekas
XXX@XXX:~$

X = Mina personliga uppgifter

Alltså det står i den textbaserade instruktionen att jag ska skriva i

Citat:
pptpsetup --create anonine --server vpn.anonine.net --username <username> --password <password> --encrypt
echo "usepeerdns" >> /etc/ppp/peers/anonine

Jag använder kommandot sudo först och skriver mitt lösenord, men ändå verkar jag inte kunna skapa mappen /anonine/ För jag har inte tillgång.
Bläddrar jag i mapparna så har jag inte tillgång till etc/ppp/peers <--

Antagligen för att jag inte är inloggad som root? Jag vet inte hur jag loggar in som root.
Jag är en n00b, som kidsen säger. Men jag vill gärna ha hjälp.

Jag installerade kvpnc och det fungerade att installera. Jag kan även laborera i det om jag skriver sudo kvpnc MEN. Du har rätt det är ju tusen inställningar och jag känner mig inte hemma direkt

Det är inte så enkelt att jag någonstans ska skriva i vpn.anonine.net och mitt användarnamn och lösenord? Vilka mer inställningar? Vad ska jag fylla i när jag skapar en profil exempelvis.

OCH. Gjorde jag bort mig rejält när jag "bytte" mina 60 dagar OpenVPN mot 30 dagar PPTP?

Vilket ska jag använda? Det är ju inte mycket pengar så jag kan gärna fylla på min licens om jag ska arbeta med OpenVPN.

Tack på förhand.

Och det är inte så att jag måste vara root när jag klickar på anslut till VPN i Network Manager? Är det därför det blir ett låst hänglås och anslutningen misslyckades?
Hur startar jag isåfall min VPN-anslutning i terminalen?

sudo ???

Tack igen på samma förhand.
Citera
2010-10-25, 19:02
Medlem
Har du anonine så logga in på deras sida och försök igen efter det. Läste om en kille som gjorde så. Lät konstigt. Men testade själv och det fungerade.
Citera
2010-10-25, 19:43
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevortrevor
Har du anonine så logga in på deras sida och försök igen efter det. Läste om en kille som gjorde så. Lät konstigt. Men testade själv och det fungerade.

Jag har loggat in där flera gånger och provat.
Jag har installerat allt jag kan både textbaserat och grafiskt.
(Kan det bli konflikter?)

Ja iallafall det jag kunde installera genom sudo.

Och ja, sen jag skrev in användarnamn, lösen och server i Network Manager första gången, så har jag alltså hela tiden fått samma resultat.

Men tack.
Senast redigerad av Soda_Popinski 2010-10-25 kl. 20:03.
Citera
2010-10-25, 20:13
Medlem
Citat:
Antagligen för att jag inte är inloggad som root? Jag vet inte hur jag loggar in som root.
Jag är en n00b, som kidsen säger. Men jag vill gärna ha hjälp.
"sudo -s" loggar in dig som root
och det verkar ju som om den har problem med att ska filen. vad händer om du skriver
Kod:
sudo touch /etc/ppp/peers/anoine &&
sudo echo "usepeerdns" >> /etc/ppp/peers/anonine
touch skapar filen och "&&" låter nästa kommando köras när det första körts.

Citat:
Jag installerade kvpnc och det fungerade att installera. Jag kan även laborera i det om jag skriver sudo kvpnc MEN. Du har rätt det är ju tusen inställningar och jag känner mig inte hemma direkt
haha. jag vet, men när det väl funkar funkar det så jävla bra

Citat:
Det är inte så enkelt att jag någonstans ska skriva i vpn.anonine.net och mitt användarnamn och lösenord? Vilka mer inställningar? Vad ska jag fylla i när jag skapar en profil exempelvis.
du kör på profile > new profile (wizard) - väljer next - microsoft pptp - på nästa sida (pptp settings) bockade jag i "refuse 40 bit encryption" men låter allt annat va, men jag har ipredator, så jag vet inte hur det på på anoine - sen är det anv.namn och lösen - sen tröck jhag bara next och fyllde i ett profilnamn och sist men inte minst gick jag in på "manage profiles" > pptp/l2tp > authentication och ändrade till mschap... sen kan man ändra runt lite och se om man nån gång lyckas.

