2011-02-23, 12:42
Medlem
patrikgbgs avatar
Jag förstår inte varför de inte tog upp teorin på SVT igår om att det var CP men att han egentligen var ute efter någon annan. Det visades en dokumentär om det för några år sedan på SVT där han Cedergren, eller vad han hetter sa att han stod på motsatt sida gatan och såg hela förloppet?

Har den teorin helt försvunnit? Det verkar väl ändå vara den mest sannorlika?
Citera
2011-02-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebazalm
Det är så vagt att det skulle vara Pettersson, finns inte mycket som talar för att det är det. Förutom hennes vittnesmål som man inte kan godta som korrekt då hon fått förhandsinformation.

Man kan dock inte utgå ifrån att Lisbeths vittnesmål och utpekande är INKORREKT.

Lisbeth Palme är/var ingen uteliggarhora med grava alkoholproblem.Hennes anseende var och är relativt högt.Att hon skulle tagit fel så grovt som vissa påstår..helt utan andra bevis än spekulationen i sig självt..i upprepade rättegångar under ed och att hon aldrig svävat på målet överhuvudtaget..talar INTE för att hon sett fel,eller minns fel.

Tvärtom.
Citera
2011-02-23, 12:43
Medlem
CapsLockss avatar

Och för att späda på lite mer konspirationsvätska så kom J.G´s första roman om Carl Hamilton ut 1986 (Coq rouge)

Fler romaner i serien följde med titlarna. I nationens intresse, Den hedervärde mördaren, bland flera.
Citera
2011-02-23, 12:44
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daimster
Jo, när jag tänker efter kan jag förstås det. Ser att jag får massa mail att svara på hur som helst.

Först fakta:
En person som stämmer exakt in på profilen av Leif GW
En person som inte drar sig för att ta till våld för att alltid "vinna"
En person vars liv Palme var på väg att ödelägga
En person som hade ett starkt personligt motiv
En person vars genuina hat mot Palme och hans familj fortfarande blossar upp vid intervjuer
En person som behövde sätta en kula i både Olof och Lisbet (för hon hade känt igen hans ansikte om hon vänts sig om). Nu hade han sån tur att Lisbet föll framåt och aldrig ser honomn trots att hon överlever.

Hörsägen:
En bekant på SÄPO sa på fyllan 1998 att det fanns ett spår kring en "känd svensk" som hade en hel del substans. "kändisen" påstås ha funnits på platsen, saknade alibi, det fanns flera indikationer på att han planerat mordet och antingen varit med som "spanare" eller kanske även höll i vapnet själv. Men det sista fanns inga bevis för och pga av att personen är känd och sitter på mycket makt ville ingen gå vidare med detta (dessutom fanns grupper inom SÄPO med starkt Palme hat så alla verkade inte intresserade av att lösa mordet). Och om jag förstod det hela rätt hade SÄPO en egen parallell utredning. Detta spår behöver alltså inte ingå i den officiella utredningen.

Jag fick inget namn men "fakta" + "hörsägen" pekar på en person: Jan Guillou. Och under programmet fick jag för mig att Leif GW kanske har hört samma historia. Eller varför nämner han att Jan Guillou inte har alibi för mordkvällen helt plötsligt?

Ursäkta men det där låter ju helstolligt. Varför skulle Jan Guillou ha skjutit Palme? Jag kan ju iofs ha missat något men hatade han verkligen Palme och på vilket sätt höll Palme på att ödelägga Guillous liv?

Jag har förvisso hört talas om Harwardaffären och IB känner väl de flesta till men ledde de historierna verkligen till att Guillou hatade Palme såpass mycket att han slutligen tog livet av honom? Det låter ju faktiskt rätt befängt.
Senast redigerad av Cineasten 2011-02-23 kl. 12:48.
Citera
2011-02-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Jag förstår inte varför de inte tog upp teorin på SVT igår om att det var CP men att han egentligen var ute efter någon annan. Det visades en dokumentär om det för några år sedan på SVT där han Cedergren, eller vad han hetter sa att han stod på motsatt sida gatan och såg hela förloppet?

Har den teorin helt försvunnit? Det verkar väl ändå vara den mest sannorlika?

Den magra bevisning som finns i fallet Palme pekar emot Christer Petterson.Det stämmer.
Citera
2011-02-23, 12:46
Medlem
sebazalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Man kan dock inte utgå ifrån att Lisbeths vittnesmål och utpekande är INKORREKT.

Lisbeth Palme är/var ingen uteliggarhora med grava alkoholproblem.Hennes anseende var och är av relativt högt anseende.Att hon skulle tagit fel så grovt som vissa påstår..helt utan andra bevis än spekulationen i sig självt..i upprepade rättegångar under ed och att hon aldrig svävat på målet överhuvudtaget..talar INTE för att hon sett fel,eller minns fel.

Tvärtom.

