Citat:
När jag tog tag i mitt sparande och började bygga upp en aktieportfölj var Volvo det mest självklara valet, och har hela tiden utgjort mitt största innehav tillsammans med Investor, Peab och Skanska. Då jag strävar att försöka överträffa indexet OMXSPI så är det kanske motsägelsefullt att ha så pass indextunga bolag som Volvo och Investor i portföljen, men å andra sidan tror jag ju att de kommer att prestera så pass mycket bättre än många andra storbolag att de ändå hjälper mig i denna strävan ...
Det senaste året har varit väldigt trögt fram till nyligen, och visst har tanken slagit mig att pengarna kanske hade gjort större nytta nån annanstans. Men eftersom aktien mest handlades i sidled utan stora nedgångar så valde jag att behålla den, och nu släpper jag den inte även om jag självklart är medveten om att den kan komma att backa periodvis, inte minst pga vinsthemtagningar som kanske inleds redan i morgon, vem vet?
Det senaste året har varit väldigt trögt fram till nyligen, och visst har tanken slagit mig att pengarna kanske hade gjort större nytta nån annanstans. Men eftersom aktien mest handlades i sidled utan stora nedgångar så valde jag att behålla den, och nu släpper jag den inte även om jag självklart är medveten om att den kan komma att backa periodvis, inte minst pga vinsthemtagningar som kanske inleds redan i morgon, vem vet?
Alltid intressant att höra hur andra resonerar - det finns flera sätt att göra rätt, som vi alla vet.
Du har tilltalats av aktiens stryktålighet, stabilitet och trygghet och jag hoppade helt enkelt på när det råkade uppstå en tillfällig dipp, där jag kunde ösa in pengar.
Även om det sker stora vinshemtagningar, trot jag att VOLVO-aktien har bevisat sin styrka i så många år, att det kommer nya köpare på en gång. De senaste åren har ju varit fruktansvärt turbulenta, både inom världspolitiken och inom världsekonomin. Att VOLVO lyckats navigera i de senaste årens stormar, är imponerande.
Och avkastningen är det inget fel på heller.