2011-02-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
De som sitter inne med färsk statistik: Hur stor är uppklarningsprocenten för denna typ av mord?

Att mordet fortfarande är ouppklarat tycker jag talar en del för att det var ett proffsjobb. Inte ens de 50 miljonerna i belöning har lett någonstans.

AA som det talas om en del i tråden, är det ex-polisen som numera är riksdagsman?

Mordet kommer aldrig att klaras upp i rent juridisk mening.Det är 100% säkert.Lisbeth Palme kommer ALDRIG att ändra sitt vittnesmål,och därmed förfaller hela saken.

Det kommer heller ALDRIG att klaras upp utanför lagrummet.Hela fallet är numera av sådan art att även om den riktiga mördaren skulle bekänna på sin dödsbädd,så skulle det alltid finnas rimligt tvivel kvar ändå.

Personligen har jag jävligt svårt för något som inte direkt inbegriper ett ändrat vittnesmål från Lisbeth Palme..det ENDA verkliga vittnet.Hon kommer aldrig att ändra sig..hon har med vad hon upplever 100,00% säkerhet pekat ut Christer Petterson som mördaren,och inget motbevisning värd namnet har presenterats.

Jag TROR att Petterson var den klåpare som tryckte på avtryckaren sista Feb 1986.Jag baserar den tron på vittnesmålet från det enda vittnet..och någon bevisning bättre än det kommer vi aldrig att få..någon av oss.

Allt utöver detta är spekulationer.
Citera
2011-02-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Vem har sagt att han gjorde det?

GW påstod detta hårresande igår.
Citera
2011-02-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daimster
Någon privatspanare här ute?

Som inte är rädd för att tipsa polisen?

Jag har sedan en tid varit ganska säker på vem mördaren är. Men aldrig sagt något. Inget skulle tro på teorin och personen som gjort dådet är ingen man vill ha till fiende.

Men, till min stora förvåning, nämner Leif GW personen vid namn på SVT igår. Är detta bara en slump eller gör han så medvetet för att se om någon vågar ta upp detta spår?

PS
Ber om ursäkt för att 99% av er inte fattar vad jag menar. Men jag hoppas helt enkelt att någon sitter på liknande information och tar detta vidare. Själv är jag inte intresserad av det.

Kan du inte säga vem du tror är mördaren?? Jag är nyfiken!
Citera
2011-02-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdboerje
Ursäkta men i alla fall min världsbild är inte uppdelad i två diametralt motsatta bitar, där vittnen har helt rätt eller helt fel eller där mördare är helt perfekta eller totalt inkompetenta. En van yrkesmördare kanske hade dödat LP, men innebär det att mördaren var ett fyllo? Hur skulle scenariot bli om man tänker sig en god skytt, som sannolikt aldrig kallblodigt mördat någon tidigare och som sannolikt är j-t nervös? Tja, enligt mig, ungefär som mordet på OP gick till.

Visst KAN det föreligga såsom i ditt resonemang.Allt är möjligt under solen förmodar jag.
Är det ett TROLIGT scenario dock?
Knappast va?En person med sådan förfinad kunskap att han kan skjuta Olof Palme på detta veritabla mästervis rakt genom kotpelaren..är inte direkt typen som blir så overkligt nervös i nästa sekund att han missar att döda den helt försvarslösa Lisbeth Palme..på mindre än en meters avstånd.

Skottet emot Olof är alltså ett beräknande skott,utfört med stor precision och skicklighet av en person som tänkt ut detta långt i förväg och som utför denna del av "operationen" med närmast osviklig precision.Han skall alltså helt ändra mentala setuppen på mindre än ett par sekunder och fatalt missa det enkla skottet..alternativt skotten om de behövdes..emot Lisbeth?

