Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Kan du inte säga vem du tror är mördaren?? Jag är nyfiken!
Jo, när jag tänker efter kan jag förstås det. Ser att jag får massa mail att svara på hur som helst.
Först fakta:
En person som stämmer exakt in på profilen av Leif GW
En person som inte drar sig för att ta till våld för att alltid "vinna"
En person vars liv Palme var på väg att ödelägga
En person som hade ett starkt personligt motiv
En person vars genuina hat mot Palme och hans familj fortfarande blossar upp vid intervjuer
En person som behövde sätta en kula i både Olof och Lisbet (för hon hade känt igen hans ansikte om hon vänts sig om). Nu hade han sån tur att Lisbet föll framåt och aldrig ser honomn trots att hon överlever.
Hörsägen:
En bekant på SÄPO sa på fyllan 1998 att det fanns ett spår kring en "känd svensk" som hade en hel del substans. "kändisen" påstås ha funnits på platsen, saknade alibi, det fanns flera indikationer på att han planerat mordet och antingen varit med som "spanare" eller kanske även höll i vapnet själv. Men det sista fanns inga bevis för och pga av att personen är känd och sitter på mycket makt ville ingen gå vidare med detta (dessutom fanns grupper inom SÄPO med starkt Palme hat så alla verkade inte intresserade av att lösa mordet). Och om jag förstod det hela rätt hade SÄPO en egen parallell utredning. Detta spår behöver alltså inte ingå i den officiella utredningen.
Jag fick inget namn men "fakta" + "hörsägen" pekar på en person: Jan Guillou. Och under programmet fick jag för mig att Leif GW kanske har hört samma historia. Eller varför nämner han att Jan Guillou inte har alibi för mordkvällen helt plötsligt?