2019-09-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Du er en mega konspirasjonsteoretiker. Men, ok til å være norsk virker du godt innsatt i detaljene i saken, ikke alle som er det. Det var ikke du som ringte Stig Engström fra Oslo, like før han ringte politiet, var det vel (FUP 158, 195)
Åjoda. Men jeg ble liksom ikke helt fortrolig med ham, av en eller annen grunn...
Citera
2019-09-02, 21:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Intressant! och hur förklarade hon på vilka grunder hon kunde uttala sig om mördarens personlighet?
Hon säger ingenting om det. Men hon har ju haft en interaktion med mördaren på brottsplatsen. Och DN skrev att Lisbeth "uppgivit att hon tyckte sig känna igen mördaren ... att hon eventuellt tidigare sett honom i Gamla stan"

källa: Dagens Nyheter 2 mars 1986
Citera
2019-09-02, 21:32
Medlem
Citat:
Nej inte direkt, men det finns en indirekt koppling mellan signalementet och Lisbeths borderline diagnos. Det är därför den här informationen är av central betydelse.

Jaha, så om Lisbet Palme hade varit vid liv.
Då hade man kunnat kontakta henne och till exempel ge Skandiamannens signalement så skulle hon ha kunnat ställa en diagnos på det.
Du tycker inte det verkar lite tunt.
Senast redigerad av Sumer 2019-09-02 kl. 22:11.
Citera
2019-09-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag skrev just att det stämmerförutom den ljusa platta överläppen”, samt att jag skrev att ”Lisbeth kan också fått en flash av mördarens ansikte och mixat honom med Björkman”.
Med andra ord tycker jag inte att det är Björkmans ansikte hon beskriver, men kroppen positionen, och kläderna stämmer väl.
Ansikten kan tolkas olika, liksom hårfärgen.
Björkman hade troligen skägg och mustasch, men det behöver inte ha sett ut exakt som det gjorde på rekonstruktionsfotot. mustaschen kan ha varit både tunnare och ljusare.
Både LL och JA säger att han hade keps, men så verkar det inte ha varit. Vi kan bara torrt konstatera att vittnen upplever sina synintryck mycket skiftande.
Jag är också ganska övertygad om att gm inte bar blå täckjacka.

Jag googlade leninkeps en gång eftersom Anneli K vid Grand sa att mannen bar en sådan och fick upp Jeremy Corbyn iklädd en sådan som jag tyckte illustrerade hur en keps med det stuket i sämre ljusförhållanden kanske skulle kunna uppfattas som en Nicholsonmössa eller en mössa med bred uppvikt kant.
Den här bilden är inte så bra https://imgur.com/V7cdR0e men om man googlar "jeremy corbyn hat" så finns det bättre som inte är uppladdningsbara som första träffar.
Senast redigerad av cherryfive 2019-09-02 kl. 21:47.
Citera
2019-09-02, 21:53
Medlem
Apropos konspiration
Det viser seg at hele materialet med LP ikke ble lagt fram under rettsaken mot CP, på tross av at det ble gitt uttrykk for dette. Se Gunnar Walls blogg.

Citat:
I samband med åtalet mot Christer Pettersson publicerades vad som då presenterades som alla förhör som vid den tidpunkten hållits med Lisbeth Palme. De ingick i det förundersökningsprotokoll som utgjorde bakgrund till åtalet. Det nya avslagsbeslutet från polisen pekar på att det finns väsentliga uppgifter från Lisbeth Palme som inte gjordes tillgängliga i samband med åtalet mot den numera avlidne missbrukaren från Rotebro.

Alle med et minimum av forstand må jo forstå at det er meningslöst å danne konspirationsteorier, det er frigitt aldeles for lite materiale til at det kan være grunnlag for slikt.
Citera
2019-09-02, 22:01
Medlem
Citat:
Mordet är löst. Krister Petersson är tills vidare förhindrad i att presentera lösningen. Det är därför han säger "innan har går i pension" Så snart det som förhindrar honom är borta presenterar han lösningen. Han lägger inte ner utredningen, utan att presentera lösningen. Det är så jag uppfattar honom.

*Det blir jobbigt för honom hur han än gör:

1. KP talar sanning och säger att en mycket stor kontingent på order från främmande makt kom till Stockholm där regeringens förrädare och desamma inom säkerhetsväsendet och försvaret förberedde för att offra OP. Grovjobbet på Sveavägen gjordes av folk som hetsats och radikaliserats i åratal innan. HH lade upp kuppberedskapen (krigs IB) och tillsatte personal på arbetstider för MOP. Motivet för Svenskarna som själva kände OP var att slippa ett Chile eller Indonesien eller kanske ett Italien på hemmaplan med frimurare som skuggregering och kanske nån kommendör som en Svensk Pinochet. Alla som känt en kommunist hade fått ståplats i Östersjön efter ett hopp utan fallskärm. Resten hade haft privat sjukvårdsförsäkring nu (om man betalar premien) och motsvarande lägre skatt. Inget systembolag. F-35. Tro det eller ej.

2. KP ljuger och presenterar lite fakta och material eller bara svamlar om att någon från Öst gjort det på personligt bevåg. Till skillnad från AJ så måste KP bevisa eller presentera något. Kanske hittar på (via outsourcing) en identitet på en Svensk som just nu byggs upp med ett liv och falska fotografier, betyg från skolor mm. Någon av de forna Öststaterna som gått över till Väst kan också säkert hjälpa till att skapa en person därifrån som aldrig funnits men ändå begått MOP.

