Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-22, 23:01
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ex-polisen Per Häggström var i Augusti 1985 i Schweiz för att återköpa stulen konst tillsammans med Tommy "Turbo" Lindström och den för inblandning i MOP misstänkte Milan Heidenreich. Den sistnämnde pliggad som kontakt för den tjeckoslovakiska säkerhetstjänsten och med ett förflutet som Konsthandlare och motocrosstjärna.

Helgen efter MOP betalade PH ut en sexsiffrig dusör till MH för dennes insatser med att återbörda värdefull konst till rättmätiga. Allt under överinseende av den i PU ständigt närvarande "Turbo".
Du vet inte vilka kontakter MH hade och vilken konst som var stulen?
Vad gjorde de i Zürich?

After spending several years in*Zug, Switzerland, Rich moved to*Meggen, a city in the*Canton of Lucerne, Switzerland, residing in a house called*"La villa rose"*(the pink villa) on the shores of Swiss*Lake Lucerne, where he zealously guarded his privacy. Rich owned property in the ski resort of*St. Moritz, Switzerland, and in*Marbella, Spain. He was an art collector and friends said he lived surrounded by*Renoirs,*Monets*and*Picassos

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marc_Rich

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_stolen_paintings

Framgår säkert i Tommy Lindströms bok vilka tavlor det gällde?
Det pågick även en omfattande verksamhet under efterkrigstiden med att återföra stulen konst som konfiskerades av Nazisterna.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-22 kl. 23:16.
Citera
2019-09-23, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Texten om CGö låter dramatisk men synar man det närmare så är väl det enda dramatiska Hitlerhälsningen och nazistsympatierna? Vid den här tiden var de inte helt ovanliga. Hade själv en Överste som befordrades till regementschef men var känd bland yngre befäl som den som stupfull stod på händerna på mässen och sjöng Horst Vessel-sången under tiden benen marscherade och natten senare fick ägnas åt att torka dörren från skokräm. Det märkliga är väl snarare att Holmér som gullade med socialdemokratiska regeringen, höll honom om ryggen och gjorde affärer med honom.

Vid den här tiden var man sedan 70-talet van vid våldsamma terroristgärningar efter ambassadockupation, flygplanskapningar och bankrån typ Norrmalmstorg. Det är därfö inte alls konstigt om Ö som polisens vapenleverantör har attachéväskor med inmonterade k-pistar av märket MP-5 som då var senaste modet. Märkligt dock om de inte förvarades i säkerhetsskåp men det är väl troligt att firman hade? Några kulspruteband är väl harmlöst då dessa gick att köpa på välsorterade "Överskottsbolaget"-firmor där värnpliktiga kanske gjort lite "byteshandel".

Televerkskartorna var inte offentliga men fullt förståeliga om Ö hade en roll som instruktör eller delaktig i tex kuppförsvaret. Vid den här tiden övade stadsskyttesoldaterna från K1 och I1 med jämna mellanrum i tunnlarna. Polisen var nog där ofta för att både öva och jaga nyfikna ungdomar som brutit sig in.

"Granatgeväret" var väl ett avskjutet plaströr som en gång haft en granat i sig, ett så kallat pansarskott. Normalt insamlades dessa och räknades noggrant för att se efter att inget skott redovisats felaktigt som avskjutet och sedan kunde komma på villovägar. De var dock en "klenod" för dem som lyckats komma över ett sådant glasfiberrör att ha hängandes på väggen. Med Ö´s kontakter på FMV var det nog inga problem att snacka till sig ett efter någon vapendemonstrationskjutning.

Ö är definitivt möjlig men också kraftigt överreklamerad som gärningsman. Hade han inte klarat Säpo´s säkerhetskontroll hade han aldrig fått jobbet som säkerhetschef på Televerket Radio.

Kan översten möjligtvis ha hetat Isaksson?
Citera
2019-09-23, 11:28
Medlem
Terry Bell har mer att berätta i saken om Nigel Barnett/Henry Bacon/Nicho Esslin

Citat:
There was considerable other circumstantial evidence as well which links South African security forces with at least plotting, and perhaps carrying out, the murder of Palme. South African security, for example, gathered regular reports on Palme’s activities from a Swedish agent. The agent was a medical doctor and academic who was recruited while working in South Africa.

Rolf Zetterström?
Citera
2019-09-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Terry Bell har mer att berätta i saken om Nigel Barnett/Henry Bacon/Nicho Esslin

Citat:
There was considerable other circumstantial evidence as well which links South African security forces with at least plotting, and perhaps carrying out, the murder of Palme. South African security, for example, gathered regular reports on Palme’s activities from a Swedish agent. The agent was a medical doctor and academic who was recruited while working in South Africa.
Rolf Zetterström?