Hur kommer det sig isf att hon har sagt olika saker vid dom tillfällena. Åter igen "vältränad och smidig" och "alkoliserad, haltande" hon rättade till och med förhöret efter det skrivits och undertecknade som korrekt. Förklaring på detta?
Citera
2011-02-23, 12:47
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ursäkta men det där låter ju helstolligt. Varför skulle Jan Guillou ha skjutit Palme? Jag kan ju iofs ha missat något men hatade han verkligen Palme och på vilket sätt höll Palme på att ödelägga Guillous liv?

http://kajpacha.blogspot.com/2009/08/jan-guillou-pratade-sommaren-ut.html
Citera
2011-02-23, 12:48
Medlem
Jag skulle bara vilja flika med nåt jag tycker är intressant.

Palme och Lisbeth var ju på väg till T-banan när han sköts. Kan ni tänka er paret Reinfeldt åka tunnelbana utan livvakter en fredagskväll vid halv tolvtiden?

Självklart inte. Men vad är det som har hänt? Var det bara så att man inte förstod att det var farligt innan något hände, eller var Sverige så mycket tryggare för 25 år sedan?
Citera
2011-02-23, 12:50
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den magra bevisning som finns i fallet Palme pekar emot Christer Petterson.Det stämmer.

Men nu menar jag inte den bevisning som finns utan att han faktiskt blev utpekad av en person som både kunde ge motiv till händelsen samt att han såg mordet. Sigge Cedergren tror jag han hette. Tror även det är denna dokumentären, http://svt.se/2.53606/1.543141/jag_sag_mordet_pa_palme
Citera
2011-02-23, 12:51
Medlem
TilleyHats avatar
Jag är intresserad av förhöret med Lisbet Palme i tingsrätten. Någon som vet var jag kan hitta rättegångsutskriften på nätet?
Citera
2011-02-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebazalm
Hur kommer det sig isf att hon har sagt olika saker vid dom tillfällena. Åter igen "vältränad och smidig" och "alkoliserad, haltande" hon rättade till och med förhöret efter det skrivits och undertecknade som korrekt. Förklaring på detta?

Mig veterligen har hon aldrig i rättegång under ed uppvisat någon som helst sorts tvekan..någon gång.

Hon har entydigt och helt kategoriskt pekat ut Petterson som gärningsmannen.Detta är fakta.

Hon har än till denna dag aldrig ändrat sin uppfattning.Enligt Lisbeth Palme är Christer Petterson gärningsmannen..oavsett om han klarade sig undan i hovrätten(han fälldes dock i tingsrätten,något som verkar glömmas bort emellanåt).

Förklaring på detta?

Påstår du att Lisbeth Palme ljuger och förvanskar sanningen med berått mod?
Citera
2011-02-23, 12:52
Medlem
Palahniuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Jag skulle bara vilja flika med nåt jag tycker är intressant.

Palme och Lisbeth var ju på väg till T-banan när han sköts. Kan ni tänka er paret Reinfeldt åka tunnelbana utan livvakter en fredagskväll vid halv tolvtiden?

Självklart inte. Men vad är det som har hänt? Var det bara så att man inte förstod att det var farligt innan något hände, eller var Sverige så mycket tryggare för 25 år sedan?

Sverige har förändrats, sedan var Palme dumdristig ur säkerhetssynpunkt och väldigt jordnära. Han åkte en skitbil, bodde i Vällingby (innan han flyttade till gamla stan) och åkte gärna tunnelbana.

Det finns punkter som visar tydligt att CP är mördaren. Framförallt LP vittnesmål och hennes säkerhet. Man glömmer inte ett ansikte som dödar ens man, det återkommer varenda förbannade natt.

1, LP var helt säker på att Pettersson var mördaren. Enligt tingsrätten var hennes vittnesmål "mycket övertygande." Varför skulle hon inte kunna peka ut mördaren som stod 1 meter ifrån henne?

2, Ett vittne satt i sin bil utanför biografen Grand och väntade vid mordnatten. Han kunde strax före 23.00, strax innan föreställningen slutade, iaktta en man som stod utanför biografen. Under minst tio minuter fortsatte han att iaktta mannen som gick fram och tillbaka. Vittnet fann mannen obehaglig och låste bildörren. För tingsrätten uppgav vittnet att han var mycket säker, "otroligt likt", på att Pettersson var identisk med mannen utanför Grand. Enligt hovrätten var mannens identifiering av Pettersson mycket tillförlitlig och att detta starkt talar för att det var Pettersson som befann sig utanför Grand.

3, Efter att paret Palme lämnat Grand och var på väg mot Kungsgatan passerade de en gatukiosk. Kioskägaren såg paret Palme passera samt en man som kom gående cirka 10 meter efter dem. Kioskägaren lämnade dessa uppgifter till polisen redan dagen efter mordet. I en gruppkonfrontation 1989 pekade kioskägaren ut Christer Pettersson som den man som följde efter paret Palme. Enligt tingsrätten bidrar mannens uppgifter till en samlad bedömning att Christer Pettersson följde efter paret Palme sedan de lämnat Grand.

4, Pettersson har inte alibi för mordet men har försökt få andra att ge honom ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in