Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Med LJ menar du Leif L antar jag?

Nåväl, nästa fundering. Baserat på vilken information sändes det första områdeslarmet ut? Var det Delsborns snabba anrop till Järfälla Taxi och Järfälla Taxi-telefonistens samtal till polisens sambandscentral? Och då har Helin agerat mycket snabbt?

Lite lek med tider:

23.21.30 Mordet.
23.22.00 Delsborn avslutar samtalet med taxiväxeln (han sa väl ca 30 sek för detta samtal?).
23.22.15 Järfälla Taxi ringer polisens sambandscentral.
23.22.45 Järfälla Taxi/polisen avslutar samtalet (uppskattning 30 sek).
23.23.15 Polisens sambandscentral (Ulf Helin) skickar ut första områdeslarmet (som väl först måste formuleras innan det sänds ut?).
23.23.30 GS vid mpl.
23.23.50 Södermalmspiketen vid mpl.

I så fall har GS och piketen anlänt ca 30 sek innan min uppskattning.

Något sådant? Snabbare än så kan det väl knappast ha gått?
Skrev LJ men det skall vara LL.
BÅDE Delborn OCH Hans J anropar direkt sina taxiväxlar som BÅDA direkt ringer polisen. Järfälla samt Solna Taxi.
Helin bör mkt riktigt agerat snabbt och i denna fart är det försttåeligt att han inte hinner informera alla på sambandscentralen.
Tror dina nuvarande tider ligger nära verkligheten och det är nu pusselbitarna börjar falla på plats och överensstämma tidsmässigt.
Citera
2019-08-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Interessant! Siden du sier "mildt sagt divergerande", er alle forhör av begge frigitt? Og såvidt jeg har forstått, ble også AA avhört - alt annet enn den ene bandutskriften til OA har såvidt jeg har forstått vært hemmelig. Men hvis det er så ren fantasi som du sier, gir det jo ingen mening overhode å hemmeligstemple, så hvorfor...? Hadde vært fint med en lenke/oppramsing av indisiene, for jeg har ikke sett annet enn gamle påstander her - samt dette avhöret. Pluss en ny opplysning i kommentarfeltet på Gunnar Walls blogg, som muligens kan tolkes til å støtte framstillingen til "Anneli".

Finska flickornas beskrivning av "dekorimamannen". Åtminstone så som LGWP återgett det. Det stämmer dåligt på AA.

Finne
30-35 år
Ljusbrunt hår
170 cm
Blå Volvo 245
Två barn
En bror
Bor i villa
Arbetslös
Citera
2019-08-29, 23:13
Medlem
Citat:
Med LJ menar du Leif L antar jag?

Nåväl, nästa fundering. Baserat på vilken information sändes det första områdeslarmet ut? Var det Delsborns snabba anrop till Järfälla Taxi och Järfälla Taxi-telefonistens samtal till polisens sambandscentral? Och då har Helin agerat mycket snabbt?

Lite lek med tider:

23.21.30 Mordet.
23.22.00 Delsborn avslutar samtalet med taxiväxeln (han sa väl ca 30 sek för detta samtal?).
23.22.15 Järfälla Taxi ringer polisens sambandscentral.
23.22.45 Järfälla Taxi/polisen avslutar samtalet (uppskattning 30 sek).
23.23.15 Polisens sambandscentral (Ulf Helin) skickar ut första områdeslarmet (som väl först måste formuleras innan det sänds ut?).
23.23.30 GS vid mpl.
23.23.50 Södermalmspiketen vid mpl.

I så fall har GS och piketen anlänt ca 30 sek innan min uppskattning.

Något sådant? Snabbare än så kan det väl knappast ha gått?
Här är mitt förslag med utgångspunkt att taxichauffören Anders A är bra på att uppskatta tider:

Det står ungefär så här i GK:

Anders A hör Anders D:s anrop [jag räknar med att det skedde 23.22.00]
Efter ytterligare en till en och en halv minut hör han Järfälla taxi bekräfta att polisen är larmad, om vi räknar kort på en minut så är klockan 23.23.00. Anders A springer nu tvärs över Kungsgatan och får tag på GS som omgående åker mot mordplatsen. Anders A räknar med att detta tagit 20 s till 1/2 minut. Om vi räknar på 1/2 minut blir klockan nu 23.23.30 och efter gissningsvis 5 s får GS Anropet (23.23.35) och GS är på mordplatsen 23.23.45.

