Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Jag googlade leninkeps en gång eftersom Anneli K vid Grand sa att mannen bar en sådan och fick upp Jeremy Corbyn iklädd en sådan som jag tyckte illustrerade hur en keps med det stuket i sämre ljusförhållanden kanske skulle kunna uppfattas som en Nicholsonmössa eller en mössa med bred uppvikt kant.
Den här bilden är inte så bra
https://imgur.com/V7cdR0e men om man googlar "jeremy corbyn hat" så finns det bättre som inte är uppladdningsbara som första träffar.
Ja, Korhonen, Storhöök och mannen i Leninkepsen är ett ämne för sig, och jag har svårt att se hur den mannen kan ha tagit sig till dekorimahörnan i så god tid innan Palme. En efterföljare kanske?
Det jag närmast tänkte på var att två vittnen på mordplatsen (LL och JA) i sina första förhör påstod att AB hade keps, men att uppgiften också senare dementerades, och JA sa att det var en annan man, utan att närmare kunna förklara vem. Jag gissar på SE.
Det verkar alltså troligt att något vittne kan ha burit keps, men att det är mera osäkert vilket huvud den satt på.
Nu var inte dessa två vittnen helt oberoende av varandra, så det kan ha funnits en påverkan dem emellan.
Tycker inte att det finna anledning att tro att AB hade någon annan huvudbonad på sig än den han bar på rekonstruktionsbilderna, men det illustrerar tydligt hur försiktig man ska vara när man tolkar vittnesmålen.
Om vi skulle gå på vad som är sagt av vittnen om AB från halsen och uppåt, så har vi bara CV, LL och JA:s uppgifter att gå på, och den sammantagna bilden av vad de sagt skulle då bli att han hade tjockt ljust hår, mustasch och bar keps, vilket alltså tycks stämma mycket dåligt med den mörkhårige skäggige man med toppluva som vi kan se på fotot.
Då har vi ändå tre vittnen som borde ha varit mindre påverkade av situationen än Lisbeth Palme, och hennes beskrivning av den man i blå täckjacka hon såg vid Dekorima kan också den ha varit helt uppåt väggarna. Kan ha varit, men inte nödvändigtvis.
Om hon under en kort sekvens då hon tittade upp endast såg AB på platsen kan hon ha gjort en konstig koppling med gärningsmannen.
Kanske t.o.m. uppfattat honom som medgärningsman.