2010-10-23, 10:28
Medlem
Hej

Det r s att min dator helt pltslig, i gr, dog. Nr jag testade att starta den igen s kom det bara upp en svartgr bakgrund men det dr lilla vita strecket blinkandes i vnstra hrnet.
S jag stngde av den tills idag, men samma sak hnder nu.

Nr jag trycker p F8 fr att starta felskert lge eller liknande, s kommer bara ngon "boot device" meny upp, med bl.a. ngot "CDROM..." och ngot "SATA: ..."-val upp.
Som ni kanske mrker r jag ingen hacker precis, men lite hjlp skulle uppskattas.

Hur gr jag vidare?

Tack p frhand.
Citera
2010-10-23, 12:05
Medlem
Ingen?
Citera
2010-10-23, 13:10
Medlem
33 visningar och inget svar, hm...

Hur som, har kollat runt lite, och verkar kanske inte vara s mycket att spara, s funderar p att kpa ngon nytt..

Problemet r dock bara att jag har ett par saker jag skulle vilja ha kvar, som ligger p datorn som ju ej fungerar. Gr det att p ngot stt fixa och fra ver det?
Citera
2010-10-23, 14:26
Medlem
Hade samma problem en gng. Det som hnde var att min hdd (med windows) lg inte som 1a val i bios.

i bios gr du p ntt som heter (minns ej exakt) boot device priority, stter HDD som 1, drefter brukar folk ha CD p 2. Resten har inge betydelse.

Funkar inte detta s stoppa in cd skivan o flj anvisningarna tills du kommer fram till kommandoprompten.

Hr skriver du "FIXBOOT" och "FIXMBR"
*har med inlsning av / start av windows att gra om jag minns rtt.

Har inte anvnt XP p ett tag men minns problemen / mina lsningar. Det funka fr mig hoppas det gr detsamma fr dig
Citera
2010-10-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennryyy
Problemet r dock bara att jag har ett par saker jag skulle vilja ha kvar, som ligger p datorn som ju ej fungerar. Gr det att p ngot stt fixa och fra ver det?

Ta ut din hdd med allt du vill ha kvar.
Koppla in den i en annan dator (tex hos en kompis)
(Om detta r din Win XP disk och ni fr datorn ej att starta mste ni ndra startdisk i BIOS)

Sedan r det bara att g till- Start -> den hr datorn -> din HDD
Citera
2010-10-23, 15:34
Medlem
Tack, om man inte har/hittar windows-cd (r inte ens helt sker p att jag fick med en), gr det att lsa p ngot annat stt? Kan man kanske kpa en sdan cd, eller anvnda en ifrn ngon annan windows-dator (funkar i s fall t.ex. en vista-cd, till en xp)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in