Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag funderade främst över varför han hade dessa ritningar hemma i lägenheten.
Hade det inte varit lämpligare att ha dessa papper på sin arbetsplats?
Ö var väl egenföretagare vid MOP och den med G gemensamma kontorslägenheten var väl kanske avsedd för kundbesök och lite finare demonstrationer? Om han på frilansbasis fortsatte bedriva övningar?i egen regi så var väl hemmet inte osannolik förvaringsplats? Den här tidens vanligaste telekartor (som försvaret använde för inkopplingar i krig och fred) var en vanlig karta med rött övertryck för telelinjerna och fyrkanter eller runda ringar vid knutpunkter mm. Linjerna följde nästan jämt gatorna och gick de på tvärsan kunde man ju förmoda att de där gick i tunnel. I riksarkivet omnämns dessa teletunnlar som tex "västra teletunneln". i sthlm. Jag tror inte försvarets telekartor var hemligstämplade? men man var väldigt restriktiv med att använda dem och då enbart för de befattningshavare/sambandsutbildade som behövde dem. Har för mig kravet var att de skulle hållas inlåsta men säkerhetsskåp behövdes inte.
Kartorna bör väl haft någon koppling till jobbet som säkchef på Televerket Radio som han tillträdde några veckor senare?
Det var nog många av användarna som hade sådana här kartor hemma.
Då är det nog mer misstänkt om varför G som innehade säkchefstjänsten sjukskrev sig i en vecka efter mordet. Luktar Säpoförhör? Vad som talar emot är väl att Ö fick tjänsten 2 veckor senare?
Säpo var ju enl. Frånstedt noga med att (speciellt efter IB-affären?) inte vara någon åsiktspolis åt varken höger- eller vänster, utan fokuserade på om extremister kunde vara samhällsomstörtande. Antar det är därför de båda kunde få detta säkerhetsklassade jobb trotts sina åsikter.
Frånstedt skriver också om att det räckte med misstankar för att personer i känsliga befattningar skulle bli utbytta. Nämner Elmérs misstanke mot hans betrodde kontaktman vid MI-6 i Sthlm. Kanske var Polisspårets misstankar tillräckligt för att de två inte fick fortsätta på säkchefstjänsten efteråt?