Det går inte ihop.Det funkar inte logiskt.Kall beräknande mördare i ena sekunden.Värsta nervösa klåparen i nästa.Det resonemanget håller inte ihop...inte för mig vartfall.
Citera
2011-02-23, 12:18
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mordet kommer aldrig att klaras upp i rent juridisk mening.Det är 100% säkert.Lisbeth Palme kommer ALDRIG att ändra sitt vittnesmål,och därmed förfaller hela saken.

Det kommer heller ALDRIG att klaras upp utanför lagrummet.Hela fallet är numera av sådan art att även om den riktiga mördaren skulle bekänna på sin dödsbädd,så skulle det alltid finnas rimligt tvivel kvar ändå.

Personligen har jag jävligt svårt för något som inte direkt inbegriper ett ändrat vittnesmål från Lisbeth Palme..det ENDA verkliga vittnet.Hon kommer aldrig att ändra sig..hon har med vad hon upplever 100,00% säkerhet pekat ut Christer Petterson som mördaren,och inget motbevisning värd namnet har presenterats.

Jag TROR att Petterson var den klåpare som tryckte på avtryckaren sista Feb 1986.Jag baserar den tron på vittnesmålet från det enda vittnet..och någon bevisning bättre än det kommer vi aldrig att få..någon av oss.

Allt utöver detta är spekulationer.

Tacka fan för att Bettan pekade ut Pettersson!
Hon hade ju redan fått reda på att han var misstänkt samt att han var missbrukare
Lille Sten W försåg Bettan med ALL fortlöpande information under den första tiden, vilket borde ha anmälts som tjänstefel vilket det inte gjordes.
Lejoninnan som efterträdde Sten var ju inte mycket bättre hon som backade upp bögen Ebbe Carlsson`s sagor, du kanske har glömt alla turer som inte redovisades i programmet i går.
Att Bettan tror sig kunna peka ut rätt GM är alltså inte ett dugg konstigt eftersom hon redan var påverkad av all den information som hon hon hade fått, därav hennes numer välciterade mening att hon mycket väl kunde peka ut vilken av personerna som var missbrukare.
Citera
2011-02-23, 12:22
Medlem
Citat:
Någon privatspanare här ute?

Som inte är rädd för att tipsa polisen?

Jag har sedan en tid varit ganska säker på vem mördaren är. Men aldrig sagt något. Inget skulle tro på teorin och personen som gjort dådet är ingen man vill ha till fiende.

Men, till min stora förvåning, nämner Leif GW personen vid namn på SVT igår. Är detta bara en slump eller gör han så medvetet för att se om någon vågar ta upp detta spår?

PS
Ber om ursäkt för att 99% av er inte fattar vad jag menar. Men jag hoppas helt enkelt att någon sitter på liknande information och tar detta vidare. Själv är jag inte intresserad av det.

Du säger sålunda att 50 Miljoner pix inte intresserar dig?

Du får ursäkta..men det låter onekligen något ologiskt.
Citera
2011-02-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Kan du inte säga vem du tror är mördaren?? Jag är nyfiken!

Jo, när jag tänker efter kan jag förstås det. Ser att jag får massa mail att svara på hur som helst.

Först fakta:
En person som stämmer exakt in på profilen av Leif GW
En person som inte drar sig för att ta till våld för att alltid "vinna"
En person vars liv Palme var på väg att ödelägga
En person som hade ett starkt personligt motiv
En person vars genuina hat mot Palme och hans familj fortfarande blossar upp vid intervjuer
En person som behövde sätta en kula i både Olof och Lisbet (för hon hade känt igen hans ansikte om hon vänts sig om). Nu hade han sån tur att Lisbet föll framåt och aldrig ser honomn trots att hon överlever.

Hörsägen:
En bekant på SÄPO sa på fyllan 1998 att det fanns ett spår kring en "känd svensk" som hade en hel del substans. "kändisen" påstås ha funnits på platsen, saknade alibi, det fanns flera indikationer på att han planerat mordet och antingen varit med som "spanare" eller kanske även höll i vapnet själv. Men det sista fanns inga bevis för och pga av att personen är känd och sitter på mycket makt ville ingen gå vidare med detta (dessutom fanns grupper inom SÄPO med starkt Palme hat så alla verkade inte intresserade av att lösa mordet). Och om jag förstod det hela rätt hade SÄPO en egen parallell utredning. Detta spår behöver alltså inte ingå i den officiella utredningen.

