2025-02-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Fabriken i Mexiko är avsedd för Sydamerika
För Volvo i Sydamerika har de redan en stor fabrik i Brasilien. Den nya fabriken de håller på att bygga i Mexiko är (eller var iaf innan) avsedd för att komplettera hela Nordamerika inkl. USA vad det gäller Volvos lastbilar:

Som meddelades den 11 april kommer fabriken att komplettera koncernens tillverkning i USA och bidra med ytterligare kapacitet för att stödja tillväxtplanerna för både Volvo Lastvagnar och Mack Trucks på de amerikanska och kanadensiska marknaderna samt Mack Trucks försäljning i Mexiko och Latinamerika.
https://www.volvogroup.com/se/news-a...monterrey.html

Sen har Volvo sagt i en kommentar att de behöver kapaciteten i den nya Mexiko-fabriken ändå för Kanada, Mexiko och Latinamerika https://www.placera.se/placera/teleg...r-fast-di.html
Citera
2025-02-14, 21:35
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Volvo är ett smycke som förgyllt min portfölj i över 10 år!

Har fått mer utdelningar än vad aktierna köptes för och de står i all time high nu.

Såg att En i styrelsen Mertz köpte runt 4200 aktier till 326kr . Okej personen har råd men hade hon inte varit smartare o handlat dem i november?
Citera
2025-02-14, 21:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Såg att En i styrelsen Mertz köpte runt 4200 aktier till 326kr . Okej personen har råd men hade hon inte varit smartare o handlat dem i november?

Jo men så kan man ju alltid resonera
Citera
2025-02-14, 21:40
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jo men så kan man ju alltid resonera

Drabbar ingen fattig 😂. Men om det nu är en I styrelsen o ledningen kan man ju tyckte så för Volvo B låg väl på 270kr då.
Citera
2025-02-15, 10:08
Medlem
1871s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Jag skulle hålla mig ifrån detta bolag.
Oj så fel du hade, som jag skrev samma dag så var det ett ypperligt köpläge.
Citera
2025-02-17, 09:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Har inte ansett mig som expert, bara fundamentalt normal info. Vet skillnad mellan lastvagnar och cars. Förstår att du är positiv till bolaget, men ofta sticker det i ögonen om någon motsäger dina åsikter. Det finns en anledning till varför kursen är där den är. Bolaget är en ”value trap” och inget som man bör äga aktier i på lång sikt.

Just Volvo är och har varit en aktie som man ska äga just kåbgsiktigt. Jämför med den andra folkaktien Telia så åker ju Volvo i åttor runt Telia.
Citera
2025-02-17, 12:57
Medlem
Adelsdams avatar
Det är kul att det går bra för Volvo. Jag vet inte varför jag aldrig känt mig sugen att köpa akiten men man har ångrat sig några gånger nu. Om man ska leta efter potentiella problem är Geelys ägande något som man måste vara medveten om. Att ha kineser som tunga ägare kan vara problematiskt framöver, så man får hoppas att Geely fortsätter att sälja.
Citera
2025-02-18, 15:50
Medlem
Jaha, det här var ju trevligt.
Jag klev på när komponenentbristen var akut.
Och sen blev det åka av 😎 Som det var tänkt.
De senaste åren har det bjudits på två falska undergångsscenarion: Covid och invasionen av Ukraina.
Kurser störtdök och vi som inte trodde på Armageddon, shoppade loss.
Volvoaktien har nog inte klättrat klart.
Jag är ingen expert men jag tror den ska upp en femtiolapp till...
Citera
2025-02-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha, det här var ju trevligt.
Jag klev på när komponenentbristen var akut.
Och sen blev det åka av 😎 Som det var tänkt.
De senaste åren har det bjudits på två falska undergångsscenarion: Covid och invasionen av Ukraina.
Kurser störtdök och vi som inte trodde på Armageddon, shoppade loss.
Volvoaktien har nog inte klättrat klart.
Jag är ingen expert men jag tror den ska upp en femtiolapp till...
Med tiden min vän, med tiden. Och säkert mycket mer där till.
Citera
2025-02-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Med tiden min vän, med tiden. Och säkert mycket mer där till.

Ja den här guldklimpen släpper jag inte i första taget.
Tror du att den tar sig över 400-strecket?

VOLVOs framtida relation till Sveriges militär och NATO, tycker jag är spännande.

Vi är ju i startgroparna till upprustning, och frågan är hur och när VOLVO kan serva det militärindsutriella komplexet. Jag kan egentligen inte ett dugg om sådant här, jag går på intuition.
Men jag gissar att VOLVO-aktien kan växa ordentligt, med hjälp av militärkontrakt, statsbidrag osv.

Om VOLVO blir en aktör på den militära marknaden, kommer aktien att växa ordentligt...

Den som lever får se.
Citera
2025-02-18, 19:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja den här guldklimpen släpper jag inte i första taget.
Tror du att den tar sig över 400-strecket?

VOLVOs framtida relation till Sveriges militär och NATO, tycker jag är spännande.

Vi är ju i startgroparna till upprustning, och frågan är hur och när VOLVO kan serva det militärindsutriella komplexet. Jag kan egentligen inte ett dugg om sådant här, jag går på intuition.
Men jag gissar att VOLVO-aktien kan växa ordentligt, med hjälp av militärkontrakt, statsbidrag osv.

Om VOLVO blir en aktör på den militära marknaden, kommer aktien att växa ordentligt...

Den som lever får se.

När jag tog tag i mitt sparande och började bygga upp en aktieportfölj var Volvo det mest självklara valet, och har hela tiden utgjort mitt största innehav tillsammans med Investor, Peab och Skanska. Då jag strävar att försöka överträffa indexet OMXSPI så är det kanske motsägelsefullt att ha så pass indextunga bolag som Volvo och Investor i portföljen, men å andra sidan tror jag ju att de kommer att prestera så pass mycket bättre än många andra storbolag att de ändå hjälper mig i denna strävan ...

Det senaste året har varit väldigt trögt fram till nyligen, och visst har tanken slagit mig att pengarna kanske hade gjort större nytta nån annanstans. Men eftersom aktien mest handlades i sidled utan stora nedgångar så valde jag att behålla den, och nu släpper jag den inte även om jag självklart är medveten om att den kan komma att backa periodvis, inte minst pga vinsthemtagningar som kanske inleds redan i morgon, vem vet?
Citera
2025-02-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
När jag tog tag i mitt sparande och började bygga upp en aktieportfölj var Volvo det mest självklara valet, och har hela tiden utgjort mitt största innehav tillsammans med Investor, Peab och Skanska. Då jag strävar att försöka överträffa indexet OMXSPI så är det kanske motsägelsefullt att ha så pass indextunga bolag som Volvo och Investor i portföljen, men å andra sidan tror jag ju att de kommer att prestera så pass mycket bättre än många andra storbolag att de ändå hjälper mig i denna strävan ...

Det senaste året har varit väldigt trögt fram till nyligen, och visst har tanken slagit mig att pengarna kanske hade gjort större nytta nån annanstans. Men eftersom aktien mest handlades i sidled utan stora nedgångar så valde jag att behålla den, och nu släpper jag den inte även om jag självklart är medveten om att den kan komma att backa periodvis, inte minst pga vinsthemtagningar som kanske inleds redan i morgon, vem vet?
...och medans får man en fin direktavkastning. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in