Jag tror mest på en person som aldrig funnits presentationen eftersom det blir svårt för journalister att gräva i om denne saknar anhöriga eller vänner som inte påstås leva och själv kanske dränkte sig i sjön enligt nåt självmordsbrev med bekännelse av MOP skrivet i slutet på 80-talet men inte tagits på allvar förrän nu.

* (men det är andra som drar i trådarna)
Citera
2019-09-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag skrev just att det stämmerförutom den ljusa platta överläppen”, samt att jag skrev att ”Lisbeth kan också fått en flash av mördarens ansikte och mixat honom med Björkman”.
Med andra ord tycker jag inte att det är Björkmans ansikte hon beskriver, men kroppen positionen, och kläderna stämmer väl.
Ansikten kan tolkas olika, liksom hårfärgen.
Björkman hade troligen skägg och mustasch, men det behöver inte ha sett ut exakt som det gjorde på rekonstruktionsfotot. mustaschen kan ha varit både tunnare och ljusare.
Både LL och JA säger att han hade keps, men så verkar det inte ha varit. Vi kan bara torrt konstatera att vittnen upplever sina synintryck mycket skiftande.
Jag är också ganska övertygad om att gm inte bar blå täckjacka.

Hm, du är inte den förste att sätta en rejäl tvist på detta för att till varje pris hålla GM borta ur Lisbeths åsyn.
Citera
2019-09-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag googlade leninkeps en gång eftersom Anneli K vid Grand sa att mannen bar en sådan och fick upp Jeremy Corbyn iklädd en sådan som jag tyckte illustrerade hur en keps med det stuket i sämre ljusförhållanden kanske skulle kunna uppfattas som en Nicholsonmössa eller en mössa med bred uppvikt kant.
Den här bilden är inte så bra https://imgur.com/V7cdR0e men om man googlar "jeremy corbyn hat" så finns det bättre som inte är uppladdningsbara som första träffar.
Ja, Korhonen, Storhöök och mannen i Leninkepsen är ett ämne för sig, och jag har svårt att se hur den mannen kan ha tagit sig till dekorimahörnan i så god tid innan Palme. En efterföljare kanske?

Det jag närmast tänkte på var att två vittnen på mordplatsen (LL och JA) i sina första förhör påstod att AB hade keps, men att uppgiften också senare dementerades, och JA sa att det var en annan man, utan att närmare kunna förklara vem. Jag gissar på SE.

Det verkar alltså troligt att något vittne kan ha burit keps, men att det är mera osäkert vilket huvud den satt på.

Nu var inte dessa två vittnen helt oberoende av varandra, så det kan ha funnits en påverkan dem emellan.

Tycker inte att det finna anledning att tro att AB hade någon annan huvudbonad på sig än den han bar på rekonstruktionsbilderna, men det illustrerar tydligt hur försiktig man ska vara när man tolkar vittnesmålen.
Om vi skulle gå på vad som är sagt av vittnen om AB från halsen och uppåt, så har vi bara CV, LL och JA:s uppgifter att gå på, och den sammantagna bilden av vad de sagt skulle då bli att han hade tjockt ljust hår, mustasch och bar keps, vilket alltså tycks stämma mycket dåligt med den mörkhårige skäggige man med toppluva som vi kan se på fotot.

Då har vi ändå tre vittnen som borde ha varit mindre påverkade av situationen än Lisbeth Palme, och hennes beskrivning av den man i blå täckjacka hon såg vid Dekorima kan också den ha varit helt uppåt väggarna. Kan ha varit, men inte nödvändigtvis.
Om hon under en kort sekvens då hon tittade upp endast såg AB på platsen kan hon ha gjort en konstig koppling med gärningsmannen.
Kanske t.o.m. uppfattat honom som medgärningsman.
Citera
2019-09-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hm, du är inte den förste att sätta en rejäl tvist på detta för att till varje pris hålla GM borta ur Lisbeths åsyn.
Haha, jag misstänker att du tror att jag har en dold agenda?
Citera
2019-09-02, 23:47
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Nej inte direkt, men det finns en indirekt koppling mellan signalementet och Lisbeths borderline diagnos. Det är därför den här informationen är av central betydelse.

Det skulle vara hennes eventuella egna bordelline diagnos i så fall. Hennes snack om bordelline devalverade ett redan ursvagt vittnesmål ytterligare.
Citera
2019-09-03, 05:34
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Det skulle vara hennes eventuella egna bordelline diagnos i så fall. Hennes snack om bordelline devalverade ett redan ursvagt vittnesmål ytterligare.
Ustaja var ju kroatiska så jag utgår inte i att det var en kroat. Men ett sydländska utseende.
Tommy Lindström är en skurk och en bandit.
Förstår inte hur någon kan lita på det han säger.
Citera
2019-09-03, 06:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ustaja var ju kroatiska så jag utgår inte i att det var en kroat. Men ett sydländska utseende.
Tommy Lindström är en skurk och en bandit.
Förstår inte hur någon kan lita på det han säger.
Ok, då blir det borderline typ med ett sydländsk utseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in