Jag fick inget namn men "fakta" + "hörsägen" pekar på en person: Jan Guillou. Och under programmet fick jag för mig att Leif GW kanske har hört samma historia. Eller varför nämner han att Jan Guillou inte har alibi för mordkvällen helt plötsligt?
Citera
2011-02-23, 12:29
Medlem
Citat:
Du säger sålunda att 50 Miljoner pix inte intresserar dig?

Du får ursäkta..men det låter onekligen något ologiskt.

Jag uppfyller inte kriterierna för att kunna få några pengar. Dessutom sitter jag inte på bevis som fungerar i en rättegång.
Citera
2011-02-23, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Tacka fan för att Bettan pekade ut Pettersson!
Hon hade ju redan fått reda på att han var misstänkt samt att han var missbrukare
Lille Sten W försåg Bettan med ALL fortlöpande information under den första tiden, vilket borde ha anmälts som tjänstefel vilket det inte gjordes.
Lejoninnan som efterträdde Sten var ju inte mycket bättre hon som backade upp bögen Ebbe Carlsson`s sagor, du kanske har glömt alla turer som inte redovisades i programmet i går.
Att Bettan tror sig kunna peka ut rätt GM är alltså inte ett dugg konstigt eftersom hon redan var påverkad av all den information som hon hon hade fått, därav hennes numer välciterade mening att hon mycket väl kunde peka ut vilken av personerna som var missbrukare.

INGET av vad du säger motbevisar dock utpekningen som sådan av Petterson.De omöjligör ett juridiskt fällande,men knappast något annat.
Vidare,vad hjälper ditt ifrågasättande av Lisbeths vittnesmål?
Ingenting,eller påstår du att du med bestämdhet kan bevisa att Lisbeth tagit fel i sitt vittnesmål?

Du kan inte det.Du vet INTE om hon har pekat ut rätt mördare,även om du av någon outgrundlig anledning väljer att tro att hon så fatalt lyckats peka ut helt fel person.
Jag hoppas inte att du påstår att vi skall tro mera på dig..utan bevis..än det enda vittnet som kan identifiera mördaren?

Gör du det så är du inte riktigt klok.
Citera
2011-02-23, 12:38
Medlem
Citat:
Jag uppfyller inte kriterierna för att kunna få några pengar. Dessutom sitter jag inte på bevis som fungerar i en rättegång.

Bevis som inte fungerar i en rättegång är tyvärr inga bevis.

Sorry to burst your bubble.
Citera
2011-02-23, 12:38
Medlem
sebazalms avatar
Citat:
INGET av vad du säger motbevisar dock utpekningen som sådan av Petterson.De omöjligör ett juridiskt fällande,men knappast något annat.
Vidare,vad hjälper ditt ifrågasättande av Lisbeths vittnesmål?
Ingenting,eller påstår du att du med bestämdhet kan bevisa att Lisbeth tagit fel i sitt vittnesmål?

Du kan inte det.Du vet INTE om hon har pekat ut rätt mördare,även om du av någon outgrundlig anledning väljer att tro att hon så fatalt lyckats peka ut helt fel person.
Jag hoppas inte att du påstår att vi skall tro mera på dig..utan bevis..än det enda vittnet som kan identifiera mördaren?

Gör du det så är du inte riktigt klok.

Det är så vagt att det skulle vara Pettersson, finns inte mycket som talar för att det är det. Förutom hennes vittnesmål som man inte kan godta som korrekt då hon fått förhandsinformation.
Citera
2011-02-23, 12:41
Medlem
En vapenfråga:

Är både pipa och body märkta med samma nummer på en S&W M 0.357?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in