Piketen som nu befinner sig i böjen vid Brunkebergstorg har åkt 600 meter från trappkrönet, där gm var 23.22.30. En minut och fem sekunder innan larmet alltså.
Piketen måste ha varit läskigt nära trappkrönet då gm kom upp på Malmskillnadsgatan (!)

Det borde ha tagit 40 sekunder för piketen att via brunkebergsterrassen och sergelrondellen åka till mordplatsen och kan ha varit där 23.24.15.
Senast redigerad av MacMackay 2019-08-29 kl. 23:16.
Citera
2019-08-29, 23:18
Medlem
Vart kommer egentligen PKKspåret ifrån, från allra första början?

Blev Holmer,Ebbe och regeringen med flera grundlurade eller tog man PKKspåret för att slippa gräva i andra spår?
PKKspåret tog väl i princip det viktigaste året utredningsmässigt i anspråk.

Startade spåret hos SÄPO eller var det några utländska intresen som lyckades föra in PKKspåret i utredningen?
Citera
2019-08-30, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Finska flickornas beskrivning av "dekorimamannen". Åtminstone så som LGWP återgett det. Det stämmer dåligt på AA.

Finne
30-35 år
Ljusbrunt hår
170 cm
Blå Volvo 245
Två barn
En bror
Bor i villa
Arbetslös

Kung Leif säger så, ja.
Og hva sier den lenkede bandutskriften med "Anneli"?
Citera
2019-08-30, 01:48
Medlem
p.norths avatar
Pkk spåret planterades av Alf Karlsson och sin vän Bertil Wedin, min gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vart kommer egentligen PKKspåret ifrån, från allra första början?

Blev Holmer,Ebbe och regeringen med flera grundlurade eller tog man PKKspåret för att slippa gräva i andra spår?
PKKspåret tog väl i princip det viktigaste året utredningsmässigt i anspråk.

Startade spåret hos SÄPO eller var det några utländska intresen som lyckades föra in PKKspåret i utredningen?
Citera
2019-08-30, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ja, så kan man också se det men eftersom de var samtidigt vid baracken bör Jepsson väntat denna tid innan han sprang efter.

Hm. Nåt stämmer inte här. Eventuellt är det min hjärna.
Citera
2019-08-30, 06:47
Medlem
Citat:
Just det, tack. Detta med folks längd är förstås vanskligt. Jag fäste mig vid att Nieminen, Samson och Hongelin alla beskrev mannens längd som under 180.

Nieminens uppgift är särskilt märklig. Säger man verkligen 175-178 cm när man ska ange längden på en person man sett springa förbi på motsatta trottoaren? Låter mer som nåt polisen fått henne att säga.

Normalt säger man väl ungefär 180 cm eller strax under 180 cm?

Sveavägen är ganska bred, på det avståndet så är det nog väldigt svårt att bedöma en persons längd om inte personen är i dvärgstorlek.
Citera
2019-08-30, 07:48
Medlem
ben-varfors avatar
Michael Marcimain spelar tydligen in en ny film om mordet på
Helen Nilsson i Hörby. Planerna på en film om Cats Falck
rann ut i sanden utan förklaring.
Citera
2019-08-30, 07:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Skrev LJ men det skall vara LL.
BÅDE Delborn OCH Hans J anropar direkt sina taxiväxlar som BÅDA direkt ringer polisen. Järfälla samt Solna Taxi.
Helin bör mkt riktigt agerat snabbt och i denna fart är det försttåeligt att han inte hinner informera alla på sambandscentralen.
Tror dina nuvarande tider ligger nära verkligheten och det är nu pusselbitarna börjar falla på plats och överensstämma tidsmässigt.

Ja. Läser just nu om Holmérs bok. Han skriver att det tog telefonisten på Järfälla Taxi ungefär en minut att leta fram rätt nummer till.polisen. Om det stämmer, vilket i dag troligen är omöjligt att kontrollera, så hamnar saken återigen i ett nytt läge.😊
Citera
2019-08-30, 07:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Här är mitt förslag med utgångspunkt att taxichauffören Anders A är bra på att uppskatta tider:

Det står ungefär så här i GK:

Anders A hör Anders D:s anrop [jag räknar med att det skedde 23.22.00]
Efter ytterligare en till en och en halv minut hör han Järfälla taxi bekräfta att polisen är larmad, om vi räknar kort på en minut så är klockan 23.23.00. Anders A springer nu tvärs över Kungsgatan och får tag på GS som omgående åker mot mordplatsen. Anders A räknar med att detta tagit 20 s till 1/2 minut. Om vi räknar på 1/2 minut blir klockan nu 23.23.30 och efter gissningsvis 5 s får GS Anropet (23.23.35) och GS är på mordplatsen 23.23.45.

