Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-31, 21:01
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Förhöret med IM två veckor efter mordet:

IM. Det var alltså ett sällskap på 5-7 personer. De fortsatte ju ner mot Wenner-Gren center eller vad det heter.

Var var de någonstans när det hände då?

IM. De måste ha hunnit, jag törs inte svara på det, men tio femton meter därifrån.

F. Vad gjorde de efter?

IM. Det törs jag inte svara på för jag försökte hålla ögonen på den här killen som sköt.
Han rörde sig så lugnt, så att, som jag uppfattar det, släpper jag honom med ögonen kommer jag aldrig att uppfatta honom något mer”

Om denna version är riktig:

Tio femton meter betyder att de hunnit up till annonspelaren ungefär. Dessutom har vi AB som befinner sig ungefär mittemellan gänget och mordplatsen.

Det fanns uppenbarligen en viss risk att IM skulle tappa bort mördaren om han varit ofokuserad.

Möjligen ett par personer ur detta gäng som är de - som av vissa vittnen upplevdes vara först på plats.

btw: enligt "sista kontraktet" bodde hit-mannen på wennergren center.
Citera
2019-10-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
btw: enligt "sista kontraktet" bodde hit-mannen på wennergren center.
Ja, jag vill minnas det. Strategiskt. Även om jag tappat tron på sydafrikaspåret en del, så var filmen sevärd. Tyckte jag då i alla fall.

Men:
Ser nu när jag ska friska upp minnet att filmen var betydligt rörigare än så.
Ja satt förmodligen och sov.

Wenner-Gren center ligger dock fortfarande vid Norrtull, det kan jag svära på...😀
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-31 kl. 21:38.
Citera
2019-10-31, 21:24
Medlem
hehehos avatar
OM cia's paramilitaries:
https://gregwagnersite.files.wordpress.com/2017/10/the-cowboys-of-jmwave1.pdf
Citera
2019-10-31, 23:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det där grekiska vittnet som förhördes redan på mordnatten. Vad vet vi om det? Var uppehöll sig han vid skotten?
Citera
2019-10-31, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ni som är duktiga på att uppskatta tider, vilken tid anser ni att Skandiamannen ska ha klivit ut från Skandia och om han gick i rask takt för att kunna skjuta OP beräknad mordtid 23,21,30?
En rask promenad utan uppehåll bör ha tagit runt en halv minut. 23.21 är alltså svaret, men frågan är i allra högsta grad hypotetisk. Han har inte gjort det.
Citera
2019-11-01, 01:59
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
En rask promenad utan uppehåll bör ha tagit runt en halv minut. 23.21 är alltså svaret, men frågan är i allra högsta grad hypotetisk. Han har inte gjort det.

Man går ledigt mellan Skandias utgång och hörnet på fjorton sekunder. Är man snabb hinner man ta fram och ladda en revolver på 25 till. Är revolvern laddad behöver man bara ta fram den, det kanske tar tio, om man har den i en liten väska. Personligen skulle jag gått fram till det upplysta fönstret, för att se bättre, med ryggen åt paret, därefter gått ikapp.

Men detta är hypotetiskt, eftersom han inte gjort det.
Senast redigerad av SGDF 2019-11-01 kl. 02:02.
Citera
2019-11-01, 06:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Förhöret med IM två veckor efter mordet:

IM. Det var alltså ett sällskap på 5-7 personer. De fortsatte ju ner mot Wenner-Gren center eller vad det heter.

Var var de någonstans när det hände då?

IM. De måste ha hunnit, jag törs inte svara på det, men tio femton meter därifrån.

F. Vad gjorde de efter?

IM. Det törs jag inte svara på för jag försökte hålla ögonen på den här killen som sköt.
Han rörde sig så lugnt, så att, som jag uppfattar det, släpper jag honom med ögonen kommer jag aldrig att uppfatta honom något mer”

Om denna version är riktig:

Tio femton meter betyder att de hunnit up till annonspelaren ungefär. Dessutom har vi AB som befinner sig ungefär mittemellan gänget och mordplatsen.

Det fanns uppenbarligen en viss risk att IM skulle tappa bort mördaren om han varit ofokuserad.

Möjligen ett par personer ur detta gäng som är de - som av vissa vittnen upplevdes vara först på plats.

Ja det här är smått fantastiskt. Det ungdomsgäng som IM talade om har ingen riktigt brytt sig om eftersom ingen trodde att det fanns folk så oerhört nära.

Tror någon eller några av dessa ungdomar kan bidra med viktiga pusselbitar.

Eftersom de gick förbi GM sekunder före skotten är det inte omöjligt att de kan lämna ett bra signalement.
Citera
2019-11-01, 06:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja jag tror Palmeutredarna nu har förhört någon ut av ungdomsgänget, som har sett GM på plats före mordet och Stig Engström efter mordet. Jag tror ungdomsgänget var ca 10-15 meter norr om Götabanken när skotten föll. Anders Björkman trodde ungdomsgänget var hans kollegor som gick norrut från Götabanken utan att bry sig om honom (FUP 113) och gick därför söderut bakom makarna Palme som mötte GM vid Dekorima butiken.