Vid en jämförelse med Wikipedia så är den möjligheten trolig.

Rolf Zetterström - Wikipedia Career
He graduated as a physician at the Karolinska Institute in 1940 and earned his Licentiate's degree in 1944 and his doctorate in 1951, also at the Karolinska Institute. He became Professor of Pediatrics at University of Gothenburg in 1958, at the age of 38. In 1962 he became Professor of Pediatrics at the Karolinska Institute. He was also director of the Crown Princess Louise's Hospital for Children in Stockholm and later head of the children's clinic at Saint Göran Hospital from 1970 to 1986, and was involved in efforts to promote children's health in several developing countries in Africa and elsewhere. He became Professor Emeritus in 1986.
Det kan i så fall betyda att sekretessbelagda uppgifter om familjen Palmes hälso och sjukdomsuppgifter lämnades till Sydafrikas underrättelsetjänster i syfte att bedöma Olof Palmes agerande och mentala tillstånd (stress etc).
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-23 kl. 11:47.
Citera
2019-09-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan översten möjligtvis ha hetat Isaksson?
Nej.
Citera
2019-09-23, 12:03
Medlem
Citat:
Vid en jämförelse med Wikipedia så är den möjligheten trolig.

Rolf Zetterström - Wikipedia Career
He graduated as a physician at the Karolinska Institute in 1940 and earned his Licentiate's degree in 1944 and his doctorate in 1951, also at the Karolinska Institute. He became Professor of Pediatrics at University of Gothenburg in 1958, at the age of 38. In 1962 he became Professor of Pediatrics at the Karolinska Institute. He was also director of the Crown Princess Louise's Hospital for Children in Stockholm and later head of the children's clinic at Saint Göran Hospital from 1970 to 1986, and was involved in efforts to promote children's health in several developing countries in Africa and elsewhere. He became Professor Emeritus in 1986.
Det kan i så fall betyda att sekretessbelagda uppgifter om familjen Palmes hälso och sjukdomsuppgifter lämnades till Sydafrikas underrättelsetjänster i syfte att bedöma Olof Palmes agerande och mentala tillstånd (stress etc).

Möjligen kunde man titta närmare på paret Zetterström/Rennerova ifm. Sydafrika - kunde det t.ex. vara "Nigel Barnett" Rennerova körde mordkvällen? Han har enligt GRK vist intresse för Dekorima/dom finska flickorna.
Citera
2019-09-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Nej.

Det du beskriver har förekommit på officersmässen på I 17 i Uddevalla i samband med att officersaspiranter upptogs i mässgemenskapen. Sången som aspiranterna skulle sjunga där var Der Graf von Luxemburg

Officersmässen (mässgemenskapen) är en privat sammanslutning för officerare vid regementet och hyr möteslokal på regementet där de håller privata fester mm.

Att uttryck för nazism förekommer på en officersmäss är både omdömeslöst och olämpligt och den ton av normalisering ditt inlägg ger uttryck för har jag svårt att förstå.
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-23 kl. 12:11.
Citera
2019-09-23, 12:10
Medlem
Citat:
Möjligen kunde man titta närmare på paret Zetterström/Rennerova ifm. Sydafrika - kunde det t.ex. vara "Nigel Barnett" Rennerova körde mordkvällen? Han har enligt GRK vist intresse för Dekorima/dom finska flickorna.

Att Nigel Barnett på ett eller annat sätt är inblandad är jag övertygad om, sen om han var GM låter jag vara osagt.

Jag ser väl Nigel Barnett som en av de tre män som uppehöll sig i Stockholm före mordet och uppträdde på ett anmärkningsvärt uppseendeväckande sätt på "Röda rummet" och visade vapen mm för att senare lämna Sverige i bil i riktning mot Norge.
Citera
2019-09-23, 12:20
Medlem
Citat:
Att Nigel Barnett på ett eller annat sätt är inblandad är jag övertygad om, sen om han var GM låter jag vara osagt.

Jag ser väl Nigel Barnett som en av de tre män som uppehöll sig i Stockholm före mordet och uppträdde på ett anmärkningsvärt uppseendeväckande sätt på "Röda rummet" och visade vapen mm för att senare lämna Sverige i bil i riktning mot Norge.
Kan dom ha uppehållit sig på Sölje vid Arvika på vägen, Enerström/Petré's herrgård? Där finns gränsövergånger som är lite bevakade. Jag tror Borgnäs har talad med hon som passade på gården vid anledningen.

Jag skulle vilja ha Roberto Thieme checkad ut ur saken. Kan man göra det? Som Rennerovas passagerare hade han troligen talad tyska.
Citera
2019-09-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag funderade främst över varför han hade dessa ritningar hemma i lägenheten.
Hade det inte varit lämpligare att ha dessa papper på sin arbetsplats?