Piketen som nu befinner sig i böjen vid Brunkebergstorg har åkt 600 meter från trappkrönet, där gm var 23.22.30. En minut och fem sekunder innan larmet alltså.
Piketen måste ha varit läskigt nära trappkrönet då gm kom upp på Malmskillnadsgatan (!)

Det borde ha tagit 40 sekunder för piketen att via brunkebergsterrassen och sergelrondellen åka till mordplatsen och kan ha varit där 23.24.15.

Japp, det är ungefär här vi hamnar. Ungefär 23.24 för GS och 10-20 sekunder senare för piketen.

Eller då möjligen 10-20 sekunder tidigare för båda om nu larmet gick ut tidigare.

Hursomhelst hade GM hunnit för långt. Man kan nog konstatera att saken var klar när han nådde trappkrönet. Uppe på åsen visste ingen någonting om något mord.

Det tog 1 minut att komma undan. Klantig amatör med ofattbar tur? I don't think so.
Citera
2019-08-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En handfull vittnen passerar mordplatsen ca 2313-2320 utan att se skymten av någon dekorimaman eller några finska flickor. Alla dessa vittnen, Scheffer, Rolder, Fauzzi, Landgre, Ålenius, Hellgren och säkert någon mer jag glömt i hastigheten, berättar om detta för polisen tiden efter mordet.
Dessa omnämns i GMPs rekonstruktion som finns återgiven i Sven Aners bok "Cover-Up".

Samtliga vittnesmål inkommer klart före de finska flickorna som kommer fram när en av tjejerna nämner detta för en tillfällig bekant på en finlandsbåt över sex år efter MOP. Bara den tidsrymden gör att deras uppgifter blir mer än lovligt svajiga och borde mana varje bedömare till besinning.

De finska tjejernas vittnesmål är sig minst sagt divergerande. Den ena säger sig varit förbaskad på väninnan för att hon dragit med henne på en synnerligen obehaglig skräckrulle som hon beskriver. Filmen är det rör sig är tveklöst "Manhunter" med William Peterson, Joan Allen och
Brian Cox som en synnerligen läskig Hannibal Lecter. Problemet med att få den filmen i MOP-kvällen blir tydligt då den hade svensk premiär 22maj 1987!

Den som plockar fram de finska flickorna är DN-journalisten Olle Alsen som inte verkar bry sig om ovanstående "detaljer". Han får ett antal efterföljare som gnuggar händerna när Anti Avsan utpekas, ser chansen att koppla en baseball-polis och en moderat riksdagsman till MOP. Vad jag har sett av indicier så är anklagelserna mot AA helt obestyrkta. Finns inget belägg för att någon av tjejerna pekat ut honom. Det är OA som driver på om detta.

I ljuset av det funderar jag över vilka krafter som var/är i görningen för att peka mot detta "spår" som hittills helt saknat förankring i verkligheten. Olle Alsen drar igång ett antal spår som han aldrig fullföljer till vägs ände. Det är han som initierar kampanjen mot AA där sedan Aner och Lars Krantz medverkar som nyttiga idioter.
Det verkar som om det kan ha varit vampyrfilmen ”Skräcknatten” som faktiskt gick, men om den visades på fler biografer än på Victoria som ligger på Götgatan på söder vet jag inte?

För övrigt en mycket konstig idé att gå från Kungsgatan 450 meter upp på Sveavägen för att titta på möbler efter kl 23 i ett släckt skyltfönster till Dahlins möbelaffär. (Samma affär som Mårtens Grand-man stod och glodde i f.ö)
Sådant gör man väl knappast i minus 7 grader och snålblåst.

Nej, det verkar som om dom fått lite informationer från andra vittnesmål och uppenbart har Alsén lagt ord i munnen på dem.
Att det skulle vara en polis har dom aldrig sagt, och definitivt inte AA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in