Ja det har du rätt i. Intressant tanke. AB verkar generellt desorienterad och ser egentligen inte mycket tycks det. GM, ungdomsgänget, SE, andra flanörer, hans egna arbetskamrater...Allt flyter ihop - och så plötsligt "ett sällskap".
Citera
2019-11-01, 06:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Varför tror du HJ och hans passagerare var på plats innan innan SE kom dit ? Grabben och den unga ljushåriga flickan, Stig Engström såg (FUP 44 och FUP 53) var inte Stefan Glantz och Anna Hage.

Ja, ungdomsgänget försökt sig på konstgjord andning och hjärtmassage (FUP 331 och 338) strax innan Hans Johanssons passagerare kom dit och vände Olof i framstupa/sidoläge (FUP 329) Det var därför Stig Engström såg Olof ligga på rygg, när han kom dit.

Ja jag tror nog egentligen ingenting i detta oklara läge.

Om två andra ungdomar än AH/SG försökte rädda livet på Palme sekunderna innan HJ stannade med taxin vid trottoaren så är det ju en helt ny aldrig någonsin beskriven berättelse om Palmemordet.

Man behöver få fundera lite på saken.😊

Det är nog, tror även jag, det tidigare bortrationaliserade ungdomsgänget som nu träder tillbaka in på scenen.

Det har alltid varit en faktor X i pusslet kring mordplatsen.

Hoppas ungdomarna såg något väsentligt.
Citera
2019-11-01, 06:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
När Svarten dog har folk vågat prata.

Ja det tycks åtminstone vara så att vi nu får en utvidgad och mer korrekt bild av skeendet vid mordplatsen.

Oavsett Svarten kan det vara så att några som tigit i 33 år nu vågar framträda.

Jag tror att jag tidigare skrivit till dig att Svarten åtminstone hade en profil som gjorde honom tänkbar som inhyrd GM. Iskall psykopat som utan tvekan använde grovt våld.

Att han skulle ha agerat ensam ser jag inte som troligt. Han hade ju inget objektivt skäl att attackera Palme.

Däremot var han en välkänd våldsverkare. Den/de som ville mörda Palme kan ha fastnat för Svarten trots hans allmänna stökighet.

Karln framstår som en slumpgenerator. Det kunde liksom hända lite vadsomhelst vilket i så fall skulle äventyra hela operationen.

Men det finns fler kandidater. Personligen tror jag att den långa utredningen efter 33 år svept in så många personer i listorna att GM:s namn finns där - men ingen har kommit på tanken att det kan vara han.

Det måste finnas en rimlig kontext där denne mans rörelser blir logiska. Och den kontexten är fortfarande okänd.

Om det var en hantlangare till någon mindre nogräknad regim någonstans i världen så blir det oerhört svårt/ omöjligt.

Det är ju inte så att alla guns for hire är registrerade av myndigheterna i väst. Det är väl snarare tvärtom med tanke på det yrke vi talar om.
Citera
2019-11-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det tycks åtminstone vara så att vi nu får en utvidgad och mer korrekt bild av skeendet vid mordplatsen.

Oavsett Svarten kan det vara så att några som tigit i 33 år nu vågar framträda.

Jag tror att jag tidigare skrivit till dig att Svarten åtminstone hade en profil som gjorde honom tänkbar som inhyrd GM. Iskall psykopat som utan tvekan använde grovt våld.

Att han skulle ha agerat ensam ser jag inte som troligt. Han hade ju inget objektivt skäl att attackera Palme.

Däremot var han en välkänd våldsverkare. Den/de som ville mörda Palme kan ha fastnat för Svarten trots hans allmänna stökighet.

Karln framstår som en slumpgenerator. Det kunde liksom hända lite vadsomhelst vilket i så fall skulle äventyra hela operationen.

Men det finns fler kandidater. Personligen tror jag att den långa utredningen efter 33 år svept in så många personer i listorna att GM:s namn finns där - men ingen har kommit på tanken att det kan vara han.

Det måste finnas en rimlig kontext där denne mans rörelser blir logiska. Och den kontexten är fortfarande okänd.

Om det var en hantlangare till någon mindre nogräknad regim någonstans i världen så blir det oerhört svårt/ omöjligt.

Det är ju inte så att alla guns for hire är registrerade av myndigheterna i väst. Det är väl snarare tvärtom med tanke på det yrke vi talar om.

