Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är detta den enda champagne som inte är torr? Den benämns som halvtorr på Systebolaget, alla andra jag tittat på står under "torr".
Du måste ha tittat på secen.. Skillnaden mellan Brut och Sec är att Brut är det som vi normalt sett kallar "torrt" och Sec är det som vi kallar "halvtorrt".
Jag måste tillstå att inte ens Gula Änkans Sec är särslkilt god.. Brut skall det vara! Som standard-Champage vill säga (det vill säga allt som inte är årgångsvin eller annat tjosans).
Yttermera skulle jag vilja påpeka att jag tycker att en flaska Veuve Cliquot är bland den bästa Champagnen som finns, när vi håller oss till standard-sortimentet. Moët är så till den grad överskattat… Så gällande pris och smak vinner Veuve varje dag. Jag tror uppskattningen för en bra Champagne hos dem flesta skulle öka, bara man dricker en Champagne som är ordentligt tempererad. Det finns inget värre en en pissljummen Champagne! Bortkastade pengar är det också. Även om det är gott och drickbart när det är kallare än 7 grader så finns det goda skäl att dricka det vid 7 grader; det släpper fram fler smaker då, samtidigt som det är uppfriskande.
En annan god Champagne är Cuvée Operakällaren Blanc de Blancs, Delamotte. Den har en riktigt fin rostig smak, precis som Gula Änkan.
På herrmiddagar brukar vi dricka Gula Änkan och efterföljande Scottish Prince (whiskey). Den lena och fina smaken i Scottish följer perfekt.. ett litet tips bara.