Citat:
Ursprungligen postat av serein
har du följt den textbaserade instruktionen? vad får du för output i terminalen isf?
tyvärr har jag sedan ubuntu 9.10 upplevt att network-managers vpn (iaf pptp) sällan fungerar. jag gick över till kvpnc, som har förbannat många inställningar, men efter att ha bockat i och bockat ur på en hel del fick jag det att fungera, och den är stabil och kan återkoppla när den kopplas ur, så jag rekommenderar den.
Kod:
sudo apt-get install kvpnc
När jag följer den textbaserade får jag följande i terminalen:
Citat:
XXX@XXX:~$ sudo pptpsetup --create anonine --server vpn.anonine.net --username XXXXX --password XXXXXXX --encrypt
[sudo] password for XXXXX:
XXX@XXX:~$ sudo echo "usepeerdns" >> /etc/ppp/peers/anonine
bash: /etc/ppp/peers/anonine: Åtkomst nekas
XXX@XXX:~$
X = Mina personliga uppgifter
Alltså det står i den textbaserade instruktionen att jag ska skriva i
Citat:
pptpsetup --create anonine --server vpn.anonine.net --username <username> --password <password> --encrypt
echo "usepeerdns" >> /etc/ppp/peers/anonine
Jag använder kommandot sudo först och skriver mitt lösenord, men ändå verkar jag inte kunna skapa mappen /anonine/ För jag har inte tillgång.
Bläddrar jag i mapparna så har jag inte tillgång till etc/ppp/peers <--
Antagligen för att jag inte är inloggad som root? Jag vet inte hur jag loggar in som root.
Jag är en n00b, som kidsen säger. Men jag vill gärna ha hjälp.
Jag installerade kvpnc och det fungerade att installera. Jag kan även laborera i det om jag skriver sudo kvpnc MEN. Du har rätt det är ju tusen inställningar och jag känner mig inte hemma direkt
Det är inte så enkelt att jag någonstans ska skriva i vpn.anonine.net och mitt användarnamn och lösenord? Vilka mer inställningar? Vad ska jag fylla i när jag skapar en profil exempelvis.
OCH. Gjorde jag bort mig rejält när jag "bytte" mina 60 dagar OpenVPN mot 30 dagar PPTP?
Vilket ska jag använda? Det är ju inte mycket pengar så jag kan gärna fylla på min licens om jag ska arbeta med OpenVPN.
Tack på förhand.
Och det är inte så att jag måste vara root när jag klickar på anslut till VPN i Network Manager? Är det därför det blir ett låst hänglås och anslutningen misslyckades?
Hur startar jag isåfall min VPN-anslutning i terminalen?
sudo ???
Tack igen på samma förhand.