Om någon operation vet jag inget o tror inte på nån sån heller. Men jag har iofs funderat på det med Jarl Hjalmarsson. Varför skulle han bry sig om Svarten?
Svarten var inte glad på samhället som gav honom straff. Han förstod inte orsak o verkan. Han skrev ju breven o häromdagen såg jag att Hans Haste tex fått liknande brev innan mordet o efter o det var samma brevskrivare. Jag tänker på frimärkena man ser i Svartens cell när Guillou intervjuar honom. Nu är ju inte frimärken på bild bevis men ändå. Svarten var glad för att skriva brev privat med.
Svarten sa "Jag har fått 5 ggr livstid men aldrig blivit dömd för mord" o det känns inte helt ok. Efter det sa han "Ingen kan ju få 5 ggr livstid ändå står jag här". Jag har inte ens kollat om han fick just 5. Vet att GW inte ville att han skulle bli benådad en gång iaf.

Jag berättar inte här om allt jag vet för ingen tror på det ändå o hoppas verkligen att PU är klara nu i höst som Jonas Englund skrev! Samme Jonas som försökte inbilla mig att allt i Palmeutredningen var sekretess så man vet ju inte vad den personen hasplar ur sig.
Citera
2019-11-01, 10:41
Medlem
Jag känner inte till Kegö och Barrling särskilt bra och jag litar inte helt och hållet på dem.
Men man ska väl inte stänga några dörrar när det gäller mop.

Den citerade artikeln är från september 2016.

"Det var i somras som Inblick berättade om hur den tidigare Säpo-mannen Kegö och hans kollega Jan-Henrik Barrling lämnat över ett hemligstämplat material till Palme-gruppen under ett sju timmar långt förhör.

Detta efter att Säpo gett klartecken att lämna över materialet, som pekar ut en namngiven mördare som kan kopplas till Sovjetunionen och knytas till en knarkliga.

Expressen avslöjade även att mannen som pekas ut som Olof Palmes mördare enligt Kegös och Barrlings material ska vara knuten till en utländsk narkotikaorganisation.

Walter Kegö bekräftade Expressens uppgifter för Inblick: Den misstänkte mördaren ska vara utbildad i Sovjetunionen och ska ha ingått i en attentatsgrupp som stod bakom mordet. Mannen kan kopplas till flera mord i Sverige. I materialet ingår även nya uppgifter om den illegala avlyssning som Säpo gjorde av Sovjets ambassad, som avslöjade att Sovjetunionen kände till Palmemordet i förväg.

– Sammantaget utgör det vi lämnat över ett mycket tungt material, sade Walter Kegö, som tillsammans med Jan-Henrik Barrling ledde Säpos utredning av Palme-mordet."

I somras fick Palme-gruppen del av hemligstämplat material från Säpo som pekar ut Palmes mördare och nämner att Sovjetunionen kände till Palmemordet i förväg. Strax efter överlämnadet gick så gott som hela Palme-gruppen i pension.
Det var i somras som Inblick berättade om hur den tidigare Säpo-mannen Kegö och hans kollega Jan-Henrik Barrling lämnat över ett hemligstämplat material till Palme-gruppen under ett sju timmar långt förhör.

Detta efter att Säpo gett klartecken att lämna över materialet, som pekar ut en namngiven mördare som kan kopplas till Sovjetunionen och knytas till en knarkliga.

Expressen avslöjade även att mannen som pekas ut som Olof Palmes mördare enligt Kegös och Barrlings material ska vara knuten till en utländsk narkotikaorganisation.

Walter Kegö bekräftade Expressens uppgifter för Inblick: Den misstänkte mördaren ska vara utbildad i Sovjetunionen och ska ha ingått i en attentatsgrupp som stod bakom mordet. Mannen kan kopplas till flera mord i Sverige. I materialet ingår även nya uppgifter om den illegala avlyssning som Säpo gjorde av Sovjets ambassad, som avslöjade att Sovjetunionen kände till Palmemordet i förväg.

– Sammantaget utgör det vi lämnat över ett mycket tungt material, sade Walter Kegö, som tillsammans med Jan-Henrik Barrling ledde Säpos utredning av Palme-mordet.

Stoppades av Wallström
Jan-Henrik Barrling ville redan i början av 1990-talet vittna om diplomatbuggningen men stoppades av regeringen, efter ett beslut av dåvarande biträdande civilministern Margot Wallström.

Hemligstämplade uppgifter i deras utredning lämnades därmed inte över till polisens Palmegrupp förrän i somras.

Fyra av sex Palmeutredare går i pension och ersättare har inte lärts upp. Nu fruktar veteranerna att den gigantiska utredningen läggs i malpåse, rapporterar Polistidningen.

I augusti gick kommissarien och spaningsledare Dag Andersson i pension, strax före honom tre av hans kollegor i Palmegruppen. Också förundersökningsledaren, biträdande riksåklagare Kerstin Skarp, har aviserat att hon snart kommer att sluta, vilket resulterat i att en ny åklagare har gått bredvid henne en tid."

Någon som har en teori om vilken man som tydligen ska kunna kopplas till flera mord i Sverige man syftar på?

http://www.inblick.se/nyheter/2016/09/15/palmegruppen-laggs-i-princip-ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in