Nu är jag inte hatare av djurrättsaktivister, även fast jag tycker det är en förolämpning att vissa tycker en ko är mer värd än en människa, men ska svara vad jag själv stör mig på.
Citat:
Ursprungligen postat av Vinstvittring
Är ni i så fall lika kritiska mot andra lite "enklare" fall där personer bryter mot lagen?
Det är inte själva lagbrottet som man stör sig på, det är det faktum att personerna som gör brottet anser sig ha rätt i att ha gjort det. Hade t.ex. en fortkörare haft samma inställning hade man ogillat honom lika mycket. Samma sak gäller t.ex. folk som saboterar för politiska mål. De utför ett brott och sedan sitter stolta över vad de gjort, kanske blir intervjuade. Tänk dig in samma scenario med en fortkörare:
"Du körde alltså för fort?"
"Ja, jag tycker det är fel att förbjuda det, så jag gjorde det som en protest, jag är politisk engagerad"
Citat:
Personer verkar i allmänhet känna sig personligen påhoppade när någon annan säger att de till exempel inte äter kött för att de inte vill stödja kött-industrin. "Ingen skall pracka på mig sina åsikter!"
Alla har en gräns för hur mycket de är beredda att göra för att minska djurens lidande. Att någon människa har gjort allt som är möjligt stämmer inte. Även om man är vegan bidrar man till att djur dör, eftersom med de matproduktionsmetoder som möjliggör billig mat, skördetröskor, bekämpningsmedel, etc. dödar djur (möss, insekter, sorkar, kaniner etc.). Tänk om en vegan prackas på att han minsann ska odla sina egna grödor och försiktigt skörda dem så inga myror dör i processen. Veganer brukar känna sig påhoppade när man påpekar detta. I grund och botten tror jag båda sidors känsla av påhopp beror på att man vill vara på "rätt sida".
Citat:
Sen skulle det vara intressant att höra vad ni tycker annars om hur djur får behandlas. Är djur en människas ägodel som denne får behandla hur som helst? Spelar det någon roll om djuren skall användas till mat, medicinsk forskning eller lyxvaror som päls?
Jag gillar Peter Singers (eller vad han heter) argument att djur ska behandlas väl eftersom de känner (smärta, känslor, etc.). Detta innebär då att man bör minska lidandet för djuren när de utsätts för det man behöver dem till. Främst gäller det saker som att djur bör vara frigående och slaktas med den metod som för närvarande är minst lidelsefull. Anledningen att Singers argument är så intressant är att det plockar bort allt svammel. Om en ko får gå fritt och sedan slaktas har den utsatts för mindre lidande än en utsläppt mink. Många djurrättsaktivister verkar applicera mänskliga behov på djur och verkar inte ha greppat att djur kan ha det bra eller dåligt på en rak skala. Det finns med andra ord inget "minken hade det svårt, men han var i alla fall fri!", utan det är en rak skala hur bra/dåligt minken hade det och högre tänkande/värderingar är något enbart människor har.
Djur bör användas i medicinsk forskning eftersom de är värda mindre än människor. De bör användas till kött eftersom det är praktiskt (blir svårt att ställa om för all sojabönstillverkning och all förlorad mat som bara duger som djurföda), ekonomiskt och gott, det har med andra ord många fördelar. Pälsindustrin bör inte förbjudas, då det hade dragit den "underground", dock tycker folk inte borde köpa det, då fördelarna är för små. Det är inte praktiskt (det är länge sedan man riskerade att dö på vintern utan en björnpäls), ekonomiskt (päls är dyrare an syntenmaterial). Jag inser dock att pälsindustrin aldrig kommer dö ut för än man hittat sätt att göra konstgjord päls, men det finns det ingen som kan göra något åt.