Citat:
OCH. Gjorde jag bort mig rejält när jag "bytte" mina 60 dagar OpenVPN mot 30 dagar PPTP?
njae, det tror jag inte.

Citat:
Och det är inte så att jag måste vara root när jag klickar på anslut till VPN i Network Manager? Är det därför det blir ett låst hänglås och anslutningen misslyckades?
nope
Citat:
Hur startar jag isåfall min VPN-anslutning i terminalen?
kolla om det översta jag skrev funkar... och funkar det kör du vidare på deras guide...
Citera
2010-10-26, 17:41
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
"sudo -s" loggar in dig som root
och det verkar ju som om den har problem med att ska filen. vad händer om du skriver
Kod:
sudo touch /etc/ppp/peers/anoine &&
sudo echo "usepeerdns" >> /etc/ppp/peers/anonine
touch skapar filen och "&&" låter nästa kommando köras när det första körts.

Åtkomst nekas stod det.

Jag har ett lösenord vid inloggningsskärmen men sen har jag tydligen också ett annat lösenord som är mer övergripande. Det kallas tydligen nyckelringslösen eller något liknande, det har jag bara behövt använda när jag skulle starta anonine via NetworkManager. (När jag skriver sudo använder jag samma lösenord som vid inloggningen till datorn, och det brukar fungera)

Citat:
du kör på profile > new profile (wizard) - väljer next - microsoft pptp - på nästa sida (pptp settings) bockade jag i "refuse 40 bit encryption" men låter allt annat va, men jag har ipredator, så jag vet inte hur det på på anoine - sen är det anv.namn och lösen - sen tröck jhag bara next och fyllde i ett profilnamn och sist men inte minst gick jag in på "manage profiles" > pptp/l2tp > authentication och ändrade till mschap... sen kan man ändra runt lite och se om man nån gång lyckas.

Jag gjorde som du skrev men kommer ändå inte in.
Det ser ut såhär när jag försöker ansluta

Ja den är alltså satt på "reconnect" till slut Disconnectade jag själv som synes.

Är det alltså NU jag ska börja se över andra inställningar?
Eller är det här KVpnc's sätt att säga "Anslutningen till VPN-misslyckades" och jag är åter på ruta 1?

När jag försöker ansluta till KVpnc nu så kommer det upp massa rutor i listen (jag ser inte rutorna bara namnen, och de innehåller ordet "wallet" Hmm...

Tack ännu mer på förhand om ni orkar hjälpa mer mer mer
Senast redigerad av Soda_Popinski 2010-10-26 kl. 18:23. Anledning: Tilläggsinfo
Citera
2010-10-26, 18:28
Medlem
Soda_Popinskis avatar
"Launching KWallet" står det.
Jag gick in och avmarkerade rutan "Use Kwallet" Men, det verkar inte hjälpa.
Citera
2010-10-26, 19:44
Medlem
Citat:
Jag har ett lösenord vid inloggningsskärmen men sen har jag tydligen också ett annat lösenord som är mer övergripande. Det kallas tydligen nyckelringslösen eller något liknande, det har jag bara behövt använda när jag skulle starta anonine via NetworkManager. (När jag skriver sudo använder jag samma lösenord som vid inloggningen till datorn, och det brukar fungera)
det är kwallet, som du avmarkerat. det används i kde för att hantera lösenord och åtkomst till systemkritiska grejer... men jag har det också urbockat. använder det bara i kde. att du bockat av borde iaf betyda att den slutar fråga efter det lösenordet.
Citat:
Jag gjorde som du skrev men kommer ändå inte in.
Det ser ut såhär när jag försöker ansluta

Ja den är alltså satt på "reconnect" till slut Disconnectade jag själv som synes.

Är det alltså NU jag ska börja se över andra inställningar?
Eller är det här KVpnc's sätt att säga "Anslutningen till VPN-misslyckades" och jag är åter på ruta 1?
ja, det är nu du ska se över inställningarna. den får iaf kontakt med servern, men kan inte koppla upp pröva med att bocka ur "refuse 40 bit encryption", försök koppla upp igen, funkar det inte, byt till "mschapv2" på "authentication" och fortsätt pröva lite olika konstellationer. kanske vill den inte ha 128bit encryption, kanske ska man ha pap som authentication osv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in