Ö var väl egenföretagare vid MOP och den med G gemensamma kontorslägenheten var väl kanske avsedd för kundbesök och lite finare demonstrationer? Om han på frilansbasis fortsatte bedriva övningar?i egen regi så var väl hemmet inte osannolik förvaringsplats? Den här tidens vanligaste telekartor (som försvaret använde för inkopplingar i krig och fred) var en vanlig karta med rött övertryck för telelinjerna och fyrkanter eller runda ringar vid knutpunkter mm. Linjerna följde nästan jämt gatorna och gick de på tvärsan kunde man ju förmoda att de där gick i tunnel. I riksarkivet omnämns dessa teletunnlar som tex "västra teletunneln". i sthlm. Jag tror inte försvarets telekartor var hemligstämplade? men man var väldigt restriktiv med att använda dem och då enbart för de befattningshavare/sambandsutbildade som behövde dem. Har för mig kravet var att de skulle hållas inlåsta men säkerhetsskåp behövdes inte.
Kartorna bör väl haft någon koppling till jobbet som säkchef på Televerket Radio som han tillträdde några veckor senare?
Det var nog många av användarna som hade sådana här kartor hemma.

Då är det nog mer misstänkt om varför G som innehade säkchefstjänsten sjukskrev sig i en vecka efter mordet. Luktar Säpoförhör? Vad som talar emot är väl att Ö fick tjänsten 2 veckor senare?
Säpo var ju enl. Frånstedt noga med att (speciellt efter IB-affären?) inte vara någon åsiktspolis åt varken höger- eller vänster, utan fokuserade på om extremister kunde vara samhällsomstörtande. Antar det är därför de båda kunde få detta säkerhetsklassade jobb trotts sina åsikter.
Frånstedt skriver också om att det räckte med misstankar för att personer i känsliga befattningar skulle bli utbytta. Nämner Elmérs misstanke mot hans betrodde kontaktman vid MI-6 i Sthlm. Kanske var Polisspårets misstankar tillräckligt för att de två inte fick fortsätta på säkchefstjänsten efteråt?
Citera
2019-09-23, 12:38
Medlem
Citat:
Kan dom ha uppehållit sig på Sölje vid Arvika på vägen, Enerström/Petré's herrgård? Där finns gränsövergånger som är lite bevakade. Jag tror Borgnäs har talad med hon som passade på gården vid anledningen.

Jag skulle vilja ha Roberto Thieme checkad ut ur saken. Kan man göra det? Som Rennerovas passagerare hade han troligen talad tyska.

Vet inte. Det jag skrivit som inlägg finns här.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Roberto Thieme och andra sydamerikaner har jag studerat men inte övervägt som deltagare på Sveavägen. Det är tillräckligt överbefolkat med elakingar som det är.

När det gäller språk får jag nog återkomma. En intressant sak är att det var MGM som körde, iklädd kostym som han bytt till, och att de stoppades i en poliskontroll och Jelena förklarade att "deras barn" var rädd för poliser och så blev de förbisläppta.
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-23 kl. 12:44.
Citera
2019-09-23, 12:48
Medlem
Citat:
Det du beskriver har förekommit på officersmässen på I 17 i Uddevalla i samband med att officersaspiranter upptogs i mässgemenskapen. Sången som aspiranterna skulle sjunga där var Der Graf von Luxemburg

Officersmässen (mässgemenskapen) är en privat sammanslutning för officerare vid regementet och hyr möteslokal på regementet där de håller privata fester mm.

Att uttryck för nazism förekommer på en officersmäss är både omdömeslöst och olämpligt och den ton av normalisering ditt inlägg ger uttryck för har jag svårt att förstå.

Den historia jag beskrev utspelade sig i början av 80-talet på ett annat regemente. Självklart tillhörde sådant här inte vardagen och talades väldigt tysst om av dem som var med. Likadant var det med att vaktchefen i slutet av 70-talet fick åka runt på stan och återlämna damunderkläder som regementschefen snattat under veckan... Man kan väl sammanfatta båda historierna med att anställningstryggheten var enorm under denna epok och befattningen Överste av första graden, var en reträttbefattning som tilldelades inför pensioneringen. Inga karriärister således. Nu är vi lite långt från MOP men det beskriver och förklarar hur tokigt det ibland kunde bli i en statlig förvaltning vid denna tid. Speciellt med chefsförordnanden som var svåra att avsätta som tex rikspolischefer mm. Då var det nog lättare att ta till "nedtystning" istället och det kanske förklarar Holmérs agerande i olika affärer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in