2010-10-23, 10:28
Medlem
Hej

Det är så att min dator helt plötslig, i går, dog. När jag testade att starta den igen så kom det bara upp en svartgrå bakgrund men det där lilla vita strecket blinkandes i vänstra hörnet.
Så jag stängde av den tills idag, men samma sak händer nu.

När jag trycker på F8 för att starta felsäkert läge eller liknande, så kommer bara någon "boot device" meny upp, med bl.a. något "CDROM..." och något "SATA: ..."-val upp.
Som ni kanske märker är jag ingen hacker precis, men lite hjälp skulle uppskattas.

Hur går jag vidare?

Tack på förhand.
Citera
2010-10-23, 12:05
Medlem
Ingen?
Citera
2010-10-23, 13:10
Medlem
33 visningar och inget svar, hm...

Hur som, har kollat runt lite, och verkar kanske inte vara så mycket att spara, så funderar på att köpa någon nytt..

Problemet är dock bara att jag har ett par saker jag skulle vilja ha kvar, som ligger på datorn som ju ej fungerar. Går det att på något sätt fixa och föra över det?
Citera
2010-10-23, 14:26
Medlem
Hade samma problem en gång. Det som hände var att min hdd (med windows) låg inte som 1a val i bios.

i bios går du på nått som heter (minns ej exakt) boot device priority, sätter HDD som 1, därefter brukar folk ha CD på 2. Resten har inge betydelse.

Funkar inte detta så stoppa in cd skivan o följ anvisningarna tills du kommer fram till kommandoprompten.

Här skriver du "FIXBOOT" och "FIXMBR"
*har med inläsning av / start av windows att göra om jag minns rätt.

Har inte använt XP på ett tag men minns problemen / mina lösningar. Det funka för mig hoppas det gör detsamma för dig
Citera
2010-10-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennryyy
Problemet är dock bara att jag har ett par saker jag skulle vilja ha kvar, som ligger på datorn som ju ej fungerar. Går det att på något sätt fixa och föra över det?

Ta ut din hdd med allt du vill ha kvar.
Koppla in den i en annan dator (tex hos en kompis)
(Om detta är din Win XP disk och ni får datorn ej att starta måste ni ändra startdisk i BIOS)

Sedan är det bara att gå till- Start -> den här datorn -> din HDD
Citera
2010-10-23, 15:34
Medlem
Tack, om man inte har/hittar windows-cd (är inte ens helt säker på att jag fick med en), går det att lösa på något annat sätt? Kan man kanske köpa en sådan cd, eller använda en ifrån någon annan windows-dator (funkar i så fall t.ex. en vista-cd, till en xp)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in