• 1
  • 2
2010-10-23, 11:01
Medlem
SilentRunnings avatar
När jag startar spel (HL2, Dead Space osv) så börjar mitt grafikkort att varva upp för att sedan stanna på max varvantal. Detta sker så fort jag kommer till spelmenyn, alltså inte någon krävande miljö med mängder av effekter och polygoner.

Jag har ett Nvidia 8800 GT-kort, detta är mitt andra. Det första dog efter att jag ignorerade ovanstående problem och körde vidare istället för att stänga ner spelet (gröna prickar på skärmen för att sedan bli permanenta gröna linjer och random pixlar och datoromstart)

En gång av tio så tycks grafikkortet uppföra sig normalt och inte varva så förbannat. Detta sker efter att jag startar om datorn, inte spelet i sig. Det tycks alltså även vara slumpvis.

Jag har de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort.

Har ni en aning om vad boven i dramat är?
Citera
2010-10-23, 11:05
Medlem
Ditt 8800GT, hade ett själv, spel lagga/hacka efter 5-10min. Skickade tillbaka till komplett.se, de körde testprogram o sa att inget var fel på kortet. Så jag prova igen o efter 5-10min lagga spel.

Bytte till ATI 4800-serien o sedan dess (2år?) har jag inte haft problem. Gissar på att kortet blir för varmt, om man kan fixa det själv med bättre fläktar vet jag inte, blev så less på kortet så jag köpte nytt.
Citera
2010-10-23, 11:08
Medlem
SilentRunnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanaru
Ditt 8800GT, hade ett själv, spel lagga/hacka efter 5-10min. Skickade tillbaka till komplett.se, de körde testprogram o sa att inget var fel på kortet. Så jag prova igen o efter 5-10min lagga spel.

Bytte till ATI 4800-serien o sedan dess (2år?) har jag inte haft problem. Gissar på att kortet blir för varmt, om man kan fixa det själv med bättre fläktar vet jag inte, blev så less på kortet så jag köpte nytt.

ATI 4800-serien, är det likvärdig 8800 GT prestandamässigt eller bättre?
Finns det andra kort man kan kika på som är bättre än mitt 8800 GT?
Ett kort som matchar min 2.5 Intel QuadCore samt 4gb ram.
Citera
2010-10-23, 11:14
Medlem
Jag gick efter priset, vill du ha ett bra o billigt grafikkort så blir det väl ATI 6850/6870 eller Nvidia 460/470

Test här
Citera
2010-10-23, 11:39
Medlem
SilentRunnings avatar
Citat:
Jag gick efter priset, vill du ha ett bra o billigt grafikkort så blir det väl ATI 6850/6870 eller Nvidia 460/470

Test här
Tack för länken, jag tänker mig mer ett kort med samma prestanda (eller lite bättre) än det jag har nu. Förmodar att jag får titta på budgetsegmentet för det isåfall.
Citera
2010-10-23, 12:12
Medlem
rojass avatar
Kontakta NVIDIA?
Citera
2010-10-23, 12:45
Medlem
SilentRunnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Kontakta NVIDIA?
Tror garantin har gått ut. Plus att jag orkar inte höra deras dravel...antingen köper jag nytt (liknande) eller om någon här sitter på en magisk lösning till mitt nuvarande kort.
Citera
2010-10-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentRunning
Tack för länken, jag tänker mig mer ett kort med samma prestanda (eller lite bättre) än det jag har nu. Förmodar att jag får titta på budgetsegmentet för det isåfall.

Ett som 8800GT? Ska det vara ett maxpris eller vad menar du? De korten jag nämnde tidigare kostar runt 1700kr.

Hur mycket får kortet kosta max?
Citera
2010-10-23, 14:24
Medlem
ställ in fläkthastigheten manuellt med evga precision eller liknande?
Citera
2010-10-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulseczar
ställ in fläkthastigheten manuellt med evga precision eller liknande?

När det kommer till 8800GT så tror jag inte det hjälper då jag gissar det har med överhettning att göra. Kanske är så enkelt att det räcker att byta kylpasta för att fixa problemet.
Eller så är det helt enkelt fel på en del 8800 kort.
Citera
2010-10-23, 14:35
Medlem
Säker på att den maxar? dra ner msi afterburner så kollar du tempen och fläkten när du drar igång spelet
Citera
2010-10-23, 14:52
Medlem
SilentRunnings avatar
Citat:
Ett som 8800GT? Ska det vara ett maxpris eller vad menar du? De korten jag nämnde tidigare kostar runt 1700kr.

Hur mycket får kortet kosta max?
Tja, en tusenlapp. Helst mindre. Spar mina pengar till ett helt nytt bygge längre fram i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in